Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický GMC Hummer má prý vyšší emise, než benzínový Chevrolet Malibu

Ondřej Mára
Diskuze (10)

Nový Hummer se drží tradic a opět předvádí extrémní spotřebu, kvůli které mohou být jeho emise dokonce vyšší, než u automobilů s benzínovým spalovacím motorem.

Když americký koncern General Motors představil nový elektrický Hummer EV, postavený pod značkou GMC, všichni jsme žasli nad jeho tvary i technickými parametry. Stroj, který měl přilákat zájemce do světa elektromobility, má skutečně výjimečné schopnosti, v jedné oblasti však pokulhává. Není totiž ani zdaleka tak zelený, jak by nejspíš chtěl být.

Oproti starším offroadům a SUV, které se honosily jménem Hummer, samozřejmě Hummer nabízí výrazně ekologičtější provoz. Díky sofistikovanému elektrickému pohonu neztratil nic ze svých terénních dovedností, navíc s lokálně nulovými emisemi. Jakmile se ale začnou počítat celkové emise, spojené s jeho provozem, začne jeho zelenost blednout.

Pokud se totiž zohlední spotřeba vozu a emise vyprodukované při výrobě elektrické energie, čísla začnou růst. Podle nedávno publikovaného výzkumu organizace ACEEE tak Hummer EV může produkovat až 341 gramů CO2 na kilometr, zatímco čistě benzínový Chevrolet Malibu je na tom o 21 lépe (tedy 320 g CO2/km).

Video se připravuje ...

Menší elektromobil Chevrolet Bolt pak dokáže podle výzkumu jezdit dokonce jen s emisemi 92 gramů CO2 na kilometr, což už je podstatný rozdíl. Sluší se ale dodat hned věci, přičemž tou první je skutečnost, že původní Hummer H1 produkoval děsivých 889 gramů CO2 na kilometr. Druhou je pak způsob, jakým se emise u elektromobilů počítají.

Číslo 340 g/km totiž bylo vypočítáno na základě průměrných emisí pro výrobu elektrické energie v USA. Čísla se nicméně mohou lišit v závislosti na způsobu výroby energie pro každý stát v rámci USA. Z výzkumu nicméně jasně vyplývá, že obrovská elektrická SUV nejsou pro ochranu přírody o nic lepší, než obyčejné benzínové sedany.

Sluší se ale dodat, že Hummer EV není běžným elektromobilem. Jeho vysoká spotřeba může být vysvětlena jak ohromnou hmotností, která přesahuje 4 tuny, horší aerodynamikou hranatější karoserie a samozřejmě nesmíme opomenout brutální výkony. Ostatně ve vrcholné výbavě nabízí až 1000 koní a slibuje dojezd až 529 km na jedno nabití.

Cílem Hummeru EV má být především demonstrovat možnosti elektrického pohonu, nikoliv lámat rekordy v hospodárnosti a udržitelnosti. Stále se jedná o výstřední vůz, který může potěšit dobrodruhy a nadšence. Výzkum ACEEE se pak snaží poukázat na skutečnost, že přechod na velká a těžká elektrická SUV, u kterých se příliš neřeší efektivita a spotřeba, není žádnou spásou.

Ondřej Mára
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
12. 7. 2022 18:52
Re: aha
Evidnentně asi ne ten, kdo chce sedánek střední třídy s dvoulitrem zakázat.
Avatar - twistedTSD
12. 7. 2022 18:51
Re: vsadim boty
Problém je, že v EU legislativě by tahle odpornost měla nulové emise, zatímco Yaris bude mít 90 g CO2 a chystá se jeho zákaz. Jaký to má smysl? Klidně si tam dosaď iX, Teslu Model X, Rivian... Posedlost tailpipe emisemi je hrozně absurdní.
12. 7. 2022 14:59
Re: aha
maj emise, a zavysle na zdroji elektriny, tak jako ma emise rafinerie zavysla na zdroji elektriny kterej ji do rafinerie dodava, a co je na tom zajimaveho?

kdys si projdu treba energeticky mix CR a to odkud berou rafinerie elektrinu (vsechny 3 maj separatni VN vedeni od nejblizsi hnedouhelne elektrarny a zalozni vedeni napojene na verejnou rozvodnou VN sit), ale pojhoda v CR si rafinujeme asi jen 70-75% paliv, zbylejch 25-30% dovazime jiz zrafinovano z Poslak, Slovenska a Nemecka, tedy dovazime prevazne naftu, v benzinu je CR sobestacka v rafinaci cca z 98%, to jsou snadno dostupne informace primo na strankach vlastniku vsech 3 rafinerii ktere jsou v CR

elektromobil naproti tomu muze mit po kazdem nabijeni uplne jinou emisni stopu, pokud nabiju nejaky nas elektromobil u nas doma v garazi nebo na prijezdove ceste k domu, tak vim ze elektrina kterou do nej nabijim je 100% ze slunicka, a v zimnich mesicich z cca 10-15% z verejne rozvodne site, a tim ze nejblizsi elektrarna ktera je k nasemu baraku je uhelna co castecne spaluje i stepku, tak tech 10-15% je proste elektrina z dane hnedouhelne uhelne elektrarny, pokud svuje auto nabiju nekde na nabijecce po ceste, tak emisni stopa toho nabiti pujde zase za zdroji elektriny v danem miste, a pokud vis jak funguje rozvodna sit, tak proste elektrina bude pochazet z nejblizsiho zdroje ktery v dane casti site tvori hlavni napeti dane site, takze to muze bejt jakakoliv elektrarna vcetne treba i fotovoltaik na okolnich domech, ale muze to bejt klidne i jaderna elektrarna, hnedouhelna elektrarna, proste mix v dane oblasti na dane vetvi dane trafostanice :yes:

predpokladam ze vis jak funguje rozvodna sit a jak se v ni udrzuje napeti?
11. 7. 2022 19:57
Re: vsadim boty
Presne. Porovnani EV Hummeru s benzinovym F150 uz by tak senzacne nevyznelo...

Shrnovacka?
Jezdit obrim pick-upem se zrychlenim 0-100 za 3,7s neni moc eko ani v elektrice. :-)

Pro petrolheada je to prekvapko a argument proti EV.
Normalniho cloveka to tolik neprekvapi.
Avatar - WinDiesel
11. 7. 2022 12:33
Re: aha
jasně elektroprde :-[] wony wlastně elektroprdy nemají žádné emise co, sedmilháři?