Citroen C4 vs. Citroen DS4: Designový duel
Automobilka Citroën se formou DS4 rozhodla pro oživení palety kompaktních modelů. Vůz však není jen navázáním na C4, byť je stavěn na podobných rysech a s obdobným interiérem jako DS4.
Model C4 designový duel již absolvoval. Tehdy šlo o porovnání s koncernovým bratrem 308 od Peugeotu. Rovněž DS4 není v duelu novinkou, neboť prošel konfrontací s Alfou Romeou Giulietta.
Citroën C4 a DS4 - srovnání rozměrů | |||
Model | Citroën C4 | Citroën DS4 | Rozdíl |
Délka [mm] | 4329 | 4275 | -54 |
Šířka [mm] | 1789 | 1810 | 21 |
Výška [mm] | 1491 | 1532 | 41 |
Rozvor [mm] | 2608 | 2612 | 4 |
Objem zav. prostoru (základní hodnota) [l] | 408 | 359 | -49 |
C4 je nositelem progresivních tvarů přídě, které disponují základním stylistickým rysem značky. Je jím dvojitá lišta, která se ve středu snoubí v tovární znak automobilky. Lišty jsou plastické, čemuž sekundují dynamicky řešené světlomety a nárazník s propracovanou muskulaturou.
Vůz se však, oproti předchozí generaci, vydal cestou konzervatismu. To je nejvíce patrné v boční části, kde se namísto klenuté střechy a atypickým řešením profilu nachází vcelku tradiční schéma hatchbacku s poměrně subtilním C-sloupkem. Nicméně vůz není ochuzen o kreativní řešení. Jedním z nich je stěžejní linka, která je v oblasti horní části zadních dveří rozdvojena, což působí dynamicky.
I na zádi je znát vizuální zklidnění, nedochází zde k experimentům se svítilnami vedenými přes karosářský sloupek. Lampy jsou řešeny byť sportovním a místy dynamickým, ale v porovnání s předchozí generací umírněným stylem. Je na nich patrný kontrast mezi červeným a bílým polem.
Má-li být řeč o místě, kde došlo k umírněněji tvarové formy a řešení nejvíce, nelze nezmínit interiér. Kabina je zhotovena dle konvencí, přičemž dominantní prvek zde tvoří středová konzole s atypickým tvarem výdechu ventilační soustavy. Mezi optická zpestření lze zařadit kreativní křivku, nacházející se v horní části přístrojové desky.
Na řadu přichází zpestření modelové řady Citroënu, které představuje kompaktní zástupce prestižní série DS s názvem DS4. Jde o model, který se velikostně nachází nad DS3 a pod DS5.
Vůz, ačkoli tvarově vychází z C4, razí jinou stylistickou cestu a prezentuje odlišné zaměření. Krom toho nejde o tradiční kompaktní hatchback. Vůz svou zvýšenou světlou výškou a svalnatými proporcemi překračuje hranice kompaktů a míří do sféry kříženců. A stejně jako ostatní modely DS, i DS4 disponuje přídí s atypickými světlomety či kreativním a vysoce členitým (avšak méně, než v případě DS5) nárazníkem.
Boční část je z velké části tvořena specifickými prolisy, které jsou vlastní všem modelům DS. Oproti C4 vůz vyhlíží jako třídveřový model, neboť klika zadních dveří je v jeho případě integrována do sloupku karosérie. Další nuancí mezi oběma vozy je zmíněná světlá výška, díky které působí DS4 jako crossover.
Přejdeme-li k zádi, spatříme kombinaci hladkých ploch se zaměřením na eleganci, a futuristické prvky, které celek notně zpestřují. Svítilny jsou kombinací oblých křivek a ostrých linek a svým tvarem se výrazně liší od těch u C4. Zajímavostí jsou sportovně laděné prolisy v bočních částech nárazníku či difuzor.
Patrně nejvýraznější paralelou mezi dnes porovnávanými vozidly je interiér, zvláště přístrojová deska. Ta v případě DS4 bezprostředně vychází z C4, je však upravena tak, aby patřičně reprezentovala modelovou linii DS. Prostor zde dostala kůže, chromové detaily a avantgardní prvky.