Evropský trh v srpnu 2020: Návrat k normálu se nekoná, Golf ale opět nejprodávanější auto
Volkswagen Golf si opět drží pozici nejžádanějšího automobilu v Evropě. Škoda Octavia v srpnu obsadila pátou příčkou mezi modely.
Evropský trh s novými automobily zůstává silně ovlivněn pandemií koronaviru. Když už se v červenci zdálo, že se situace vrací k normálu (registrace meziročně klesly o pouhá čtyři procenta), v srpnu opět došlo k výraznějšímu pádu, o 18 %. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
„Stále tvrdíme, že je ještě příliš brzy na to, abychom hovořili o oživení, a výsledky z minulého měsíce naznačují, že v tomto odvětví je stále třeba řešit velké problémy,“ říká k výsledkům globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.
Ten zároveň tvrdí, že propad je způsoben hlavně nízkou poptávkou firemních zákazníků. Registrace aut soukromníkům naopak meziročně klesly jen o čtyři procenta, což je podle Munoze indikátor toho, že situace nemusí být tak špatná, jak se na první pohled zdá.
Propad navíc může být důsledkem jarního zavření autosalonů napříč Evropou. V případě statistik JATO Dynamics mluvíme o registracích vozidel, tedy zaregistrování nakoupených aut do provozu, nikoliv konkrétně o prodejích. A když uvážíme to, že od prodeje (objednání) auta k registraci to trvá třeba tři měsíce (v době koronaviru spíše více), vyplývá z toho, že opravdu vidíme důsledky jarního zavření evropských prodejen aut.
Jeden návrat k normálu ale ve statistikách JATO Dynamics přesto vidíme. V čele pořadí modelů je opět Volkswagen Golf, a to s výrazným náskokem. Na svém kontě má 22.386 registrovaných kusů, zatímco jeho přemožitel z května a června, Renault Clio, je druhý, s 16.399 registracemi.
Škoda Octavia obsadila v srpnu pátou příčku, i po příchodu nové generace se tak drží mezi nejžádanějšími vozy v Evropě. Mezi nimi byl v srpnu také zástupce prémiových značek, Mercedes-Benz třídy A skončil devátý. V prodejích tak překonal třeba Volkswagen Polo. V top 10 je ale i zástupce opačného cenového spektra, celkově šestá Dacia Sandero, která zůstává mezi nejžádanějšími vozy v Evropě, navzdory blížícímu se příchodu nové generace. Ta už se představila s výrazně modernější technikou než předchůdce.
Dařilo se pak zástupcům Skupiny PSA. Peugeot 208 skončil mezi modely třetí, hned za ním byl jeho sourozenec Opel/Vauxhall Corsa. Peugeot 2008 se navíc v srpnu stal nejžádanějším SUV na evropských trzích, když překonal svého úhlavního rivala, Renault Captur.
JATO Dynamics si pak všímá toho, že navzdory mezigeneračnímu poklesu trhu se daří elektrifikovaným automobilům. Takových bylo registrováno o 121 % více než před rokem. Nesouvisí to ale jen s rozsáhlou expanzí různých mildhybridů, ale i růstem čistě elektrických vozů – ty meziročně vyskočily o 111 % na 48.800 registrací během srpna. Tahounem v tomto směru byly Renault (+112 %), Hyundai (+107 %), Volkswagen (+97 %) a především Kia (+397 %).
Naopak SUV následují srpnový trend, když padaly o něco pomaleji než celý trh, jako celek o 12 %. Přesto dnes čtyři z deseti registrovaných nových aut v Evropě tvoří právě SUV.
Evropský trh v srpnu 2020: Nejprodávanější auta podle modelů | ||
Poř. | Model | Prodej 8/2020 [ks] |
1. | Volkswagen Golf | 22.386 |
2. | Renault Clio | 16.399 |
3. | Peugeot 208 | 15.382 |
4. | Opel/Vauxhall Corsa | 15.261 |
5. | Škoda Octavia | 15.122 |
6. | Dacia Sandero | 13.896 |
7. | Peugeot 2008 | 13.452 |
8. | Renault Captur | 13.090 |
9. | Mercedes-Benz A | 12.872 |
10. | Volkswagen Polo | 12.377 |