TEST Dacia Sandero 1.0 SCe vs. Škoda Fabia 1.0 MPI – Nová pravidla hry
Dacia byla vždy ta laciná, Škoda zase ta dražší a hodnotnější. Zcela nové sandero se základním motorem a solidní výbavou dnes ale stojí na chlup stejných 279.900 Kč jako nejlevnější fabia končící generace. Vyplatí se vsadit na novinku, nebo letitou jistotu?
Dojem, cena, prostor
Zajímavější srovnání v současném automobilovém světě budete hledat jen těžce. Malé městské hatchbacky stále patří mezi významnější segmenty a často představují první možnost pořízení nového vozidla. Ve městě oceníte kompaktní rozměry a v případě potřeby jsou schopny uspokojit i požadavky rodiny. Vždyť loni u nás byla Škoda Fabia s 15.969 registracemi celkově druhým nejprodávanějším modelem. Dacia Sandero sice o takovém úspěchu mluvit nemůže, ale 2206 registrací a čtvrté místo mezi malými hatchbacky vypovídá o její síle.
Oba modely jsou tedy žádané, oba pohání litrový zážehový tříválec, oba s výbavou plnící naše požadavky můžete mít za 279.900 Kč a oba se aktuálně prodávají v třetí generaci. Je mezi nimi vlastně jen jeden rozdíl, vázající se k poslednímu společnému jmenovateli. Dacia Sandero je úplný nováček, který se prodává měsíc. Fabia je mezi námi již od roku 2014 a v létě výroba této generace hatchbacku skončí.
Umění stárnout
Když vozy stojí vedle sebe, není v designu sedmiletý rozdíl příliš znát. Na ostře řezané tvary fabie se stále hezky dívá, a přestože jich denně potkáváme stovky, nemůžeme říct, že by pro nás byla okoukaná. Zase si připomínáme některé zajímavé detaily, například hranu linoucí se od předních světel přes celý bok a skupinovky až k prolisu na zádi. Tvary škodovky i slušně ladí s bezpříplatkovou modrou barvou. To základní bílý lak sandera nedokáže dostatečně vystihnout osobnost. V jednolitém světě totiž zanikají zajímavé linky. Máme na mysli svalnatě vyboulené podběhy kol, vystouplé lemy blatníků navazující na zvýrazněné prahy, zvlněnou kapotu nebo na zádi jemně naznačenou odtrhovou hranu pod oknem a prolis přes celou šířku nad nárazníkem.
Zajímavá jsou u dacie kola Flexwheel, tedy sladění ocelových ráfků s poklicemi tak, že vypadají jako litá. Líbí se nám tvarová spřízněnost předních a zadních světel díky šípovité struktuře. Reflektory s maskou vytvářejí jeden podlouhlý celek, který sandero opticky ještě více rozšiřuje. Když tak stojí vedle fabie, vypadá jako auto vyšší kategorie.
Nové trendy frčí
Ještě výraznější pokrok dacie zaznamenáváme v kabině. Palubní deska už nepůsobí tak těžkopádně a zastarale jako u předchozí generace. Velkou masu plastu rozbíjí okrasný vodorovný pás, v nejvyšší výbavě Comfort čalouněný látkou – stejný materiál nacházíme i na dveřních madlech. Moderně působí podlouhlé výdechy ventilace – v comfortu se stříbrným orámováním – nebo nahoře letmo usazený 8“ dotykový displej multimediálního systému. To fabia zastává starší koncept s rádiem zakomponovaným do středového panelu, nad nímž najdete praktickou kapsu – verze s multimediálním systémem tuto část zaplní celou. Jednolitost palubní desky i v provedení Active dobře oživuje šedý panel. V základní výbavě si ale musíme vystačit s plastovým volantem, jehož věnec sice padne dobře do ruky, ale na omak je méně příjemný než kůže v sanderu. Vlastně si říkáme, že dacia za stejné peníze uvnitř vypadá luxusněji než škodovka.
Rumuni totiž mladoboleslavskou značku dohnali i v kvalitě materiálů a dílenském zpracování. Plasty v sanderu jsou sice tvrdé, ale stejné najdete i v nejlevnější fabii. Dacia by ještě mohla zmírnit plechovou ozvěnu při zavírání dveří a cvakání při zatažení za kliku, ale i v tomto směru se posunula hodně kupředu. Oba vozy chválíme za funkčnost a příkladné ovládání. Přístroje jsou čitelné, tlačítka logicky rozmístěna a hned se uvnitř cítíme jako doma. Multimediální systém dacie působí sice levně, ale neztratíte se v něm a plní to, co má. Zrcadlí mobily, takže z nich můžete využít navigaci a jednoduše v něm nastavíte, co potřebujete – nemusíte se prokousávat miliardou zbytečných odkazů.
Vrchol a základ
Doba, kdy jsme Dacii považovali za ultralevnou alternativu, je zřejmě dávno pryč. Předchozí generace sandera se v roce 2019 prodávala se základním zážehovým tříválcem za 174.900 Kč, loni za 211.400 Kč a aktuální provedení 1.0 SCe 49 kW stojí 239.900 Kč. Jenže první výbava Access je i přes potkávací světla LED úplné holátko s nelakovanými nárazníky a chybí i rádio nebo klimatizace, takže nesplňuje naše požadavky na malé hatchbacky. Ve střední řadě Essential nemůžete mít motor 1.0 SCe, takže jsme do porovnání museli vzít vrcholné provedení Comfort za 279.900 Kč. V něm už dostanete vše potřebné včetně dešťového a světelného senzoru, koženého multifunkčního volantu, tempomatu nebo rádia s bluetooth, 8“ dotykovou obrazovkou či zrcadlením mobilních telefonů. O moc víc toho ale v sanderu mít nemůžete. Příplatkové prvky jsou v jeho případě sice levné, seznam však krátký. Za vestavěnou navigaci dáte 5000 Kč, za litá kola 5500 Kč, automatická klimatizace stojí 5000 Kč. Zbytek obstará paket Technologie Plus za 15.000 Kč s bezklíčovým vstupem, parkovacími senzory a kamerou nebo hlídáním mrtvého úhlu.
Na korunu stejně nyní stojí dosluhující Škoda Fabia s podobnou motorizací 1.0 MPI 44 kW. Jenže ve verzi Active na 279.900 Kč teprve začíná, přestože i tak plní naše požadavky. V porovnání s dacií je její výbava chudší o bluetooth, dešťový senzor, tempomat nebo kožený multifunkční volant. I proto jsme jí zhoršili celkovou známku na 1,50. Škoda Fabia může mít nepřeberné množství nadstandardních komfortních a bezpečnostních prvků, jenže jsou spojeny až s vyššími výbavami. Pro provedení Active platí řada omezení a seznam příplatků je tak ještě kratší než u dacie. Zamrzí zejména nemožnost dokoupit vyhřívání sedadel. Sandero tento prvek zatím také nenabízí, bude však dostupný od jara.
Pořizovací náklady | Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC 52 kW (etalon) | Dacia Sandero 1.0 SCe 49 kW | Škoda Fabia 1.0 MPI 44 kW |
Základní cena | 239 850 Kč (Inform) | 239 900 Kč (Access) | 279 900 Kč (Active) |
Cena verze Světa motorů | 269 850 Kč (Inform+) | 279 900 Kč (Comfort) | 279 900 Kč (Active) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken. | ||
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY | |||
Automatická klimatizace | Ne | 5000 Kč | Ne |
Bluetooth/USB/MP3 | Ne/Ano/Ano | Ano/Ano/Ano | 2400 Kč/Ano/Ano |
Dálkové centrální zamykání | Ano | Ano | Ano |
Dešťový/světelný senzor | Ano/Ano | Ano/Ano | Ne/Ano |
El. ovládání zrcátek/zadních oken | Ano/Ne | Ano/2500 Kč | Ano/Ne |
Litá kola | Ne | 5500 Kč | 12 500 Kč |
Metalický lak | 14 000 Kč | 11 500 Kč | 13 000 Kč |
Navigace | 24 990 Kč* | 5000 Kč | Ne |
Palubní počítač | Ano | Ano | Ano |
Parkovací kamera | 24 990 Kč* | 6000 Kč** | Ne |
Park. senzory zadní/zadní a přední | Ne/Ne | 6000 Kč** | Ne/Ne |
Světlomety LED | Ne | Ano | Ne |
Tempomat | Ne | Ano | Ne |
Volant kožený/multifunkční | Ne | Ano/Ano | 7000 Kč/Ne |
Vyhřívání předních sedadel | Ne | Ne | Ne |
Porovnání cen | 269 850 Kč (100 %) | 279 900 Kč (o 4 % horší) | 279 900 Kč (o 4 % horší) |
Známka*** | 1,00 | 1,00 | 1,50 |
POŘADÍ | 1. | 2. | |
* Součástí paketu Navi, ** paket Parkování, *** známka za cenu, výbavu a servisní náklady |
Rozhoduje základ
Pokud máte rádi prostor, určitě se vám bude více zamlouvat novinka od Dacie. Tady je možná nejvíce vidět, jak se malé hatchbacky od uvedení třetí generace fabie změnily. V roce 2014 totiž v tomto směru škodovka patřila ke špičce, nyní se propadla do průměru. Malá auta za tu dobu výrazně povyrostla, což o sanderu, postaveném na platformě CMF jako Renault Clio, platí dvojnásobně. S délkou karoserie 4088 mm, šířkou 1484 mm, výškou 1499 mm a rozvorem 2604 mm je jasně největším vozem segmentu a uvnitř to poznáte.
Kabina nabízí vzdušné prostředí, v němž se pohodlně uvelebí i pět dospělých cestujících. Vpředu máme kolem sebe dostatek místa ve všech směrech. Fakt, že je fabia o centimetr vyšší, neřešíme, důležitější je šířka kabiny. A v úrovni ramen má sandero náskok tří centimetrů. Mezi řidičem a spolujezdcem je větší mezera, takže se nešťouchají lokty. Ve středovém tunelu tak může mít dacia vedle páky parkovací brzdy i dva držáky na nápoje – fabia má plnohodnotný jen jeden, navíc utopený pod středovým panelem před řadicí pákou. Ve škodovce vyšším postavám vadí hrany vystouplého středového panelu ventilace, o něž si opírají kolena.
Prostor pro nohy v sanderu zase zužují masivní dveřní madla. Vzadu dacia boduje ještě více. V této části je nejen širší, ale také podstatně delší. Redaktor výšky 174 cm tak měl před koleny rezervu ještě 12 cm, což je hodnota, za kterou se nemusejí stydět ani kompaktní hatchbacky. Na druhé řadě sedadel škodovky máme stísněnější pocit a urostlejší cestující se koleny dotýkají předního sedadla. Navíc je zadní opěradlo vzpřímenější, takže se tam nesedí tak pohodlně jako v dacii. I proto jsme mladoboleslavskému hatchbacku dali horší známku za sedadla, protože přední křesla jsou u obou vozů podobná a velmi dobrá.
Potěší i náročnější
Lacinou a méně kvalitní tvář nám sandero ukazuje po otevření zavazadelníku. Čtveřice háčků je sice fajn, ale v bocích volně uchycený hever nebo plechová zadní stěna nejsou hezké ani praktické. Lakovaná je také nákladová hrana, která je o deset centimetrů výše nad zemí než u fabie. Zavazadla musíte tedy zvedat vysoko, a když si je opřete o hranu, poškrábete ji. Zejména kvůli kufru jsme proto dacii udělili o půl bodu horší známku za kvalitu a zpracování. K tomu ještě můžeme připočíst chybějící světélko nad druhou řadou sedadel – co si na ni položíte, musíte večer hledat po hmatu.
Velikostně kufr dacie naprosto dostačuje. Se základním objemem 328 litrů patří k lepšímu průměru a je jen o dva litry menší než ve fabii. Po otevření pátých dveří nám dokonce v přímém porovnání připadá větší. Měření naše domněnky potvrdilo. Zavazadelník v sanderu je širší mezi podběhy, vyšší pod plato a nabídne i větší hloubku – podle nás je lépe využitelný. Fabia dohání litry místem kolem podběhů, a hlavně větší prohlubní pro rezervní kolo, které se do celkového objemu také započítává. Navíc boduje plastovými boky s praktickými kapsami, větším vstupním otvorem, nižší nakládací hranou i výše vyklápěným víkem. Také škodovácké táhlo na zavírání je praktičtější než kluzká madla dacie.
Údaje o testovaných vozidlech | Dacia Sandero 1.0 SCe | Škoda Fabia 1.0 MPI |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 169/12 | 164/7 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 92-100/95 | 93-101/95 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 5-13/8 | 6-14/8 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 141/140 | 140/138 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 131/131 | 128/130 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50 x 50/45 x 45 | 51 x 50/46 x 50 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 62 x 51 | 60 x 50 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 69 x 93 | 81 x 100 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 76/181 | 66/190 |
Motor, jízda
První v řadě
Nejlevnější dostupné verze mají samozřejmě základní motorizace. V obou případech jde o zážehový litrový tříválec s nepřímým vícebodovým vstřikováním, které neprodukuje tolik sazí. V dacii má výkon 49 kW při 6300 otáčkách a točivý moment 95 Nm dostupný při 3600 min-1. Fabia nabídne výkon 44 kW v pásmu od 5000 do 5500 min-1 a stejný točivý moment 95 Nm přicházející již ve 3000 otáčkách. Oba motory pracují kultivovaně a chybějící hrnek prozrazují drnčením jen v zátahu. Při konstantní jízdě devadesátkou si jen ševelí a prakticky o nich nevíme. Agregát v dacii je o malinko hlučnější, ale není to nic výrazného, za co bychom se na něj měli zlobit.
Charakteristika pohonných jednotek je podobná a obě mají rády vyšší otáčky. Od volnoběhu se sbírají pomalu a velmi pozvolna ožívají. Fabia nejlépe zatahuje od tří, sandero od tří a půl tisíce otáček. Na žádné velké dovádění síla obou agregátů nestačí, ale při poklidném stylu jízdy ani rozvážném předjíždění jim z pohledu dynamiky není co vytknout. Bez problémů udrží tempo s okolím a ani rychlost 130 km/h na dálnici nepředstavuje problém. Stotřicítkou zvládnou i mírnější stoupání, jen nesmíte v půlce kopce zpomalit například za kamionem. Potom už se zpět na dálniční rychlostní limit nevydrápete. Nejlépe se vozy cítí na běžných silnicích s povolenou devadesátkou, po nichž se pohybují tiše a kultivovaně.
Bez očekávání
Dynamika agregátů se velmi podobá, vždyť sandero se na stovku dostane za 16,7 sekundy a fabia za 16,4 s. Dokonce mají udávanou stejnou maximální rychlost 158 km/h. Rumunský hatchback je sice o 5 kW výkonnější, ale zase se musí poprat s 30 kg nadváhy a kvůli širší a vyšší karoserií i větším aerodynamickým odporem.
V pružném zrychlení si vede lépe dacia. Na čtyřku se dostane rychleji z 60 na 100 km/h i z 80 na 120 km/h. Při porovnávání pátých rychlostních stupňů má lehce navrch škodovka s kratším celkovým převodem – při 130 km/h motor točí 4200 otáček, dacia kmitá tempem 4100 min-1. Ale když jedete stovkou a sešlápnete plynový pedál na podlahu, zrychlují tak pomalu, že rozdíl není téměř cítit. Dobré je, že vozy mohou na pětku jet ve městě padesátkou, a pokud nechcete za značkou konce obce divoce vystřelit vpřed, nemusíte podřazovat.
Spotřeba slabých litrových tříválců není citlivá na styl jízdy – při zrychlování téměř vždy využíváte maximum výkonu. Ve městě při častém popojíždění se jejich apetit pohybuje kolem šesti a půl litru, na silnicích nižších tříd kolem čtyř. My jsme pro měření spotřeby zvolili trasu z 60 procent po dálnici, kde se ukázala výhoda delší pětky dacie. Po 170 km jsme u sandera zapsali hezký průměr 4,9 l/100 km a u fabie o něco horších, ale stále slušných 5,3 l/100 km. V obou případech je to méně, než automobilky oficiálně uvádějí podle reálnější metodiky měření WLTP.
Údaje o testovaných vozidlech | Dacia Sandero 1.0 SCe | Škoda Fabia 1.0 MPI |
Motor, ventilový rozvod | zážehový R3, DOHC | zážehový R3, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 999 |
Největší výkon (kW/min-1) | 49/6300 | 44/5000-5500 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 95/3600 | 95/3000-4300 |
Převodovka | 5° manuální | 5° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4088 x 1848 x 1499 | 3997 x 1732 x 1467 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2604, 1533/1519 | 2455, 1463/1457 |
Standardní pneumatiky | 185/65 R15 | 185/60 R15 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1111/478 | 1081/530 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 555/980 | 540/800 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 328/1108 | 330/1150 |
Objem nádrže paliva (l) | 50 | 45 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 158 | 158 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 16,7 | 16,4 |
Emise CO2 (g/km) | 117-124 | 125-131 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 5,2-5,5 | 5,5-5,8 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 14,7 | 17,8 |
Pružnost na 5./6./7./8. rychlos. stup. (80-120 km/h) (s) | 17,8/33,1 | 20,9/29,2 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) | 4100 | 4200 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 45,2 | 45,5 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 46,6/85,3/124,1 | 47,3/85,1/123,3 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9 | 5,3 |
Rumun vyrovnává
Z pohledu jízdních vlastností nabízejí oba vozy dobrý kompromis mezi ovladatelností a komfortem. Pohodlí podvozku ale asi každého zajímá více a v tomto směru se nám více zamlouvá dacia. Její tlumiče na hezkém povrchu pracují plavně a sandero se nad vozovkou uhlazeně a vláčně pohupuje. Velmi dobře zvládají i filtrování nerovností, ale u větších prohlubní nebo hrbolů se občas do kabiny prodere hlasitější náraz. Přesto na rozbité silnici poskakuje méně než fabia, u níž je však posádka od podobného zvukového doprovodu uchráněna.
Komfort podvozku škodovky není tak vytříbený. Nedosahuje takové plavnosti a lehce se zachvěje i na drobných zvlněních. Jenže do komfortu jízdy patří i odhlučnění kabiny. Nové sandero v tomto směru udělalo proti předchozí generaci výrazný posun kupředu. Tužší platforma CMF aliance Renault-Nissan a větší míra využití tlumicích hmot zajistila méně hluku prosakujícího do interiéru od kol a lepší tvar karoserie i konstrukce dveří si lépe poradí s aerodynamickým svistem od obtékajícího vzduchu. Jenže stále v tomto směru lehce zaostává, takže za komfort oba vozy dostávají dvojku.
Jistější než dřív
U Dacie zapracovali na ovladatelnosti sandera. Nová přední náprava a tužší stabilizátory zajišťují přesnější vedení kol. Díky dlouhému rozvoru působí v přímém směru mnohem stabilněji než trochu nervózní fabia. Jistěji se chová také v rychle projížděných zatáčkách, čímž se škodovcě vyrovnala. Při vyhýbacím manévru se mezi kužely oba vozy propletou stejně rychle a chovají se podobně. Přilnavost u nich můžeme považovat za velmi dobrou. Fabia se jen o něco více nakloní a zaklekne na vnější kola, sandero působí díky delšímu rozvoru klidněji. Při překročení hranice přilnavosti je zásah elektronické stabilizace u obou přiměřený a citlivý, kratší fabia je trošku přetáčivá, sandero zase lehce nedotáčivé.
Zásadní rozdíl vidíme v řízení. Sandero přešlo na elektrický systém s variabilním účinkem posilovače. Při snaze o rychlou změnu směru to dacii trvá podstatně déle, protože po natočení volantu se chvilku nic neděje. Řízení je tupější a odtažitější, takže ani nemáme přesnou představu, co přední kola dělají. Moc informací nám řízení nedává. U fabie stačí lehce zavadit o volant a vůz se stáčí požadovaným směrem. I proto nám možná připadá hravější a hbitější. Při pomalé jízdě hustým městským provozem nebo při parkování jsou si oba vozy díky lehkému nastavení posilovače podobné.
A co standardní potkávací diodová světla sandera? Ta svítí o malinko lépe než klasické halogenové žárovky ve fabii. Jenže škodovka kontruje výkonnějšími dálkovými světly, která má dacia také halogenová.
Závěr
Závěr
Nová Dacia Sandero už není jen o nízké ceně a mnoha kompromisech. Zlepšila se ve všech aspektech a výrazně se přiblížila dražší konkurenci. Končící, třetí generaci českého miláčka Škodu Fabia v našem bodování dokonce o kousek předčila, což by se ještě nedávno zdálo jako sci-fi . Sandero díky sdílené moderní platformě Renaultu předvedlo obří mezigenerační skok v jízdních vlastnostech a přisvojilo si celkově velmi dobré vystupování. Stejný posun vidíme i v použitých materiálech a dílenském zpracování, díky čemuž už mezi konkurenty nevypadá jako chudý příbuzný, snahu o úspory prozradí jen na méně zásadních místech. Hlavní přednost malého rumunského hatchbacku představuje prostorný a útulný interiér. Za stále slušnou cenu se také ve výbavě objevila řada moderních prvků a bezpečnostních asistentů.
Na dosluhujícím etalonu českého trhu Škodě Fabia se podepsal zub času. Během sedmi let jejího života se změnil pohled na design i techniku. Přestože se ani v požehnaném věku nemá za co stydět a stále představuje velmi solidní volbu, při porovnání s novým sanderem je právě ona ta menší, hladovější a o něco méně komfortní.
Z testovaných verzí za shodných 279.900 Kč tak nyní vychází lépe sandero. Test si rádi zopakujeme za půl roku, kdy se začne vyrábět nová fabia. Je jisté, že škodovka zvedne laťku vzhůru. Pravděpodobně ale i ceny, takže bude opět co zkoumat.
Hodnocení (za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) | Dacia Sandero 1.0 SCe | Škoda Fabia 1.0 MPI |
DOJEM | ||
Design | 2,00 | 2,50 |
Dílenské zpracování | 2,50 | 2,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,50 | 2,50 |
Sedadla | 1,50 | 2,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,00 | 1,00 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 2,50 | 2,50 |
Pružnost | 2,50 | 3,00 |
Spotřeba | 1,50 | 2,00 |
JÍZDA | ||
Řazení | 2,00 | 1,50 |
Řízení | 2,50 | 1,50 |
Brzdy | 2,00 | 2,00 |
Ovladatelnost | 2,00 | 2,00 |
Jízdní komfort | 2,00 | 2,00 |
CELKEM | ||
Výsledná známka | 1,93 | 2,00 |
Závěrečné pořadí | 1. | 2. |
POŘADÍ | 1. Dacia Sandero 1.0 SCe | 2. Škoda Fabia 1.0 MPI |
PLUSY | Prostorný a útulný interiér | Objemný a praktický zavazadelník |
Materiály a dílenské zpracování | Vyvážené jízdní vlastnosti | |
Spotřeba paliva | Přesné řízení a řazení | |
Pohodlná sedadla | Ergonomie ovládacích prvků | |
Velký zavazadelník | Kvalita zpracování | |
Komfort odpružení, jízdní vlastnosti | ||
MINUSY | Slabší dynamika motoru | Méně prostoru vzadu |
Nepřesné pomalé řízení | Poskakování na nerovnostech | |
Tužší řazení | Pružnost a dynamika motoru | |
Nezakryté plechy v kufru | Strmý sklon zadních opěradel | |
Pro verzi Active minimum příplatků | ||
PRŮMĚR CELKEM | 1,93 | 2,00 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 15 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým městským hatchbackem s benzinovým motorem do výkonu 55 kW dle Světa motorů je Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC 52 kW Inform+ za 269.850 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 283.343 Kč. Za cenu od 283.344 Kč do 310.328 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.