Český trh v čtvrtletí 2021 podle segmentů: Úspěch mercedesů i fordů
Nejprodávanějším vozem v Česku zůstává Škoda Octavia, stejně jako druhá Fabia si ale meziročně pohoršila. Dařilo se naopak Hyundaii i30, stejně jako VW Golf nebo Peugeotu 2008.
Český trh s novými automobily nadále klesá. Situace ale není tak špatná, jak by možná někdo očekával. V prvním čtvrtletí roku 2021 bylo u nás registrováno 49.534 osobních aut, což je jen o 1,3 procenta méně než před rokem, kdy trh teprve začala ovlivňovat pandemie koronaviru. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
To znamená, že vícero modelů zaznamenalo meziroční růst. Jde přitom také o některé z vůbec nejžádanějších aut na trhu, jako je Hyundai i30, Škoda Kamiq nebo VW Golf. Výsledkům svých značek pak silně pomohly Ford Puma, Ford Tourneo Custom nebo Mercedes-Benz GLE a GLC.
Pohled do statistik navíc ukazuje i první registrované kousky napjatě očekávaných vozů. Na českých značkách už je totiž první kus vodíkové Toyoty Mirai a první exemplář čistě elektrické Dacie Spring.
Jak to ale vypadalo v jednotlivých segmentech?
Nejprodávanější minivozy
Segment nejmenších aut na trhu pokračuje v klesajícím trendu. Tři z pěti nejžádanějších modelů si totiž meziročně pohoršily. Výrazně rostla jen Toyota Aygo, která se meziročně vyšvihla z 99 na 164 registrací, čímž se v prvním čtvrtletí roku 2021 stala nejprodávanějším miniautem u nás. Meziročně si pomohl také celkově pátý Fiat Panda, z 39 na 59 exemplářů. Naopak končící Škoda Citigo se meziročně propadla z 539 na 46 registrovaných kousků. V pořadí minivozů tak obsadila až šestou příčku.
Nejprodávanější minivozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Toyota Aygo | 164 | 99 |
2. | Hyundai i10 | 156 | 208 |
3. | Suzuki Ignis | 138 | 139 |
4. | Peugeot 108 | 63 | 70 |
5. | Fiat Panda | 59 | 39 |
Nejprodávanější malá auta
Škoda Fabia si drží titul druhého nejprodávanějšího automobilu u nás, díky čemuž se s přehledem drží na první příčce ve své kategorii. A to přestože meziročně spadla z 4.032 na 3.700 exemplářů, což může souviset i s čekáním na letošní příchod nové generace. Druhá tentokrát skončila Dacia Sandero, s meziročním růstem z 415 na 551 registrací, což naopak souvisí s tím, že na trhu už její nová generace je. Výrazně si meziročně pomohly také pátý Seat Ibiza a šestý Peugeot 208, naopak silněji se propadly Renault Clio, Toyota Yaris nebo Hyundai i20. Poslední dva zmíněné přitom loni nastoupily v nové generaci.
Nejprodávanější malá auta | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 3700 | 4032 |
2. | Dacia Sandero | 551 | 415 |
3. | Renault Clio | 356 | 577 |
4. | Toyota Yaris | 341 | 476 |
5. | Seat Ibiza | 280 | 144 |
6. | Peugeot 208 | 265 | 198 |
7. | Hyundai i20 | 242 | 570 |
8. | VW Polo | 226 | 336 |
9. | Kia Rio | 217 | 344 |
10. | Citroën C3 | 214 | 251 |
Nejprodávanější kompaktní auta
Škoda Octavia se drží na pozici nejprodávanějšího automobilu na českém trhu, v meziročním srovnání ale hlásí silný propadl, z 6.083 na 3.849 registrovaných kusů. Že by už vliv chybějících čipů ve výrobě? Propadla se také Škoda Scala, meziročně z 2.053 na 1.836 registrací, což znamená i pád v pořadí na třetí příčku. Před Scalu se totiž dostal konkurenční Hyundai i30, s meziročním skokem z 1.966 na 2.585 registrací, což je v době covidových opatření výtečný výsledek. Meziroční skok hlásí i VW Golf (z 472 na 1.312 kusů), jehož výsledky však před rokem ovlivnilo čekání na dnešní osmou generaci. Mezi nejlepšími se pak stále drží Mercedes-Benz CLA, se 190 registracemi je za první čtvrtletí roku desátý nejprodávanější kompakt u nás. Technicky spřízněná třída A je se 156 registracemi hned za ním.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 3849 | 6083 |
2. | Hyundai i30 | 2585 | 1966 |
3. | Škoda Scala | 1836 | 2053 |
4. | VW Golf | 1312 | 472 |
5. | Kia Ceed | 612 | 870 |
6. | Toyota Corolla | 444 | 616 |
7. | Seat Leon | 405 | 373 |
8. | Peugeot 308 | 284 | 270 |
9. | Ford Focus | 223 | 298 |
10. | Mercedes-Benz CLA | 190 | 199 |
Nejprodávanější vozy střední třídy
Také Škoda Superb se s přehledem drží na čele své kategorie, meziročně si dokonce pomohla z 1.611 na 1.810 registrací. Následuje dvojice Volkswagenů, Passat a Arteon, který i díky modernizované verzi a příchodu shooting braku zaznamenal totožné registrace co před rokem. Z prémiových modelů je nejvýše celkově čtvrté BMW 3, hned za ním je Volvo S60/V60. Jeho prodeje se ale počítají jen na desítky, což dokazuje nadále sestupný zájem o vozy střední třídy.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Škoda Superb | 1810 | 1611 |
2. | VW Passat | 530 | 634 |
3. | VW Arteon | 166 | 166 |
4. | BMW 3 | 130 | 166 |
5. | Volvo S60/V60 | 53 | 67 |
6. | Mercedes-Benz C | 49 | 67 |
7.-8. | Audi A4 | 43 | 37 |
7.-8. | Peugeot 508 | 43 | 47 |
Nejžádanější vozy vyšší střední třídy
Mezi modely vyšší střední třídy se dlouhodobě drží Mercedes-Benz třídy E a nejinak je tomu za první čtvrtletí roku 2021, s 241 registracemi má slušný náskok nad konkurencí, navíc je to nárůst z loňských 157 kusů, čemuž pomohl loňský facelift. Na druhou příčku se po delší době vyšvihlo Audi A6.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz E | 247 | 157 |
2. | Audi A6 | 159 | 119 |
3. | BMW 5 | 138 | 107 |
4. | Volvo S90/V90 | 73 | 38 |
5. | Audi A7 | 33 | 31 |
Nejžádanější luxusní auta
Mercedes-Benz vládne také kategorii nejluxusnějších automobilů na trhu. Třída S v prvních měsících roku 2021 kategorii doslova dominuje, na jejích 148 registrací konkurenti nestačili. Vždyť druhé BMW 7 hlásí jen 15 registrovaných kusů. Může za to nedávné uvedení nové generace S-Klasse na trh. Dařilo se i nedávno modernizovanému Porsche Panamera s 14 registracemi.
Nejprodávanější luxusní vozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz S | 148 | 24 |
2. | BMW 7 | 15 | 43 |
3. | Porsche Panamera | 14 | 4 |
4. | Audi A8 | 5 | 6 |
5. | Lexus LS | 4 | 0 |
Nejprodávanější malá SUV
Malá SUV jsou nadále hitem, jak jinak si vysvětlit fakt, že hned pěti nejprodávanějším modelům v prvním čtvrtletí roku meziročně vzrostly registrace. U celkově druhého Peugeotu 2008 za to může loňské čekání na aktuální generaci, zatímco u celkově pátého Opelu Crossland nedávný facelift. Nadále se pak daří Fordu Puma, který je s 681 aktuálně nejžádanějším modelem značky u nás. nejvýše v segmentu každopádně zůstává Škoda Kamiq, s meziročním skokem z 1.825 na 2.259 registrací.
Nejprodávanější malá SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Škoda Kamiq | 2259 | 1825 |
2. | Peugeot 2008 | 714 | 373 |
3. | Ford Puma | 681 | 133 |
4. | Seat Arona | 575 | 355 |
5. | Opel Crossland | 444 | 197 |
6. | Renault Captur | 344 | 357 |
7. | VW T-Cross | 319 | 178 |
8. | Suzuki Vitara | 205 | 218 |
Nejprodávanější kompaktní SUV
V čele nejžádanější kategorie SUV se nic nemění, první je Škoda Karoq, následuje její větší bratr Kodiaq, který se už tento měsíc představí v modernizované podobě. Oba přitom meziročně rostou, stejně jako třetí Hyundai Tucson. Silný zůstává i celkově osmý Mercedes-Benz GLC, mezi nejlepší se pak tentokrát dostal i Seat Ateca, bratr Karoqu.
Nejprodávanější kompaktní SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Škoda Karoq | 2422 | 2034 |
2. | Škoda Kodiaq | 1702 | 1532 |
3. | Hyundai Tucson | 1216 | 1162 |
4. | VW Tiguan | 846 | 993 |
5. | Dacia Duster | 599 | 584 |
6. | Toyota RAV4 | 388 | 257 |
7. | Kia Sportage | 321 | 340 |
8. | Mercedes-Benz GLC | 302 | 240 |
9. | Peugeot 5008 | 255 | 242 |
10. | Seat Ateca | 250 | 174 |
Nejprodávanější velká SUV
Oblibu Mercedesů na českém trhu dokazuje i pohled na žebříček nejžádanějších SUV. První je totiž s přehledem Mercedes-Benz GLE s 319 registracemi, který je zároveň nejprodávanější model u nás. Velkému SUV se tak daří více než třídě C nebo třídě E. Za ním následuje konkurenční BMW X5, vysoko se nadále drží Volkswagen Touareg nebo stárnoucí Volvo XC90. Oběma přitom registrace meziročně vzrostly.
Nejprodávanější velká SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz GLE | 319 | 209 |
2. | BMW X5 | 183 | 203 |
3. | VW Touareg | 175 | 117 |
4. | Volvo XC90 | 154 | 107 |
5. | Audi Q8 | 135 | 97 |
Nejprodávanější velkoprostorové vozy
Segment velkoprostorových vozů má v první čtvrtletí roku 2021 nečekaného vítěze. Je jím totiž Ford Tourneo Custom s 444 registracemi, což souvisí i s pokračujícími dodávkami tohoto vozu pro českou policii. Druhé je pak jediné klasické MPV mezi nejlepšími vozy v kategorii, Volkswagen Touran s 433 registracemi, všechny ostatní modely jsou osobními dodávkami. Mezi nejlepšími se pak nadále drží bratrské modely Citroën Berlingo (třetí), Peugeot Rifter (čtvrtý) a Toyota Proace City (šestá).
Nejprodávanější velkoprostorová auta | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-3/2021 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] |
1. | Ford Tourneo Custom | 444 | 113 |
2. | VW Touran | 433 | 406 |
3. | Citroën Berlingo | 303 | 494 |
4. | Peugeot Rifter | 284 | 270 |
5. | Toyota Proace | 244 | 353 |
6. | Toyota Proace City | 213 | 3 |
7. | VW Caddy | 166 | 253 |
8. | VW Transporter | 152 | 262 |