Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čeští automobiloví spotteři: S foťáky a mobilními telefony dobývají internet

Jan Mička Jan Mička 28. 5. 2016 • 20:02
28
Zobrazit náhledy (28)
audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni audi sportovni
Jsou mladí, vystačí si s fotoaparátem a mobilním telefonem, a jejich koníčkem jsou exkluzivní auta. Parta mladých spotterů „operuje“ v centru Prahy a je dokonale organizovaná.

Kdyby nebylo automobilových spotterů, na internetu, v televizi a v tisku bychom postrádali značné množství obsahu. Jde o lidi, pro které je zaměstnání, vášní nebo koníčkem tvorba snímků maskovaných prototypů a skutečných skvostů, které mohou hodně napovědět o budoucnosti daného modelu nebo prostě jenom veřejnosti zpříjemní den už samotným prohlížením fotek. Jenom na českém internetu byste takových osob našli desítky, přičemž asi nejvíce se jich soustředí na oblast Prahy a okolí.

Vůbec první osobní setkání Auto.cz s pražskými automobilovými spottery proběhlo nečekaně a zcela spontánně. Tehdy jsme vyrazili s Mercedesem G 500 4x42 do centra Prahy, abychom zmapovali jeho „obratnost“ v jedné z nejluxusnějších zdejších ulic - Pařížské. Po celou dobu se za námi plížil černý superb minulé generace, a když to bylo jenom trochu možné, vyskákala z něj čtveřice mladíků s fotoaparáty ve snaze zvěčnit off-road na kvalitním snímku. Nejdříve jsem tomu moc nevěnoval pozornost a hleděl si svého, když pak ale začaly na sociálních sítích přibývat povedené fotky „géčka“ v pražských ulicích, změnil jsem názor a kontaktoval spottera Jirku Sedláčka. Právě díky němu jsme nakonec mohli do výsledného článku přidat hezkou fotogalerii, ve které mimo jiné vynikla obrovitost samotného auta. A o to nám přece původně šlo.

Video: Vzali jsme Mercedes G 500 4x42 do centra Prahy. Dá se tam s ním vůbec žít?

A kdo je vlastně Jirka Sedláček? Sedmnáctiletý student průmyslovky z Neratovic, který se ve volném čase pohybuje v pražských ulicích a fotí čtyřkolové skvosty. V jeho galeriích byste našli snad všechny verze současných italských plnokrevníků, porsche, bentley, bugatti nebo vozy Rolls-Royce, přičemž většinou je jejich zachycení dílem náhody. Za poslední roky se stihnul společně s partou dalších spotterů tak „profláknout“, že mu kolikrát volají sami majitelé vozidel s prosbou o nafocení nového přírůstku. Sám zatím nemá řidičák ani vlastní auto, žasli byste však nad tím, jak dobře se ve světě rychlých kol orientuje.

První osobní zkušenost s mladými spottery byla velice zajímavá, a když proto před časem dorazilo do redakce testovací Audi R8 V10 plus, rozhodl jsem opět podstoupit podobný kolotoč jako s „géčkem“. Nyní už ovšem s vědomím, že vůz někdo fotí, přičemž od začátku bylo jasné, že nezůstane jenom u jedné galerie. S Jirkou jsem se sešel jednoho sobotního odpoledne, přičemž pokud pominut letošní autosalon v Ženevě, byl to jeho první pořádný kontakt s novou generací supersportovního audi. Jirka se velmi brzy pustil do práce, nafotil první část galerie a povídal mi o svých budoucích plánech. Tehdy ho čekalo focení nového Porsche 911 GT3 RS soukromého majitele a řeč došla také na letošní Gumball 3000, z jehož průjezdu Prahou nám později poskytnul unikátní galerii téměř všech zúčastněných lahůdek.

Všechno šlo jako po másle a nezbylo, než se přesunout do centra Prahy. Proč zrovna tam? Protože je to doslova semeniště luxusních aut, která jejich majitelé rádi nechávají na obdiv veřejnosti například v okolí Staroměstského náměstí. A právě tehdy se spotterům nabízejí perfektní příležitosti ulovit nějaký nový kousek do své sbírky.

Jirka po cestě průběžně esemeskoval s dalšími spottery, kteří se toho dne museli obejít bez superbu. Jsou organizovaní a běžně téměř neviditelní, když se ale u hotelu Intercontinental objevilo rudé Audi R8 V10 plus, bylo jich všude najednou strašně moc. Čekali na nás, takže mobilní telefony, fotoaparáty a malé kamery měli připraveny, přičemž zanedlouho již fotografie supersportu mířily na sociální sítě a díky sdílení fanoušků se obrovskou rychlostí zvedal jejich virální dosah.

Šlo vidět, že mají kluci svou techniku velmi dobře zmáknutou, nebyla by jim však téměř k ničemu, kdyby neměli také rychlé nohy. Než jsem totiž stihnul dojet na Staroměstské náměstí, abych objel blok a vrátil se zpátky k Jirkovi, čekali všichni za prvním rohem a situace se opakovala. Mohli si odpočinout až po dojetí na vltavskou náplavku, kde se kolem auta pomalu shlukoval dav lidí, kteří jej v provozu možná ještě ani neviděli. O to horší bylo z náplavky zase odjet – veřejnost se totiž s audinou a ne a ne rozloučit.

Výsledek Jirkovy práce můžete vidět v přiložené galerii. Osobně jsem velmi spokojen, avšak nejenom díky fotografiím. Byla zajímavá zkušenost, protože jsem se setkal s mladými lidmi oplývajícími obrovským zápalem pro auta, který následně pomocí sociálních sítí šíří dál. Jsou skromní a vděční i za krátké svezení v pořádném autě, přičemž příležitostem jdou kolikrát sami naproti. A není právě tohle jedna z definicí skutečného automobilového fanouška?

Vzorem pražských spotterů je například mladý Brit s přezdívkou Shmee150, který se dříve živil jako investiční poradce. V současnosti jej jenom na facebooku sleduje 2,3 milionu uživatelů, jeho YouTube kanál má přes tři čtvrtě milionu odběratelů, a v garáži mu stojí Ferrari FF, Porsche Cayman GT4 a McLaren 675LT. Rovněž není bez zajímavosti, že se účastnil letošního ročníku „závodu" Gumball 3000 jako člen posádky Audi RS 6 Avant upraveného světoznámým tuningovým úpravcem ABT.

Foto: Jirka Sedlacek l Photography

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku