Evropský trh v lednu 2021: Krize pokračuje, meziroční pád skoro o 26 %
Prodeje nových automobilů jsou v Evropě nadále silně ovlivněny pandemií koronaviru. I tak se však v lednu dařilo Kie nebo Volvu.
Evropa je nadále zasažena pandemií koronaviru, což se podepsalo i na lednových výsledcích jednotlivých automobilek. Během první měsíce roku 2021 bylo na evropských trzích registrováno jen 842.835 automobilů, o 25,7 % méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Evropským svazem výrobců automobilů (ACEA), který počítá prodeje ve 30 zemích starého kontinentu.
To znamená, že lednové prodeje v Evropě klesají už třetí rok v řadě. Letos však poprvé nedosáhly ani na milion registrovaných aut. Důvodem je primárně pandemie koronaviru, která nadále omezuje provoz prodejců aut napříč kontinentem. Důvodem ale mohou být i slušné prodeje v prosinci 2020, kdy se automobilky na poslední chvíli snažily registrovat co nejvíce elektromobilů a plug-in hybridů, aby splnily flotilové emise.
Lednový výsledek přitom silně ovlivnil největší evropský trh - Německo, kde se registrace propadly o 31,1 %. Ještě více klesly registrace na dalších klíčových trzích - ve Velké Británii o 39,5 % a ve Španělsku dokonce o 51,5 %.
Německý propad ovlivnil i Volkswagen, který navzdory meziročnímu pádu registrací o 31,6 % zůstává neochvějně evropskou jedničkou v pořadí značek. Druhou příčku stejně jako před rokem obsadil Peugeot (-18,1 %), na třetí příčku se pak vyšvihla Toyota (-19,1 %).
Naopak Renault se tentokrát musel spokojit až s šestou příčkou. Před něj se totiž dostaly značky BMW a Mercedes-Benz, které opět dokázaly, že prémioví výrobci bývají krizemi zasaženi méně. Zajímavostí je však to, že BMW v lednu převzalo titul nejžádanější prémiové značky.
Škoda se v lednovém žebříčku značek posunula o jednu příčku, s 47.440 registrovanými kusy obsadila sedmé místo. Meziročně však spadla o 20,9 %. Do nejlepší desítky pak tentokrát nahlédla Kia. S 33.971 registracemi skončila desátá, a to díky tomu, že její pokles o 10,4 % je zkrátka nižší než u konkurence. Bratrský Hyundai naopak obsadil až šestnácté místo, s meziročním propadem o 31,8 % na 28.430 registrovaných aut.
Evropský trh v lednu 2021: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 91.681 | -31,6 | 10,9 |
2. | Peugeot | 60.885 | -18,1 | 7,2 |
3. | Toyota | 54.405 | -19,1 | 6,5 |
4. | BMW | 53.764 | -16,3 | 6,4 |
5. | Mercedes-Benz | 50.746 | -20,8 | 6 |
6. | Renault | 48.641 | -28,2 | 5,8 |
7. | Škoda | 47.440 | -20,9 | 5,6 |
8. | Ford | 46.185 | -26,2 | 5,5 |
9. | Audi | 40.147 | -31,2 | 4,8 |
10. | Kia | 33.971 | -10,4 | 4 |
11. | Opel/Vauxhall | 33.893 | -33,5 | 4 |
12. | Fiat | 33.554 | -28,6 | 4 |
13. | Citroën | 31.970 | -32,9 | 3,8 |
14. | Seat | 29.153 | -26,7 | 3,5 |
15. | Dacia | 28.781 | -12 | 3,4 |
16. | Hyundai | 28.430 | -31,8 | 3,4 |
17. | Volvo | 23.859 | 3,6 | 2,8 |
18. | Nissan | 19.477 | -39,5 | 2,3 |
19. | Mini | 10.313 | -19,4 | 1,2 |
20. | Jeep | 9.349 | -14 | 1,1 |
CELKEM | 842.835 | -25,7 | - |
Sedmnácté pak bylo Volvo, které si jako jediná značka v top 20 meziročně dokonce polepšila, a to o 3,6 % na výsledných 23.859 registrovaných kusů.
Naopak takové Mitsubishi vypadlo z nejlepší dvacítky, více registrovaných aut tak má na svém kontě i takové Porsche (jeho 5.594 vs. 4.168 japonské značky), což může souviset s oznámením ukončení vývoje nových automobilů tří diamantů pro Evropu. Lancia, fungující jen na domácím italském trhu a s jediným modelem pak v lednu s 4.051 registracemi překonala nejen Alfu Romeo (1.812 vozů), ale také DS (2.716 aut), tedy obě další prémiové značky koncernu Stellantis. Jestli vám pak v žebříčku chybí třeba značka Tesla, je to i tím, že není členem ACEA, a proto její výsledky v tomto přehledu nenajdete.
Pořadí koncernů pak prokazuje, že nově vzniklá skupina Stellantis, zrozená fúzí FCA a PSA, je dnes druhou největší evropskou automobilkou. V lednu má na svém kontě 178.565 registrovaných aut.
Evropský trh v lednu 2021: Nejprodávanější auta podle koncernů | ||||
*Bez Rolls-Roycu | ||||
Poř. | Koncern | Prodej 01/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | VW Group | 214.486 | -28,1 | 25,4 |
2. | Stellantis | 178.565 | -27,4 | 21,2 |
3. | Renault-Nissan-Mitsubishi | 101.206 | -29,9 | 12 |
4. | BMW Group* | 64.077 | -16,8 | 7,6 |
5. | Hyundai-Kia | 62.401 | -21,6 | 7,4 |
6. | Toyota | 57.698 | -20,2 | 6,8 |
7. | Daimler | 53.336 | -17,9 | 6,3 |