Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën Numéro 9: Pekingský předobraz DS9

Aleš Dragoun
Diskuze (114)
Citroën uvede na čínský trh kompletní řadu DS. Právě proto si vybral autosalon v Pekingu jako premiéru studie nazvané Numéro 9.

Ale nejde tu jen o marketing, i když, upřímně, série Different Spirit je hlavně o něm. Numéro 9 je v podstatě předobrazem dalšího jejího člena, a to DS9. Podle automobilky ale ukazuje, jak budou přibližně vypadat i jiné budoucí modely DS: sedany segmentů C a D a SUV. Mimochodem, Citroënů DS3, 4 a 5 se dosud prodalo dohromady více než 200 tisíc kusů.

Numéro 9 dostal podobu prestižního hatchbacku se sportovním nádechem. Citroën se v oficiálních materiálech vůbec nebrání označení shooting brake, které asi pro vůz této velikosti sedí lépe. Navíc skutečně vypadá jako luxusní kříženec kupé a kombi. Je tu ovšem jedno velké ale: shooting brake má ve své tradiční podobě jen jeden pár bočních dveří, nejnovější studie dvojitého šípu disponuje dvěma, byť ten zadní postrádá viditelné kliky. Díky mohutnému spoileru na střeše jí tak klidně a asi nejpřesněji můžeme říkat fastback.

Koncept je full-hybridem, poháněcí soustava poskytuje celkový výkon 217 kW (295 k). Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 THP o výkonu 165 kW (225 k) a točivém momentu 275 Nm je umístěn vpředu. Pro sériovou verzi se počítá i s turbodieselem. Na zadní nápravě pak najdeme sedmdesátikoňový (52 kW) elektromotor, který poskytuje dalších 200 Nm. Ano, Numéro 9 je čtyřkolka bez přímé nechanické vazby, pohon všech kol lze ovšem manuálně vypnout nebo naopak zapnout, hlavně při nepříznivých povětrnostních podmínkách.

Auto je schopné ujet 50 km čistě na elektřinu, benzinový agregát se dá deaktivovat, není-li potřeba. Lithium-iontové články se dobijí za 3,5 h z běžné elektrické zásuvky. Jak již bylo řečeno, jde o full-hybrid, takže v činnosti může být také pouze spalovací jednotka nebo oba systémy současně. Spotřeba paliva je mizivých 1,7 l/100 km. Je-li nutné razantně zrychlit, je k dispozici funkce „boost“. Ta vyžene výkon na zmíněných maximálních 295 k. Není potom divu, že přesně 1.500 kg těžké „Číslo 9“ zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s a kilometr s pevným startem projede za něco málo přes čtvrt minuty, konkrétně 25,3 s. Maximální rychlost 244 km/h bude pro případné rychlé dálniční přesuny zcela jistě dostatečná.

Vůz vlastně patří na horní hranici vyšší střední třídy. Je totiž 4,93 m dlouhý a 1,94 m široký. Na fotografiích vypadá hodně přikrčeně a technické údaje to nasvědčují: do výšky ční pouze 1,27 m (!) Podvozek s obřím třímetrovým rozvorem doplňují kola s rovněž nijak malým průměrem 21 palců. Jejich tvary připomínají lopatky turbíny a kromě vizuálního efektu zlepšují i aerodynamiku, tedy konkrétně obtékání vzduchu. Jsou obuta do pneumatik Michelin rozměru 245/35 ZR21.

Zadní pasažéři si díky vzdálenosti mezi nápravami můžou užívat velkorysého prostoru pro nohy a mají je doslova v teple. Vnitřní prostor lze totiž předehřát na optimální teplotu ještě předtím, než posádka nastoupí. Ač nás automobilka zásobila velkou sérií fotografií, interiér v nich bohužel zatím neodhalila. Že si cestující budou hovět jako v peřince, je pravděpodobné. Citroën se zde tradičního hydropneumatického aktivního zavěšení snad ani nechtěl vzdát a to je v naprostém pořádku.

V přední části karoserie lakované do tmavě fialového odstínu zaujme logo pod průhledným krytem. Že by drobný odkaz na nádherné luxusní kupé SM s motorem Maserati? Prosklená střecha je trojdílná, její konstrukce je ovšem skrytá, stejně jako zadní sloupky. Trojici předních kulatých světlometů tvoří výhradně diody, stejně jako pás kolem nich.

Na produkční DS9 si budeme muset ještě nějaký čas počkat. Je ale docela možné, že nás s ní Citroën překvapí už na domácí půdě v Paříži. Premiéra právě zde by byla určitě naprosto logická.

Aleš Dragoun
Diskuze (114)
Avatar - sgt
17. 4. 2012 14:44
Re: uvidime ake to bude z praktickeho hladiska
Najskôr si zisti, ako vyzerá interiér C5 a naštuduj rozdiel medzi C5 a DS5.
Inak v C5 je asi nejlepší výhľad v danej triede (aj vďaka malému trojuholníkovému okienku).
Lepší výhľad je asi len z C4 Picasso.
Avatar - Hammunasakra
15. 4. 2012 14:26
Re: KUCÍ KLASA
Vzhledem k investicím do vývoje HYbrid4-ní verze pohonu všech kol, myslím NEbudou mít moc zájem o další variantu pohonu všech kol..
..já si naopak myslím že HYbrid4 (a podobné systémy i od dalších automobilek) do budoucna (minimálně částečně) nahradí momentální HALDEXové "šílenství" ;-)
Avatar - del42sa
15. 4. 2012 11:10
Re: KUCÍ KLASA
C6 pokračuje přesně v tradicích předchozích velkých Citroenů. Jde o velké prostorné auto se vzdušným interiérem ve kterém je pohodlí na prvním místě. Navíc k tomu přidává silné V6 motory a nejmodernější techniku. To vše zabalené do vkusného kabátu. Jen s tou cenovou politikou frantící poněkud přestřelili a to především zabilo prodeje C6. Prodávat se o 1/4 levněji a od začátku i s menšími motory, myslím, že by o ni byl mnohem větší zájem. Bohužel jediný dostupný menší motor 2,2 HDi biturbo přišel poměrně pozdě a velmi rychle vypadl z nabídky aniž by dostal jakoukoliv náhradu (např nový 2,2 HDi 150kW). Stejně tak dopadl bohužel povedený benzínový motor V6 3.0i....

Ale podvozkový základ mají velmi dobrý. Dal by se na tom postavit velice povedený nástupce C6. Otázka je ale co s platformou PF3 udělá aliance s GM. Objevují se takové signály, že PSA nabídne svoji malou platformu PF1 GM. ostatní vozidla se budou montovat na nové modulární platformě BVH2 a PF3 platforma zanikne nebo bude nahrazena GM platformou Epsilon II. Bohužel PF3 byla jediná platforma, která umožňovala použítí obou typů odpružení (hydrauliku i vinuté pružiny). Nevím jistě jak je to s platformou BVH2 a její kompatibilitou s hydropneumatickým podvozkem, ale Epsilon II od GM hydrauliku neumí. Navíc platforma Epsilon II od GM patří k nejtěžším na trhu, takže co se snižování hmnotnost týče by si PSA moc nepomohlo. Naproti tomu platorma Epsilon II umožňuje instalaci pohonu 4x4 , takže by se teoreticky mohli u PSA znovu objevit opravdové čtyřkolky.
15. 4. 2012 01:31
Re: Doufám,
Jestli mas na mysli puvodni DS, tak to jsem videl v Holandsku.
Byl to bazar (!) s DSkama.
Stalo jich tam vedle sebe asi 15 kousku.
Jen jsem sedl a koukal a koukal a koukal... :yes:
15. 4. 2012 01:28
Re: REVOLTA v manažerském
A ne snad? :-O