Dacia Dokker přijíždí s moderním turbomotorem. Kvůli konci atmosférické 1.6 SCe hodně zdražila
Aliance Renault-Nissan postupně rozšiřuje nabídku benzinové třináctistovky vyvinuté ve spolupráci s Mercedesem. Nejnověji se jí dočkal model Dacia Dokker.
Dacia se na českém trhu již zcela zbavila atmosférického benzinového čtyřválce 1.6 SCe. Po konci v Dusteru a Lodgy setrvával v nabídce Dokkeru, také ten už ho ale nahradil. A to přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.3 TCe.
V Dokkeru je tento motor s přímým vstřikováním dostupný ve dvou výkonových variantách. Ta základní, nabízená i v dodávce Dokker Van, má 75 kW a 200 N.m, silnější, výhradně určená pro osobní variantu, je naladěná na 96 kW a 240 N.m. V obou případech je agregát splňující emisní normu Euro 6d-TEMP spárován s šestistupňovou manuální převodovkou.
V případě Dokkeru tak šla Dacia jinou cestou než u Dusteru. V populárním SUV totiž za základní benzinový motor nově slouží tříválec 1.0 TCe se 74 kW a 160 N.m. Pro Dokker se zřejmě objemnější čtyřválec s vyšším točivým momentem jevil jako výhodnější volba, u tohoto modelu se očekává jízda s vyšším zatížením, kterou čtyřválcový agregát bude zvládat s větším přehledem. V jiném modelu tato 75kW verze třináctistovky nabízená není.
Jak už víme z dřívějška, třináctistovka s interním označením H5H konstrukčně vychází z dřívějšího čtyřválce 1.2 TCe. Novinkou je však trojúhelníkový blok Delta, kde ocelové válce nahradily slitinové, s plasmaticky nanášenou vrstvou křemíku na jejich vnitřních plochách, která nepodléhá opotřebení a zajišťuje dostatečnou těsnost.
Turbo pak díky elektrickému ovládání pracuje jemněji a v nízkých otáčkách také rychleji než dosavadní pneumatický obtokový ventil, zatímco systém přímého vstřikování nyní pracuje až s tlakem 250 baru (místo 200).
Nasazení moderního motoru však má svůj negativní důsledek, protože Dokker výrazně zdražil. Souvisí to ale i s tím, že z nabídky vypadly dva nejnižší stupně Access a Open. Základem je nyní stupeň Arctica, který s motorem 1.3 TCe (75 kW) pořídíte za 299.900 korun. S dosavadní atmosférou 1.6 SCe (75 kW) tato verze přišla na 273.900 korun.
Výbava stupně Arctica zahrnuje 15palcová ocelová kola, čtyři airbagy, palubní počítač, mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo rádio s MP3 přehrávačem.
Dacia Dokker Van je dostupná v jediném stupni Ambiance+, s 1.3 SCe (75 kW) stojí 244.900 korun. V případě této dodávky standardní výbava čítá 15palcová ocelová kola, airbag řidiče, palubní počítač, elektricky ovládaná zrcátka, manuální klimatizaci nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním.
Dacia Dokker – české ceny a technická data nabízených motorů | ||||
Motor | 1.3 TCe | 1.3 TCe | 1.5 Blue dCi | 1.5 Blue dCi |
Zdvihový objem [cm3] | 1333 | 1333 | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min] | 75/4500 | 96/5000 | 55/3750 | 70/3750 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/1500 | 240/1600 | 200/1500 | 220/1750 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | ? | ? | 154 | 168 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | ? | ? | 15,1 | 12,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | ? | ? | 5,2 | 5,3 |
Cena Arctica [Kč] | 299.900 | 309.900 | 328.900 | 343.900 |
Cena Stepway [Kč] | 316.900 | 326.900 | 345.900 | 360.900 |
Cena Techroad [Kč] | - | 344.900 | - | 378.900 |
Cena Van Ambiance+ [Kč] | 244.900 | - | 269.900 | 284.900 |