Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dlouhodobá fabia po 11 letech: Stačí natankovat a občas umýt

Petr Slováček Petr Slováček 26. 12. 2019 • 15:52
17
49
Zobrazit náhledy (17)
Fabia na fotkách je důkazem, že pravidelně jezdící auto může i po dvanácti letech vydržet s akumulátorem z výroby Fabia na fotkách je důkazem, že pravidelně jezdící auto může i po dvanácti letech vydržet s akumulátorem z výroby S hmyzem v pravé parabole majitel auto po nás už koupil. Nikdo nechápe, jak se tam mohl dostat. Při poslední servisní prohlídce na podzim v autorizované dílně byl vyměněn střední a zadní díl výfuku. Překvapivě vypadá brzy stejně jako ten původní. Znáček se podle majitele oloupal už před lety, nikdy to neřešil V samotném závěru dlouhodobého testu jsme museli řešit rozbité zrcátko u řidiče po nepodařeném zajíždění do podzemní garáže Na počítadle nebyla ještě ani cifra 10 000 km, a už jsme řešili nehodu. Před přechodem v pražských Vršovicích do nás zezadu narazil šofér Fiatu Škoda Fabia Na začátku i konci testu jsme podrobili fabii válcové zkušebně výkonu. V obou případech se potvrdilo to, co jsme si subjektivně dávno mysleli – místo 51 kW má motor 60,5 kW. I točivý moment je o 5 Nm vyšší, celkově 117 Nm. V obou případech se potvrdilo to, co jsme si subjektivně dávno mysleli – místo 51 kW má motor 60,5 kW. I točivý moment je o 5 Nm vyšší, celkově 117 Nm.

Béžová fabia najezdila v redakci mezi lety 2008 a 2009 osmatřicet tisíc kilometrů. Chválili jsme si její spolehlivost, kterou si nepokazila ani u dalšího majitele. Pan Zdeněk vlastní kombík už deset let a výměnu neplánuje.

Část redakce ještě pamatuje, když v březnu 2008 přijela do redakce zánovní fabia. Na počítadle kilometrů svítila cifra 1401 km a hned během prvních týdnů jsme si vybrali veškerou smůlu.

Při stavu 7840 km se nám v pražské koloně podařilo nebohou fabii uvařit. Když se rozsvítila kontrolka teploty chladicí kapaliny, už se pomalu začínala objevovat pára pod kapotou. A důvod? Na kostřicím kabelu svorkovnice ventilátoru chlazení vypadl konektor. Nestává se to prý ani jednou za deset let. Ještě to ve Škodovce nezažili.

Aby toho nebylo málo, hned za dalších 2000 km jsme měli nehodu a auto muselo do servisu znovu. Tím naštěstí trable skončily.

Smůlu si vybrala

Třiapadesát týdnů v redakčních službách znamenalo 2826,7 l Naturalu 95 za 46.011 Kč. K tomu 6200 Kč za provozní náplně či údržbu auta a 5594 Kč za dvě servisní prohlídky v 15.000 a 30.000 km.

Těsně před závěrem testu jsme ještě vyměnili prasklé zrcátko, které neodolalo těsnému parkování v podzemních garážích vydavatelství. Za to ale fabia nemohla.

Při ročním zúčtování jsme s autem byli spokojeni a chválili dokonce i výkon benzinového tříválce. Jenom spotřeba nás zarážela – dlouhodobě jsme se dostali na hodnotu 7,55 l/100 km. Nejvíc se na tom podílel městský provoz a dálniční přelety, kdy se okamžitý apetit šplhal až k devíti litrům. Zpátky do Mladé Boleslavi jsme ji odevzdávali s hodnotou 38 801 km na počítadle. A tam stopa zdánlivě skončila…

Pořád fešanda

V létě 2009 odkoupil od automobilky někdejší dlouhodobý vůz pan Zdeněk z Pardubicka. Vystřídal krátkou Felicii 1.3 a majitel si od první chvíle užíval objemnějšího kufru kombi nebo třeba příplatkové klimatizace Climatic. Vždyť na autě je výbava navíc za 68.000 Kč. Hned po koupi nechal do vozu namontovat zámek zpátečky Construct kvůli zájmu zlodějů právě o fabie. Od té doby vlastně jen do auta lije benzin a občas je umyje. Při prohlídce v 60.000 km se měnilo zadní uložení spodních ramen přední nápravy. Ve stavu 75.000 km proběhla výměna brzdových destiček a kotoučů.

Teprve nedávno při 135.000 km nechal majitel preventivně vyměnit rozvody za inovované, kde nehrozí přeskočení. A před měsícem vůz absolvoval při 144.000 km výměnu zadního a středního dílu výfuku. Jinak fabia jezdí v pevném servisním intervalu na olej VW 502.00. Nic víc nepotřebuje, závady se jí netýkají. Zkrátka ideální auto pro obyčejného motoristu.

Volant nevydržel

Odolnost dvanáctiletého vozu při 146.587 km je neuvěřitelná, dokonce pod kapotou nacházíme pořád stejný akumulátor ze 46. týdne roku 2007 (auto sjelo z linky už v prosinci 2007). Už je na něm ale znát provozní opotřebení. S typickým důlkem od lokte na čalounění dveří řidiče odjíždělo už z redakce. Postupně si majitel odnesl na dlaních nejen stříbrný lak hlavice řadicí páky, ale také část plastového věnce volantu. Naprosto příznačné je i oloupání znáčku kapoty. „I po těch letech mě překvapuje, jaký má tříválec odpich. Do města je ideální, na dálnici stačí k dodržování povolené rychlosti i v kopcích,“ libuje si pan Zdeněk.

Přestože na fotkách auto jezdí na malých plechových kolech s poklicemi, původní příplatkové disky Antares s pneumatikami 195/55 R15 se dochovaly, jen si je majitel šetří na léto. A doufá, že mu vůz vydrží dlouho. Nemá totiž žádný důvod měnit spolehlivé kombi za novější s otravnými bezpečnostními asistenty a potenciálně drahými opravami. Škoda že mu nedávno vběhla před auto srnka, fabia tak má pochroumanou kapotu a prasklý přední nárazník. Snad si tím u majitele definitivně vybrala veškerou smůlu jako kdysi u nás.

Bouračka: Nedodržel odstup

Na počítadle nebyla ještě ani cifra 10.000 km, a už jsme řešili nehodu. Před přechodem v pražských Vršovicích do nás zezadu narazil šofér Fiatu Tipo. Víc se tehdy věnoval dvěma mladým spolujezdkyním než řízení auta. Vyšlo ho to dost draho – ačkoliv fabii jen promáčkl pravý roh zadního nárazníku, výměna dílů a lakování metalízy stály deset tisíc korun.

Vždy vyšší výkon

Na začátku i konci testu jsme podrobili fabii válcové zkušebně výkonu. V obou případech se potvrdilo to, co jsme si subjektivně dávno mysleli – místo 51 kW má motor 60,5 kW. I točivý moment je o 5 Nm vyšší, celkově 117 Nm.

Majitel hodnotí

Plusy

  • Bezporuchový provoz
  • Velký kufr

Minusy

  • Opotřebení volantu a řadicí páky
  • Spotřeba silně závislá na stylu jízdy

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - palix
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fábie vs. Honda
| 28. 12. 2019
No Civic 1,0T som kedysi zvažoval, ale to bol ešte len novinkou a mal vysokú cenu a nový motor. Tak som nakoniec skončil u Mazdy 3.
Civic mal ale o dosť väčší kufor a pôsobil tak drsnejšie. Predpokladám, že by som neoľutoval kúpu, ale tá cena bola naozaj dosť vysoká, bez možnosti dobrej zľavy. Možno pri dnešných cenách by som ho mal pred domom.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fábie vs. Honda
| 27. 12. 2019
To je ale proste spatne.

To ze to je VW neznamena, ze tohle je standard.

Ten motor ma spatne parametry - nizky vykon, vysoka spotreba a k tomu prevdepodobne problemy s rozvody. A tady se takova hruza (nebo v nejlepsim pripade podprumer..) glorifikuje. :no:
Avatar - twistedTSD
Re: Re: Re: Re: Re: Fábie vs. Honda
| 27. 12. 2019
Já na tom samém motoru měnil jen svíčky. S rozvody je to složitější, u některých verzí jsou rizikovější více, u některých méně, i když občas zachrastí. Někdo je doporučuje po 100 tkm pro jistotu měnit.
Avatar - twistedTSD
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fábie vs. Honda
| 27. 12. 2019
Někdo psal, že ho od něj prodejce odrazoval. Ale žádné neJPP info se ke mně dosud nedostalo.
Re: Re: Re: Re: Fábie vs. Honda
| 27. 12. 2019
Z preventivni vymeny rozvodu se uz neco usuzovat da.

Stejne tak ze spotreby, ktera se samozrejme netyka jen tohoto exemplare.

Tvuj prispevek o tom, ze vsechny auta jsou stejny a zalezi jen na pouzivani je o nicem. Ale takto mluvi vetsinou majitele mene spolehlivych aut ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku