Citroën C5 Aircross oficiálně: Nejsilnější sériový citroën všech dob je SUV…
Vezmeme-li to do důsledku, francouzské automobilce dosud „vlastní“ SUV chybělo. Můžete namítat, že přece existuje C4 Aircross a C-Crosser, jenže to byly pouze přeznačkované Mitsubishi ASX a Outlander. S novým C5 Aircross vstupuje značka do tohoto segmentu rovnýma nohama a v plné míře využívá techniku, kterou známe už z Peugeotů 3008 a 5008.
Základem je koncernová platforma EMP2, kterou využívají také výše zmíněná SUV sesterského peugeotu, vnějšími rozměry však nové C5 Aircross zapadá někam mezi. Na délku měří 4,5 metru, je 1,84 metru široké, 1,67 metru vysoké a rozvor náprav činí 2,73 metru. Objem zavazadelníku je 482 litrů, což je o necelých čtyřicet litrů méně než v případě Peugeotu 3008.
„Dárce“ designu asi není třeba blíže popisovat. Jde o koncept Aircross představený v roce 2015, se kterým sériová novinka téměř „sdílí“ všechny hlavní prvky a ve velké míře odkazuje také na modely C3 a C4 Cactus. Mimořádně se povedl interiér s 8palcovou obrazovkou infotainmentu a širokoúhlým přístrojovým štítem o úhlopříčce 12,3 palce. Volant je nekruhový, na rozdíl od nových peugeotů však sledujete hlavní ukazatele skrze něj, a nikoliv nad ním. Množství kůže odpovídá luxusnímu segmentu, na druhou stranu ale berme v potaz, že C5 Aircross určitě nepoleze do zelí luxusnímu DS 7.
Nabídku motorů citroën pouze naťuknul, a sice zmínkou o hybridní čtyřkolce Plug-In Hybrid PHEV e-AWD, která kombinuje přeplňovaný benzinový motor o výkonu 200 koní a dva elektromotory. Systémový výkon činí 300 koní (221 kW), což z C5 Aircross dělá nejvýkonnější produkční citroën všech dob. Vůz může samozřejmě fungovat i v plně elektrickém režimu, ve kterém je schopen ujet až 60 kilometrů čistě bez emisí.
O dalších motorech nemůže být pochyb – v Evropě se jistě dočkáme přeplňované dvanáctistovky Pure Tech a šestnáctistovky THP, jakožto i turbodieselů s objemy 1,6 a 2,0 litru. V tomto případě se však bavíme výhradně o předokolkách. Jenom pro zajímavost – v Číně, kde bude vůz uveden už na podzim letošního roku, budou v nabídce dvě verze přeplňované šestnáctistovky (165 a 200 koní). V Evropě se vozu dočkáme až na konci příštího roku.
Pohon všech kol sice běžné verze nedostanou (budou si muset vystačit se elektronickým systémem Grip Control), jedno prvenství si však C5 Aircross přesto připisuje. Jako první model automobilky totiž dostal nový systém odpružení Progressive Hydraulic Cushions z programu Advanced Comfort. Nahrazuje právem opěvovaný hydropneumatický systém Hydractive používaný ještě u modelu C5.
V podstatě jde o dvoustupňové pasivní tlumiče, které známe například z mercedesů pod jménem Agility Control. Čím více je tlumiče stlačený, tím více je tuhý, při klidnější jízdě je naopak jízda velmi plavná a pohodlná. Automobilka má na tento systém dvacet patentů a v budoucnu se objeví v dalších modelech koncernu PSA.