Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chilská rallye po 2. etapě: Tänak vede, Neuville mimo hru

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Estonský pilot Ott Tänak vede po druhém dnu Chilskou rallye, šestý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Po dvanácti rychlostních zkouškách má náskok 30,3 sekundy na obhájce titulu Francouze Sébastiena Ogiera (Citroën C3 WRC). Lídr průběžného pořadí šampionátu. Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) havaroval. Vůz byl totálně zničen, ale posádka vyvázla bez zranění.

Druhý den soutěže čekalo na posádky šest rychlostních zkoušek v celkové délce 121,16 kilometrů. Situace ráno se hodně podobala prvnímu dni, kdy byla trať hodně kluzká, a jezdci si stěžovali na nedostatek přilnavosti.

Neuville rozebral auto

Od začátku sobotního dopoledne nebyla žádná nuda. Hned na RZ7 udělal s yarisem kotrmelec Kris Meeke (Toyota). Přišel o přední sklo a pokračoval bez něj i další dvě rychlostní zkoušky. Z jeho návratu na trať neměl radost jeho týmový kolega Jari-Matti Latvala (Toyota), který Meeka dojel, ale ten ho neviděl a připravil ho o několik desítek sekund. Naštěstí pro Fina, sportovní komisaři mu vylepšili čas, který ztratil za Meekem.

Brit svoji situaci vysvětloval následovně: „Byli jsme v pomalé rychlosti moc širocí v zatáčce, a otočili se přes střechu. Dlouho trvalo, než se nám podařilo vrátit auto na kola a také bylo nutné odstranit rozbité čelní sklo. V dalším průběhu dvou erzet bylo obtížné poslouchat rozpis a také se ve velké rychlosti obtížně dýchalo. Vzhledem k těmto okolnostem nebyly naše časy zase tak špatné.“

Meeke po chybě na osmé zkoušce ztratil 6:26,1 minuty a propadl se z páté na čtrnáctou příčku. Do konce sobotního si polepšil zatím na aktuální desátou pozici.

Po Meekeově extempore přišel na řadu měřený test RZ8, kde se odehrál ještě mnohem dramatičtější moment. Thierry Neuville (Hyundai) se dostal po skoku levými koly na krajnici, kde vůz trefil břeh. Při děsivě vyhlížející havárii se otočil pětkrát a zůstal ležet na pravém boku. Zkouška byla přerušena. Jezdec Thierry Neuville i navigátor Nicolas Gilsoul byli převezeni na lékařském vyšetření, ale naštěstí se ukázalo, že šlo jen o preventivní prohlídku. Letos poprvé tak obrýlený Belgičan nedokončí soutěž a může přijít o vedení v šampionátu.

Souboj Sebastienů o stříbro

Na pozici lídra se může po Chilské rallye vrátit obhájce titulu Sebastien Ogier (Citroën). Současné druhé místo mu k návratu na první příčku v mistrovství světa stačí. Na vedoucího Ott Tänaka (Toyota) ztrácí 30,3 sekundy. Ogier si v předchozích soutěžích stěžoval na výkon svého vozu, což řekl také před startem soutěže v Chile. K tomu přidal své postřehy ze závěru sobotní etapy: „Zvolili jsme jiné nastavení a povedlo se nám trefit také do výběru pneumatik. Děláme, co můžeme, ale neustále máme nějaké problémy, jejichž vinou nemůžeme být ještě rychlejší, než zatím jsme.“

Obhájce titulu však rozhodně nemá nic jistého, protože má za sebou hladového a nesmírně zkušeného vlčáka. V neděli ho čeká tvrdý boj s devítinásobným mistrem světa Sebastienem Loebem (Hyundai), který je za ním o pouhých 5,1 sekundy. Fenomenální Francouz je momentálně nejlepším jezdcem jihokorejského továrního týmu se sídlem v německém Alzenau. Naposledy se pětačtyřicetiletý Loeb radoval nejen z umístění na stupních vítězů, ale současně i z vítězství v MS, na Katalánské rallye 2018. Tam se mu to podařilo za volantem Citroënu DS3 WRC.

„Máme za sebou dobrý den. Dopoledne byly trochu problémy s mlhou, ale s tím jsme si poradili. Důležité je soustředit se v každém momentu a neudělat chybu, čehož se nevyvarovali někteří z našich soupeřů. Čím dál více a lépe začínám chápat chování auta a rozumím tomu, co potřebuje. Cítím, že tady v Chile to pro nás může být dobrá rallye,“ řekl Loeb.

Video se připravuje ...

Jeden měl smůlu, druhý dával pozor

Ze hry o stupně vítězů vypadl Fin Jari-Matti Latvala (Toyota), jenž byl ještě před dvanáctou rychlostní zkouškou na třetím místě. Na poslední erzetě sobotního programu však zůstal nečekaně stát. „V odpolední části soutěže jsem neměl z auta takový dobrý pocit jako v pátek. Na posledních kilometrech soboty jsem narazil na nějakou skálu v příkopu. Odnesla to levá přední část auta a bohužel byl rozbitý také hnací hřídel. Takže nešlo pokračovat. Po tak dobrém víkendu je to zklamání, ale určitě ještě zabojujeme o body pro Pohár konstruktérů,“ vysvětlil Latvala svoji situaci.

Všechny dramatické události se odehrávaly daleko za vedoucím jezdcem Ott Tänakem (Toyota). Estonec vyhrál v sobotu dvě rychlostní zkoušky a o osm sekund navýšil svůj náskok před nejbližším pronásledovatelem na aktuálních 30,3 sekundy. „Celkově máme za sebou těžký den a podmínky na trati nebyly rozhodně jednoduché. Bylo vidět, že se na rallye může stát cokoliv. Pro mě byla asi nejtěžší poslední sobotní zkouška. Pršelo, byla mlha a na tvrdých pneumatikách se člověk musel hodně soustředit, aby neudělal chybu. Máme dobrý náskok, ale určitě ne rozhodující. Musíme se zaměřit na první tři nedělní zkoušky a pak se samozřejmě pokusíme získat ještě nějaké body na Power Stage, abychom si vylepšili naši situaci v mistrovství,“ uvedl Tänak.

Průběžné pořadí (po 12 z 16 RZ):

1, Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) 2:41:05,5; 2. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) +30,3; 3. Loeb, Elena (Fr./Hyundai i20 Coupé WRC) +35,4; 4. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) +1:06,3; 5. Suninen, Salminen (Fin./Ford Fiesta WRC) +3:03,0; 6. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +3:13,3; 7. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +3:43,4; 8. Rovanperä, Haltunen (Fin./Škoda Fabia R5) +6:33,2 (1. v kategorii WRC2 Pro); 9. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën CE R5) +7:09,3; 10. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +7:21,9; 11. Greensmith, Edmondson (Brit./Ford Fiesta R5) +9:25,9; 12. Bertelli, Scattolin (It./Ford Fiesta WRC) +9:36,0; 13. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +10:31,5; 14. Bulacia Wilkinson, Cretu (Bol., Arg./Škoda Fabia R5) +10:44,7; 15. Katsuta, Barritt (Jap., Brit./Ford Fiesta R5) +11:04,6.

Výsledky jsou neoficiální.

Zbývající program Chilské rallye

Neděle – 14.08 RZ13 (12,52 km); 15.40 RZ14 (18,06 km); 16.30 RZ15 (15,28 km); 18.18 RZ16 (12,52 km).

Časy jsou uvedeny ve středoevropském formátu.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme