Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Ferrari Gran Turismo aneb od 550 až k F12

Jakub Sochor
Diskuze (19)
Z hlediska designu čerpá nejnovější Ferrari s vpředu uloženým dvanáctiválcem z bohatého estetického dědictví autorů zvučných jmen.

V roce 1996 Ferrari prostřednictvím modelu 550 Maranello oprášilo umístění dvanáctiválcového motoru vpředu. Pomineme-li technickou stránku věci, šlo o produkt v designu, který byl v porovnání s konkurencí velmi svébytný.

Kreativní tvary F12berlinetta tedy čerpají z vydatné, byť poměrně nedávné, historie. Za uplynulých 16 let došlo k mnoha změnám designerského smýšlení, kdy každé generační vydání představovalo něco nového a plně konkurenceschopného.

550 Maranello (1996-2002) – Nadčasové GT

Dvoudveřový model, jehož design vznikl pod vedením studia Pininfarina, byl představen roku 1996. Klasicky laděné proporce se staly předpokladem pro nadčasovost, která dnes patří mezi hlavní vlastnosti designu vozu.

Druhá polovina devadesátých let přála sportovním tvarům jednoduchého základu. Namísto dnes vysoce populárních prolisů a zdobných prvků, tehdy navržené automobily prezentovaly spíše klasické pojetí estetiky. Příď 550 Maranello tak znamenala syntézu složenou z horizontální masky, dvou menších sousedících otvorů a nárazníku v klasickém tvaru.

Relativně konzervativní ponton zpestřovaly otvory situované za přední kola, tradičním prvkem se stal mírný nárůst hmoty v druhé polovině karoserie. Šlo o řešení, které opticky umocňuje lehkost přídě a zmírňuje přechod mezi prosklenou částí a zmíněným pontonem.

Architektura zádě, přes svou jednoduchost a dvě dvojice kruhových lamp, disponovala dynamickým spádem v horní části víka zavazadlového prostoru.

Vnější postupy se promítly i interiéru. Klasické kruhové výdechy ventilace jsou zde zasazeny do přístrojové desky s měkkými tvary. Pozoruhodným prvkem je napojení středového panelu ke kapličce s přístroji.


575M Maranello (2002-2006) – Uhlazení tvarů

Design 550 Maranello se v průběhu let předvedl ve velmi dobré kondici, proto byl důkladně rozvinut prostřednictvím vozu 575M Maranello. Autor designu zůstal tentýž, celkově šlo spíše o přepečlivé cizelování formy.

Mezi modernizovaná řešení patří nárazník v modernějším stylingu, s elegantnějším členěním nasávacích otvorů. Jeho harmoničtější provedení navíc podpořilo celkovou vyváženost včetně toho, že lépe odpovídalo změnám, jež diktovala tehdejší móda. Reakce na ní byla sice mírná a obezřetná, zato trvalá a (z dnešního pohledu) také nadčasová.

Kabina podstoupila modernizaci, která snížila míru návaznosti středového panelu na kapličku s přístroji. I zde jde o reakci na změny designérských trendů.


599 GTB (2006-2012) – Nový design

Ženevský autosalon roku 2006 se stal dějištěm premiéry vozu, který znamenal oproti svému předchůdci výrazný odklon. Krom orientace na zcela nové tvarosloví povyrostl a ke své prezentaci použil více hran.

Autorem designu 599 GTB je Frank Stephenson. Charakteristickým rysem karoserie je dlouhá příď plynule napojená na ponton. Globálně vzato můžeme konstatovat, že design se vzhlédl v klasických automobilech šedesátých let minulého století, tedy v době, kdy vozy Ferrari patřily mezi elitu ve vytrvalostních závodech.

Klínovitý profil oživují poměrně decentní otvory – za předními koly, kde slouží pro odvod teplého vzduchu od motoru a před zadními koly pro chlazení zadní nápravy. Oproti 575M Maranello došlo ke zkrácení převisů, což má za následek posílení sportovního dojmu.

Zadní část vzývá jednoduchou eleganci bez komplikací. Minimum prolisů umožňuje vyniknout světlometům či difuzoru.

Kabina kreativním způsobem propojuje strohou sportovní atmosféru s luxusní prestiží. Komfort pasažérů zvyšuje pečlivé čalounění kvalitní kůží.


599 GTO (2010-2012) – Polidštěné monstrum

Dravý model GTO (Gran Turismo Omologata), představený roku 2010 v Pekingu, je nejen doplněním řady 599 GTB, ale také prostředkem pro nostalgické ohlédnutí do historie, kde nás čeká legendární 250 GTO (1962-1964) či 288 GTO (1984-1986).

Supersportovní vůz vychází ze studie XX. Po stránce designu zaznamenal ve srovnání s 599 GTO jen drobné úpravy, které měly za cíl zlepšení aerodynamiky - kupříkladu modifikovaný přední spoiler s malým křídlem (jenž mimo jiné přivádí vzduch k olejovému chladiči) nebo zadní difuzor.


F12berlinetta (od 2012) – By Scaglietti

Nejnovější počin značky s dvanáctiválcem vpředu rozvíjí moderní tvarovou filozofii. Tu lze označit za pravý opak konzervativního počínání (které preferuje kupříkladu automobilka Porsche), neboť se v porovnání s předchůdcem opírá o zcela jiné principy.

Předně jde o nové pojetí přídě. Designéři (v tomto případě Ferrari Styling Centre a Pininfarina) vycházejí z již použitých prvků, které byly přizpůsobeny rozměrům a nové karoserii. Exteriér, který je plně koncentrován na nekompromisní aerodynamiku při zachování harmonických proporcí, využívá dramatičtějšího výzoru, jehož impozantnost podtrhuje výrazná a odvážně tvarovaná maska.

Propastné rozdíly panují při konfrontaci profilů, kde došlo k radikální změně pojetí plochy. Ta je členitější a výrazně ji ovlivňuje provedení blatníků. Dynamická prohlubeň v oblasti dveří je velmi atypická a ozvláštňuje celek.

Záď F12berlinetta je ohraničena plynulou křivkou, což ji v porovnání s 599 GTB dodává na kompaktnosti. Takto pojatá zadní partie dává vyniknout kruhovým svítilnám. Navzdory nárůstu linek a členitosti povrchu nelze novému vozu odepřít vizuální čistotu.

Při navrhování kabiny byl kladen důraz na co nejlepší využití vnitřního prostoru. Ovládací prvky, ač jejich uspořádání prodělo znatelné mezigenerační změny, se orientuje na maximální ergonomii a přehlednost. Jisté odlehčení ovlivnilo i přístrojovou desku, jejíž některé části nyní působí subtilnějším dojmem.


Ferrari 12V s motorem uprostřed - srovnání rozměrů napříč generacemi
Rozměr [mm]550 Maranello575M Maranello599 GTB599 GTOF12berlinetta
Délka [mm]45494549466547094618
Šířka [mm]19351913196219611942
Šířka [mm]12781278133513261273

Jakub Sochor
Diskuze (19)
Avatar - deliqent4
5. 3. 2012 09:51
Re: generace
Parádní konečně to tady někdo ostatním ukázal :-) . Úplně souhlasím, to samé platí i o 599 GTB a 599 GTO zvenku se až tak dramaticky neliší daleko víc toho je na podvozku motoru a podobně + ta aerodinamika. Takových modelů je víc. :yes:
Avatar - ludeco
5. 3. 2012 02:20
Re: ...
Mě se na těch nových modelech nelíbí ty LED diody, a vůbec ty čumáky mají nějaké moc roztlemené. Tady u F12 mi to vůbec neladí k tomu, jak auto vypadá zezadu, protože vzadu je to dost uhlazené... ;-\ a vůbec - nejvíc se mi vždycky líbilo a vždycky bude líbit 288 GTO [odkaz]
Avatar - ludeco
5. 3. 2012 02:15
Re: ferrari 612 scaglietti
550 Barchetta je mým snem co jsem ji poprvé uviděl :-) je pořád krásná...
Avatar - Hammunasakra
4. 3. 2012 23:42
Re: generace
Já tedy zrovna o Ferrari moc NEvědět, ale to co jako "lehký facelift" působilo zvenku byla (docela slušná optimalizace aerodynamiky) "pod ne moc změněným kabátkem" dost slušně VELKÁ přeměna (a proto i ta změna "jména", to M znamená "modificato" - jiný je totiž MOTOR = což u Ferrari znamená celé nastavení vozu, tedy jízdně chováním i mnoha konstrukčními prvky opravdu skoro NOVÝ VŮZ!
Změnilo se rozložení hmotnosti, s vyšším výkonem přišly i jiné brzdové kotouče - za (NEskutečný) příplatek byly keramické.. a jiné byly i tlumiče (a možná i pár dalších věcí co už NEvím.. :-)
..prostě POD (vzhledově ne moc změněným) "kabátkem" se toho změnilo HODNĚ (takže určitě NE jako ty některé "nové" generace vozů u vw - kdy jde technicky víceméně stále o totéž a mění se spíš jen design, tady to bylo spíš PRÁVĚ NAOPAK - šlo o minimální vzhledové a docela VÝRAZNÉ technické změny - jen ten "obal" se prostě moc NEzměnil.. ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
4. 3. 2012 22:57
Re: Plakát vs skutečnost
Jj, také mi není jasné, jak se může 599 vícero lidem nelíbit.