Elektrický GMC Hummer má prý vyšší emise, než benzínový Chevrolet Malibu
Nový Hummer se drží tradic a opět předvádí extrémní spotřebu, kvůli které mohou být jeho emise dokonce vyšší, než u automobilů s benzínovým spalovacím motorem.
Když americký koncern General Motors představil nový elektrický Hummer EV, postavený pod značkou GMC, všichni jsme žasli nad jeho tvary i technickými parametry. Stroj, který měl přilákat zájemce do světa elektromobility, má skutečně výjimečné schopnosti, v jedné oblasti však pokulhává. Není totiž ani zdaleka tak zelený, jak by nejspíš chtěl být.
Oproti starším offroadům a SUV, které se honosily jménem Hummer, samozřejmě Hummer nabízí výrazně ekologičtější provoz. Díky sofistikovanému elektrickému pohonu neztratil nic ze svých terénních dovedností, navíc s lokálně nulovými emisemi. Jakmile se ale začnou počítat celkové emise, spojené s jeho provozem, začne jeho zelenost blednout.
Pokud se totiž zohlední spotřeba vozu a emise vyprodukované při výrobě elektrické energie, čísla začnou růst. Podle nedávno publikovaného výzkumu organizace ACEEE tak Hummer EV může produkovat až 341 gramů CO2 na kilometr, zatímco čistě benzínový Chevrolet Malibu je na tom o 21 lépe (tedy 320 g CO2/km).
Menší elektromobil Chevrolet Bolt pak dokáže podle výzkumu jezdit dokonce jen s emisemi 92 gramů CO2 na kilometr, což už je podstatný rozdíl. Sluší se ale dodat hned věci, přičemž tou první je skutečnost, že původní Hummer H1 produkoval děsivých 889 gramů CO2 na kilometr. Druhou je pak způsob, jakým se emise u elektromobilů počítají.
Číslo 340 g/km totiž bylo vypočítáno na základě průměrných emisí pro výrobu elektrické energie v USA. Čísla se nicméně mohou lišit v závislosti na způsobu výroby energie pro každý stát v rámci USA. Z výzkumu nicméně jasně vyplývá, že obrovská elektrická SUV nejsou pro ochranu přírody o nic lepší, než obyčejné benzínové sedany.
Sluší se ale dodat, že Hummer EV není běžným elektromobilem. Jeho vysoká spotřeba může být vysvětlena jak ohromnou hmotností, která přesahuje 4 tuny, horší aerodynamikou hranatější karoserie a samozřejmě nesmíme opomenout brutální výkony. Ostatně ve vrcholné výbavě nabízí až 1000 koní a slibuje dojezd až 529 km na jedno nabití.
Cílem Hummeru EV má být především demonstrovat možnosti elektrického pohonu, nikoliv lámat rekordy v hospodárnosti a udržitelnosti. Stále se jedná o výstřední vůz, který může potěšit dobrodruhy a nadšence. Výzkum ACEEE se pak snaží poukázat na skutečnost, že přechod na velká a těžká elektrická SUV, u kterých se příliš neřeší efektivita a spotřeba, není žádnou spásou.