Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2020 podle segmentů: Luxusním SUV se v krizi daří, Citigo se naopak propadlo

David Bureš
Diskuze (27)

Za dob krize bývají méně ovlivněna luxusní auta, což se v květnu plně projevilo v segmentu luxusních SUV. Naopak takové Citigo se propadlo nejen počtem registrací, ale také v celkovém pořadí.

Český trh s novými automobily nadále zůstává ovlivněn následky pandemie koronaviru. V květnu sice již prodejny automobilů byly otevřeny, přesto se počet registrovaných aut meziročně propadl o 44,4 %, na 13.385 kusů. Propad je znatelný i v jednotlivých segmentech. Najdou se ale i výjimky, třeba hned několik luxusních SUV hlásí významný meziroční nárůst počet registrací. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Nejprodávanější miniauta

Škoda Citigo byla léta nejprodávanějším miniautem na českém trhu. V květnu 2020 ale tento titul ztratila, s pouhými 43 registrovanými kusy skončila v rámci segmentu až na třetí příčce. Na kolik měl vedle pandemie koronaviru vliv přechod vozu na elektrický pohon, můžeme v tuto chvíli pouze spekulovat, skutečný důvod propadu pořadím se jistě vysvětlí v následujících měsících. V květnu 2020 byl každopádně mezi minivozy nejlepší Hyundai i10 s 51 registracemi, druhé skončilo Suzuki Ignis, které s 49 registracemi hlásí meziroční nárůst o tři evidované kousky. Do top 5 segmentu se pak tentokrát dostal i Peugeot 108, který s 22 registracemi nejlepší pětici uzavírá.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Hyundai i10 51 116 321 268
2. Suzuki Ignis 49 46 218 271
3. Škoda Citigo 43 314 669 1303
4. Toyota Aygo 24 47 148 189
5. Peugeot 108 22 14 100 99

Nejprodávanější malá auta

Za květen 2020 byla nejprodávanějším automobilem na trhu Škoda Fabia, a tak je logické, že byla opět na nejvyšší příčce i v rámci svého segmentu malých aut. Na druhou příčku se však tentokrát vyšvihl Renault Clio s 209 registracemi, třetí následuje Hyundai i20, který si meziročně pomohl ze 113 na 198 registrací. Čeká se přitom na jeho novou generaci. Meziroční nárůst mimochodem hlásí i další modely – Volkswagen Polo (ze 106 na 139), Toyota Yaris (z 92 na 117) a Opel Corsa (z 61 na 63). U Pola je to způsobeno slabším loňským měsícem, zatímco Yaris vyprodává sklady před nástupem nové generace, která na trh dorazí na podzim. Corsa se naopak už v nové generaci prodává. První dva registrované kousky u nás mimochodem hlásí retro elektromobil Honda e.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Škoda Fabia 1413 1979 6254 9105
2. Renault Clio 209 549 931 1788
3. Hyundai i20 198 113 954 610
4. Dacia Sandero 193 293 721 1324
5. VW Polo 139 106 515 619
6. Toyota Yaris 117 92 722 799
7. Citroën C3 77 119 373 491
8. Kia Rio 67 119 461 559
9. Opel Corsa 63 61 228 223
10. Peugeot 208 47 144 302 622

Nejprodávanější kompaktní vozy

Škoda Octavia sice v květnu ztratila titul vozu s nejvyšším počtem registrací na českém trhu, v rámci nižší střední třídy ale žádného přemožitele nenašla. S 1.005 registracemi s přehledem drží nejvyšší příčku, vždyť druhá Škoda Scala na svém kontě hlásí 522 registrovaných kousků. Právě Scala meziročně rostla, což je ale způsobeno primárně tím, že se její prodeje před rokem teprve rozbíhaly. Nic se nemění ani na dalších příčkách, Hyundai i30 je třetí, následuje Kia Ceed. Volkswagen Golf byl v květnu až osmý, což je dáno tím, že se teprve rozjíždí prodeje jeho nové generace. Top 10 tentokrát uzavírá Renault Mégane s 56 registracemi.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Škoda Octavia 1005 2234 8094 9877
2. Škoda Scala 522 491 2956 1124
3. Hyundai i30 499 602 2843 2575
4. Kia Ceed 263 435 1330 1612
5. Toyota Corolla 212 204 948 715
6. Dacia Logan 154 244 692 904
7. Seat Leon 144 266 590 1398
8. Volkswagen Golf 106 277 702 1658
9. Ford Focus 67 189 428 933
10. Renault Mégane 56 195 421 896

Nejprodávanější vozy střední třída

Střední třídě v květnu jasně dominovaly modely koncernu VW Group, když za Škodou Superb (233 registrací) následoval jeho příbuzný, Volkswagen Passat (rovných sto registrací). Třetí VW Arteon má na svém kontě jen 23 registrovaných kousků, což je ale vedle pandemie koronaviru způsobeno i tím, že je za dveřmi už modernizované provedení, které nabídne i karosářskou verzi shooting brake. Čtvrté místo obsadila Mazda 6, páté bylo tentokrát Subaru Outback s 19 registracemi.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Škoda Superb 233 422 2094 2414
2. Volkswagen Passat 100 205 833 1002
3. Volkswagen Arteon 23 38 224 200
4. Mazda 6 20 55 90 216
5. Subaru Outback 19 21 70 85

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy

V dubnu překvapilo nejvyšší příčkou mezi modely vyšší střední třídy Audi A6, o měsíc později se ale už do čela segmentu opět vrátil Mercedes-Benz E, s 36 registrovanými kusy. A to přitom čeká na letní příchod modernizované verze, která tento týden prozradila své české ceny. Druhé s 29 kusy následuje BMW 5, které se též už představilo v inovované formě. Audi A6 se tak opět muselo smířit s třetí příčkou, s 27 registrovanými kusy. Nadvládu luxusních zástupců v této kategorii narušuje jen pátá Toyota Camry s 11 evidovanými exempláři.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz E 36 102 211 468
2. BMW 5 29 51 160 326
3. Audi A6 27 47 174 186
4. Volvo S90/V90 16 33 63 145
5. Toyota Camry 11 27 60 28

Nejprodávanější luxusní vozy

Mercedes-Benz S již čeká na příchod nové generace, což mělo vliv na to, že tradiční jednička luxusních aut se tentokrát s třemi registrovanými kusy umístila až na třetím místě. První příčku obsadilo BMW 7, které meziročně vyskočilo z 8 na 14 registrací, i díky tomu, že před rokem nastupovala modernizovaná varianta. Na druhou příčku se pak díky čtyřem registracím tentokrát probojovalo Porsche Panamera.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. BMW 7 14 8 70 33
2. Porsche Panamera 4 6 9 24
3. Mercedes-Benz S 3 19 28 109
4. Audi A8 1 3 9 15

Nejprodávanější malá SUV

Malým SUV již vládne Škoda Kamiq, která se 475 v květnu 2020 stala vůbec nejprodávanějším SUV v Česku. Druhé místo si nadále drží Peugeot 2008, tentokrát se 132 registracemi. Na bronzovou pozici se pak v květnu vyšvihl Seat Arona se 114 registrovanými kusy. Čtvrté místo Nissanu Juke se 111 registracemi pak dokazuje, že kontroverzně tvarované SUV z Japonska je zpátky. Před rokem mělo na svém kontě jen 14 registrací, což souvisí s tím, že na trhu je konečně již jeho druhá generace. O šestou příčku se pak s Hyundaiem Kona dělí Ford Puma, který je pořád horkou novinkou na trhu.

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Škoda Kamiq 475 0 2684 0
2. Peugeot 2008 132 329 621 1475
3. Seat Arona 114 98 538 446
4. Nissan Juke 111 14 141 101
5. Renault Captur 95 305 553 1150
6.-7. Ford Puma 92 0 296 0
6.-7. Hyundai Kona 92 65 474 357

Nejprodávanější kompaktní SUV

Nejvyšší pozici v rámci kompaktních SUV si i v době krize drží domácí Škoda Karoq, na druhé místo se však dostal Hyundai Tucson s 294 registracemi, což bylo jen o pět méně než před rokem. Pomáhají mu patrně nízké ceny, které Tucson nasadil na konci životního cyklu současné generace. Ještě letos má totiž debutovat nástupce. Meziročně si pomohlo také stařičké Mitsubishi ASX, z loňských 95 registrací vyskočilo na 130, které tím opět dokázalo, jak se mu na českém trhu náramně daří.

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Škoda Karoq 433 1070 2854 4134
2. Hyundai Tucson 294 299 1702 1280
3. Škoda Kodiaq 292 776 2040 2736
4. Dacia Duster 257 654 1023 2702
5. VW Tiguan 168 341 1313 1817
6. Mitsubishi ASX 130 95 481 508
7. Toyota RAV4 102 187 452 467
8. Kia Sportage 89 217 489 689
9. Peugeot 3008 77 218 361 841
10. VW T-Roc 67 151 366 658

Nejprodávanější velká SUV

V kategorii velkých SUV hrají prim zástupci luxusních značek, což se v květnu plně projevilo. Volkswagen Touareg tentokrát mezi nejlepšími chybí. Nejvyšší post opět drží Mercedes-Benz GLE, s meziročním nárůstem z 31 na 133 kusů! To je ale způsobeno loňskou mezigenerační výměnou tohoto modelu, který rovněž vysvětluje skok celkově třetího Mercedesu GLS z devíti na 60 exemplářů. Silnou pozici si nicméně nadále drží druhé BMW X5. Jeho sportovnější varianta, v podobě SUV kupé X6, obsadila v květnu pátou příčku, s 34 registracemi. Také X6 meziročně vyskočila (ze sedmi registrací), díky nástupu nové generace.

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz GLE 133 31 445 95
2. BMW X5 76 105 323 420
3. Mercedes-Benz GLS 60 9 224 47
4. Volvo XC90 36 44 194 249
5. BMW X6 34 7 136 27

Nejprodávanější velkoprostorová auta

Velkoprostorová auta hlásí propad dlouhodobě, a tak nižší prodeje z důvodu pandemie koronaviru nejsou vlastně ničím výjimečným. Nejvýše je každopádně za květen 2020 Dacia Dokker s 240 registracemi, která se mimochodem už pomalu chystá na příchod nástupce. Naopak Citroën Berlingo se tentokrát musel smířit s třetí příčkou, se 115 registracemi. Na druhé místo se totiž probojovalo jediné typické MPV z top 5, Volkswagen Touran, se 155 registracemi. Loňský květen byl pro něj slabší, na svém kontě měl jen 69 registrovaných kusů, díky čemuž hlásí navzdory koronaviru velký meziroční skok.  

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje 5/2020 [ks] Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje 1-5/2020 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Dacia Dokker 240 357 835 1820
2. VW Touran 155 69 677 745
3. Citroën Berlingo 115 238 743 1030
4. VW Caddy 78 149 389 716
5. Peugeot Rifter 71 176 545 703
6. Toyota Proace 69 85 508 456
7. Dacia Lodgy 42 165 167 654
David Bureš
Diskuze (27)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
6. 6. 2020 21:20
Re: Odkdy
Na stránkách toyoty je psáno, že se jedná o D/E segment. SDA ji řadí do E segmentu, stejně jako Superb. Jelikož nejsou přesně daná pravidla, tak si na pomezí těchto tříd můžou určovat jak chtějí.
6. 6. 2020 10:07
A6 vs Kodiaq
Za 5 měsíců 2020 jsou prodeje v ČR: A6 174 kusů vs. Kodiaq 2040 kusů.
6. 6. 2020 09:41
Re: Re: Audi
U manažera je to otázka finančního limitu v carpolicy. Třeba v IBC centru na Pobřežní jsem potkával docela dost skorozákladních A6. Moji vrstevníci (je mi 51 let) jezdili pouze v sedanech. Můj poslední šéf měl BMW 525d (už 4-válec). Já jsem jezdil docela dobře vybavený Forester, protože jsem chudou A4 nechtěl a to byly jediné dva typy, které byly dojednány pro vyšší management jako služebáky (bylo to v Bukurešti).
6. 6. 2020 09:33
Ford v ČR
Ford byl v devadesátých letech a ještě chvíli v novém tisíciletí firemní jedničkou. Spousta firemních flotil byla založená na Escortech/Focusech a Mondeích. Tenkrát jim i konkuroval Opel s Astra/Vectra, který je dnes ještě méně viditelný než Ford. Dneska vidím, že většina firemních flotil je u Škody, občas nějaká Toyota, Hyndai nebo něco jiného.
6. 6. 2020 08:14
Re: Kam míříš, Forde?
U vás mal Ford nejaké dobré výsledky? Na Slovensku asi v čase Fusionu a rovnako starej Fiesty, potom ešte Focus II, ale inak je to jedno, lebo ani CZ a SK pre Ford nie je kľúčový.

Ak sa na predaje modrého oválu pozrieme v európskej mierke, tak Focus sa im veľmi dobre predáva a dostal sa už opäť do prvej päťky. Fiesta je skutočne problém, lebo predaje tuším začali klesať už rok a pol po uvedení novej generácii, čo je šialene rýchlo.

Teraz zase začína dochádzať ku kanibalizácii medzi malými SUV, keďže Puma nenahradila EcoSport a ďalej sa spolu vyrábajú. Fordu to v podstate môže byť jedno, ale ak sa časť zákazníkov rozhodne ísť do lacnejšieho EcoSportu (úprimnú sústrasť), tak Pumu to nepustí vyššie v rebríčku predajov.