Elektromobily v blízké době nejspíš nezlevní, zaznívá i z vedení Mercedesu
Mnozí očekávali, že elektromobily budou s postupem let zlevňovat, zatím to tak ale nevypadá.
Každá nová technologie bývá na začátku drahá, s rostoucí výrobou a konkurencí ovšem postupně dochází ke snižování cen, které vedou k jejímu masivnějšímu rozšiřování. Něco podobného se očekává také v případě elektromobilů, nicméně tempo není zdaleka tak rychlé, jak nejspíš mnozí očekávali.
Pravda, elektromobilů je sice na trhu s novými vozy stále poměrně nízké množství, jejich nabídka se však neustále rozrůstá. Ceny ovšem navzdory očekávání stále zůstávají výrazně vyšší, než u srovnatelných vozidel s tradičním pohonem, které přitom také stále zdražují. Co nás ale čeká v budoucnu?
Například Markus Schäfer, člen představenstva a technologický šéf Mercedes-Benz, během nedávného rozhovoru pro Road & Track naznačil, že budoucnost zatím nevidí příliš optimisticky. Aby se totiž elektromobily mohly finančně vyrovnat autům se spalovacími motory, musela by se cena baterie za jeden kilowatt pohybovat okol 50 dolarů. A tomu se zatím automobilový průmysl prý ani zdaleka nepřibližuje.
Jedním z důvodů je skutečnost, že technologie baterií navzdory stále masivnějšímu využívání pořád není dostatečně dostupná. Řešením se mohou stát nové technologie baterií s novu chemií, na jejichž vývoji se nyní pracuje. Zatím však mnohdy fungují jen v laboratorních podmínkách a jejich uvedení do praxe bude ještě běh na dlouhou vzdálenost.
Komplikaci ovšem představují i vzácné kovy, respektive jejich těžba. Rostoucí popularita elektromobilů, zejména s velkými bateriemi, a rostoucí popularita spotřební elektroniky totiž vedou k vyšší poptávce po lithium-iontových bateriích a tedy i po samotném lithiu.
Očekávané snížení cen pod 100 dolarů či euro za kilowatt tak podle Schäfera může trvat déle, než se očekávalo. Při stávajících technologiích navíc může být i zcela nedosažitelné. „Chemie, upřímně, pokud zůstaneme u ingrediencí, které máme dnes… pak není takový průlom předvídatelný,“ cituje Road & Track slova Schäfera.