Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dálkové centrální zamykání mělo poprvé auto u nás dostupné jen vyvoleným

Mirek Mazal
Diskuze (20)

Pokrokový model pro vybrané zákazníky doputoval ze západu ještě za minulého režimu. Po sametové revoluci si jej mohli dovolit i další zájemci, kteří se těšili na ovládnutí dveří jedním tlačítkem. To byla jedna z mála výhod sportovně myšleného Renaultu.

Zatím nenastala doba inteligentního odemykání aut pomocí rozpoznání identity oprávněné osoby, ale tempo vývoje technologií naznačuje, že od podobných vymožeností nejsme daleko. Zřejmě největší technický pokrok ovládání zámků dveří nastal v době uvedení centrálního zamykání ovládaného jedním tlačítkem.

Stisk spínače doprovázený zvukem zámků kdysi vyvolával pocit ovládnutí světa, cvaknutí kolem celého auta přinejmenším uspokojilo tendence mít věci pod kontrolou. Centrální zamykání se připlácelo, tudíž znamenalo vyšší ligu, která byla vůbec poprvé nabízena v zahraničním voze dostupném u nás jen vyvoleným zákazníkům.

Renault Fuego

Dálkový centrál byl poprvé dostupný pro majitele Renaultu Fuego vyráběného dvanáct let od roku 1980. Sportovně laděného kupé ve Francii a v Argentině vzniklo dohromady 265.367 kusů. Nízký počet byl způsoben slabou popularitou a častým zesměšňováním, přestože se posádka mohla najednou dostat dovnitř vozu bez čekání na postupné ruční odemčení jednotlivých dveří.

Nadčasový systém centrálních zámků na tlačítko je zkráceně nazýván přezdívkou „PLIP“ podle jména vynálezce (Paul Lipschutz) a také podle slova označujícího zamykací či odemykací mechanismus (plipper). Lipschutz vyvinul řadu automobilových bezpečnostních zařízení, elektricky ovládaný pohyb zámků dokázal sladit s infračervenými paprsky malého ručního ovladače na klíči.

Bezdrátové ruční ovládání mechanických věcí na dálku je podivně uspokojující činnost člověka bez ohledu na letopočet, novinka Renaultu z počátku 80. let se ujala na trhu i v dalších modelech značky. V rámci Fuega by se dalo říct, že reklamy na jeho jízdní vlastnosti se mohly zúžit na nový způsob zamykání, činnost zámků byla totiž opravdu rychlá na rozdíl od jízdní dynamiky fakticky líného kupé.

Dynamicky vyhlížející Renault navrhl Robert Opron, vnější design vynikal originalitou a splývající záď s useknutým koncem se snažila evokovat rychlost propagovaná i marketingovým oddělením. Reklamě se dařilo nalákat první větší vlnu zájemců, postupně se automobilka snažila vyhovět širšímu spektru kupců prostřednictvím volitelné palety konfigurací závislých na ochotě investovat. Prodejci byli ochotni dodat naftové i benzínové verze s výkonem od 47 do 97 kW (od 64 do 132 koní).

Zhruba 227 tisíc vyrobených aut (cca 85 % celkové produkce) pochází z Francie. Fuego se tak prodávalo v Evropě, poté i v Americe a část byla vyvezena do Austrálie nebo na Nový Zéland. V omezeném počtu několika desítek kusů se první centrálně zamykaný vůz objevil i v Československu.

Nový sportovně vyhlížející Renault byl v tuzemsku dosažitelný hlavně umělcům a vyvoleným z řad vysoce postavených funkcionářů. Po sametové revoluci se zvýšila dostupnost ojetin, i když životnost nebyla vyšší než deset let kvůli rychlé korozi, vadným ložiskům, špatnému topení a často nefunkčnímu zapalování.

Mirek Mazal
Diskuze (20)
29. 4. 2021 18:43
Re: Fuego bylo především
Haas dělá jen veterány, možná proto.
29. 4. 2021 18:21
Re: Fuego bylo především
Je to presne tak ako píšeš. Materiály sa preberali a preberať budú, máš pravdu. Ale len úplní dementi ich kopírujú bez rozmýšľania aj s chybami. Rovnako súhlas s galériami, ktorým väčšinou chýba nejaký slušný popis. Ono by asi dalo príliš veľa práce vybrať niekoľko relevantných fotiek a dať k nim patričný komentár. Galéria s niekoľkými desiatkami fotiek, z ktorých je kopa takmer rovnakých, je len na zlosť. Podobne galérie z autosalónov či iných akcií, tam je fotiek na stovky a niekedy človek fakt ani nevie, na čo sa pozerá.
Aleš "Sleeper" Dragoun píše asi najlepšie články na ACZ, meno druhého pána mi zatiaľ v pamäti zvlášť neutkvelo, ale môže byť.
29. 4. 2021 18:01
Re: Fuego bylo především
Já bych přebírání materiálů z jiných zdrojů neodsuzoval. Ostatně jak jinak vytvořit dobrý článek. Ovšem ne to dělat stylem CTRL C - CTRL V, ještě nejlépe s pomocí automatického překladače. A pak to doplní nějaká grafička - grafik, která/ý neví vůbec nic, obrázky, kde mnohdy odpovídá třeba jen značka, když náhodou i model, tak je to na vyhazování čepice do výšky. Za to jich tam je milion, škoda, že většina mimo mísu.

Přebrat cizí text lze, ale bez práce to stojí za hov*no a hned se to pozná. Někdo by měl redaktory naučit číst zkopírovaný text a upravit jej na naše podmínky, zvyklosti, jazyk, tradice, obecně zažitá pravidla a to i ta novinářská.

(To je spíš pro redakci, pokud nějaká vůbec existuje a pokud ano, tak diskuzi stejně
nečte.)

Z této kritiky bych vyjmul snad jen Aleše Dragouna a Karla Haase.
29. 4. 2021 15:37
Re: Fuego bylo především
Snáď si nemyslíš, že redaktor ACZ napísal vlastný text a vyberal k nemu fotky? Tunajší redaktori sú trénovaní hlavne na kopírovanie... https://www.autozeitung.de/…elden-40698.html?…
29. 4. 2021 11:23
Re: Snůžka pomluv
Ano, bylo to tak. Snad pouze v přímce a neotřelém designu mohl konkurovat. FWD, motor podélně před koly, za ním almara....prostě paroh s kladivem na předním nárazníku, co chce jet jenom rovně. (Jako Audi tehdy.)