Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Dokker přijíždí s moderním turbomotorem. Kvůli konci atmosférické 1.6 SCe hodně zdražila

David Bureš
Diskuze (29)

Aliance Renault-Nissan postupně rozšiřuje nabídku benzinové třináctistovky vyvinuté ve spolupráci s Mercedesem. Nejnověji se jí dočkal model Dacia Dokker.

Dacia se na českém trhu již zcela zbavila atmosférického benzinového čtyřválce 1.6 SCe. Po konci v Dusteru a Lodgy setrvával v nabídce Dokkeru, také ten už ho ale nahradil. A to přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.3 TCe.

V Dokkeru je tento motor s přímým vstřikováním dostupný ve dvou výkonových variantách. Ta základní, nabízená i v dodávce Dokker Van, má 75 kW a 200 N.m, silnější, výhradně určená pro osobní variantu, je naladěná na 96 kW a 240 N.m. V obou případech je agregát splňující emisní normu Euro 6d-TEMP spárován s šestistupňovou manuální převodovkou.

V případě Dokkeru tak šla Dacia jinou cestou než u Dusteru. V populárním SUV totiž za základní benzinový motor nově slouží tříválec 1.0 TCe se 74 kW a 160 N.m. Pro Dokker se zřejmě objemnější čtyřválec s vyšším točivým momentem jevil jako výhodnější volba, u tohoto modelu se očekává jízda s vyšším zatížením, kterou čtyřválcový agregát bude zvládat s větším přehledem. V jiném modelu tato 75kW verze třináctistovky nabízená není.

Jak už víme z dřívějška, třináctistovka s interním označením H5H konstrukčně vychází z dřívějšího čtyřválce 1.2 TCe. Novinkou je však trojúhelníkový blok Delta, kde ocelové válce nahradily slitinové, s plasmaticky nanášenou vrstvou křemíku na jejich vnitřních plochách, která nepodléhá opotřebení a zajišťuje dostatečnou těsnost.

Turbo pak díky elektrickému ovládání pracuje jemněji a v nízkých otáčkách také rychleji než dosavadní pneumatický obtokový ventil, zatímco systém přímého vstřikování nyní pracuje až s tlakem 250 baru (místo 200).

Nasazení moderního motoru však má svůj negativní důsledek, protože Dokker výrazně zdražil. Souvisí to ale i s tím, že z nabídky vypadly dva nejnižší stupně Access a Open. Základem je nyní stupeň Arctica, který s motorem 1.3 TCe (75 kW) pořídíte za 299.900 korun. S dosavadní atmosférou 1.6 SCe (75 kW) tato verze přišla na 273.900 korun.

Výbava stupně Arctica zahrnuje 15palcová ocelová kola, čtyři airbagy, palubní počítač, mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo rádio s MP3 přehrávačem.

Dacia Dokker Van je dostupná v jediném stupni Ambiance+, s 1.3 SCe (75 kW) stojí 244.900 korun. V případě této dodávky standardní výbava čítá 15palcová ocelová kola, airbag řidiče, palubní počítač, elektricky ovládaná zrcátka, manuální klimatizaci nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním.  

Dacia Dokker – české ceny a technická data nabízených motorů
Motor 1.3 TCe 1.3 TCe 1.5 Blue dCi 1.5 Blue dCi
Zdvihový objem [cm3] 1333 1333 1461 1461
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/2
Největší výkon [kW/min] 75/4500 96/5000 55/3750 70/3750
Točivý moment [N.m/min]  200/1500 240/1600 200/1500 220/1750
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] ? ? 154 168
Zrychlení 0-100 km/h [s] ? ? 15,1 12,5
Komb. spotřeba [l/100 km] ? ? 5,2 5,3
Cena Arctica [Kč] 299.900 309.900 328.900 343.900
Cena Stepway [Kč] 316.900 326.900 345.900 360.900
Cena Techroad [Kč] - 344.900 - 378.900
Cena Van Ambiance+ [Kč] 244.900 - 269.900 284.900
David Bureš
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - Agent  Bureš
15. 8. 2019 06:33
Re: To je dobře
Připomněl jste mi úsloví o malém kašpárkovi a velkém divadle :-)

I s nevýkonným motorem se dá jet svižně, to je pravda. Taková jízda má ale i negativa v podobě vysokého hluku, častého řazení a vysoké spotřeby.
12. 8. 2019 20:07
Dokker 1.3TCe
Je celkem příjemné překvapení, zvlášť ta osobní verze s 96kW dává pomalu zapomenout na Caddynu s 1.4TSI 96kw. Dacia za 370k v plné výbavě a VW Caddy Trendline od 564k, hmmm hustý ;-)
12. 8. 2019 18:41
Re: To je dobře
To sú také kecy...svižne sa dá jazdiť aj s autom s menej výkonným motorom. Problém býva skôr medzi pedálmi a volantom, nie v aute.
Avatar - Agent  Bureš
12. 8. 2019 18:00
Re: To je dobře
Hlavním asi ne, ale je to důležitá vlastnost. I pokud někomu nevadí, že se táhne desítky kilometrů za pomaju jedoucím autem, tak se rozumná akcelerace hodí. Například pro bezproblémové najetí na dálnici.
12. 8. 2019 11:43
Re: To je dobře
Najdôležitejším účelom auta je schopnosť predbiehať?