Mercedes-Benz eActros zahajuje provoz ve službách klientů
Koncern Daimler AG patří mezi společnosti, které věnují zvýšenou pozornost alternativním pohonným systémům užitkových vozidel. V případě čistě elektřinou poháněných lehkých nákladních automobilů má bohaté zkušenosti díky Fuso eCanter a jeho přímým předchůdcům.
V letošním roce spouští novou fázi vývoje těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, jíž přímo navazuje na projekt Mercedes-Benz Urban eTruck, který byl odhalen nejprve v červnu roku 2016 ještě jako maskovaný prototyp a v září stejného roku pak měl premiéru ve své výstavní podobě.
Mercedes-Benz eActros svou technikou navazuje na tento koncept, ale představuje výrazný posun směrem k sériové produkci. Začátkem letošního roku bylo oficiálně oznámeno, že k vybraným zákazníkům značky Mercedes-Benz zamíří deset těchto vozidel ve dvounápravových a třínápravových provedeních s maximální celkovou hmotností 18 tun a 25 tun.
Nyní koncern Daimler AG upřesnil informace o testovacím provozu u zákazníků a uvádí, že deset vozidel eActros bude postupně k dispozici dvaceti vybraným klientům a tento testovací program má trvat dva roku. Každý z dvaceti zákazníků má mít přitom po dobu jednoho roku možnost provozovat jedno z vozidel eActros.
První vozidlo si v polovině letošního září do svých služeb převzala společnost Hermes. Ta bude využívat větší třínápravové provedení na 50 km dlouhé trase mezi Bad Hersfeldem a svým logistickým střediskem ve Friedewaldu. Tato trasa prochází kopcovitou krajinou a vozidlo se po ní bude pohybovat šestkrát nebo až osmkrát za den, což znamená, že během dne dojde minimálně na jedno dobíjení baterií.
Mercedes-Benz v souvislosti s předáním prvního vozidla z flotily deseti vozů eActros do služeb svého klienta upřesnil technické specifikace. Poháněná náprava je osazena dvojicí kapalinou chlazených vysokorychlostních asynchronních třífázových elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 126 kW a točivým momentem 485 N.m, který se může díky převodování zvýšit až na 11.000 N.m. Nejvyšší přípustné zatížení nápravy je 11,5 tuny.
Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 240 kWh, které jsou rozděleny do jedenácti modulů, z nichž jsou tři uložený bezpečně v rámu mezi přídí a první zadní nápravou, zatímco zbývajících osm je pod nimi a po stranách. Z bezpečnostních důvodů jsou akumulátory chráněny ocelovými pouzdry.
Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km, což má být více než dostatečné pro každodenní provoz rozvážkového nákladního automobilu. K dobíjení je využíván standardizovaný konektor CCS a v zavislosti na nabíjecím výkonu od 20 do 80 kW jsou baterie na 100 % nabity během tří až jedenácti hodin.
Mercedes-Benz uvádí, že cílem celého projektu testování flotily deseti vozidel eActros ve skutečném provozu u vybraných klientů je v případě jeho úspěšného průběhu spuštění sériové výroby čistě elektřinou poháněných těžkých nákladních vozidel pro krátké trasy v roce 2021.