Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický Mercedes-Benz eActros využije společnost Dachser pro přepravu paletových zásilek

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Mercedes-Benz eActros v rámci testování těžkých nákladních vozidel s čistě elektrickým pohonem zamířil do vozového parku společnosti Dachser.

Koncern Daimler AG v roce 2018 spustil novou fázi vývoje těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, jíž přímo navazuje na projekt Mercedes-Benz Urban eTruck, který byl odhalen nejprve v červnu roku 2016 ještě jako maskovaný prototyp a v září stejného roku pak měl premiéru ve své výstavní podobě.

Mercedes-Benz eActros svou technikou navazuje na tento koncept, ale představuje výrazný posun směrem k sériové produkci. Začátkem roku 2018 bylo oficiálně oznámeno, že k vybraným zákazníkům značky Mercedes-Benz zamíří deset těchto vozidel ve dvounápravových a třínápravových provedeních s maximální celkovou hmotností 18 tun a 25 tun.

Koncern Daimler AG ve druhé polovině září roku 2018 upřesnil informace o testovacím provozu u zákazníků a uvedl, že deset vozidel eActros bude postupně k dispozici dvaceti vybraným klientům a tento testovací program má trvat dva roky. Každý z dvaceti zákazníků má mít přitom po dobu jednoho roku možnost provozovat jedno z vozidel eActros.

První vozidlo si v polovině loňského září do svých služeb převzala společnost Hermes a další vozy následně zamířily do vozových parků společností TBS Transportbeton, Meyer-Logistik a Logistik Schmitt.

Dalším uživatelem elektrického nákladního vozidla Mercedes-Benz eActros se koncem května letošního roku stala společnost Dachser, která již od března roku 2018 ve Stuttgartu a Berlíně provozuje dvojici vozů Fuso eCanter s čistě elektrickým pohonem.

Mercedes-Bez eActros má společnost Dachser využívat ve Stuttgartu a jeho okolí k přepravě paletových zásilek o hmotnosti kolem 32 kg. Ložná plocha vozidla pojme až osmnáct takových palet. Denně má eActros ve službách společnosti Dachser absolvovat kolem 80 kilometrů.

Mercedes-Benz eActros má poháněnou nápravu osazenu dvojicí kapalinou chlazených vysokorychlostních asynchronních třífázových elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 126 kW a točivým momentem 485 N.m, který se může díky převodování zvýšit až na 11.000 N.m. Nejvyšší přípustné zatížení nápravy je 11,5 tuny.

Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 240 kWh, které jsou rozděleny do jedenácti modulů, z nichž jsou tři uložený bezpečně v rámu mezi přídí a první zadní nápravou, zatímco zbývajících osm je pod nimi a po stranách. Z bezpečnostních důvodů jsou akumulátory chráněny ocelovými pouzdry.

Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km, což má být více než dostatečné pro každodenní provoz rozvážkového nákladního automobilu. K dobíjení je využíván standardizovaný konektor CCS a v zavislosti na nabíjecím výkonu od 20 do 80 kW jsou baterie na 100 % nabity během tří až jedenácti hodin.

Mercedes-Benz uvádí, že cílem celého projektu testování flotily deseti vozidel eActros ve skutečném provozu u vybraných klientů je v případě jeho úspěšného průběhu spuštění sériové výroby čistě elektřinou poháněných těžkých nákladních vozidel pro krátké trasy v roce 2021.

Zdroj: Daimler AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Doporučujeme

2. 6. 2019 08:57
Kdo to zaplatí ?
Veškeré náklady (TCO) se promítnou do ceny přepravovaného zboží, což zaplatí zákazníci. V článku chybí základní informace - kolik to bud stát. Např. eCrafter stojí 3x tolik, co Crafter. Kdo to zaplatí ? Ten, kdo si takto draze převážené zboží koupí. Další ekono­micko­ekolo­gický nesmysl.