Ferrari se nechce vzdát atmosférické V12, technici pracují na dalších úpravách
Vedení automobilky si dobře uvědomuje, že atmosférické vidlicové dvanáctiválce jsou jedním z pilířů značky Ferrari.
Ferrari nedávno představilo úchvatný model 812 Competizione, pod jehož kapotou najdeme nejvýkonnější spalovací motor, jaký kdy automobilka použila v silničním voze. Dechberoucí 6,5litrová V12, schopná točit 9.500 otáček, totiž nabízí až 610 kW (830 k) a 692 N.m točivého momentu.
To jsou na atmosférický čistě spalovací motor fantastické hodnoty, opomenout však nelze ani tradičně nádherný zvuk italských motorů V12, které si tak neustále říkají o delší životnost. A to je evidentně i plán vedení značky Ferrari.
Enrico Galliera, marketingový a obchodní šéf automobilky, měl v rozhovoru pro Top Gear potvrdit, že motory V12 představují srdce značky Ferrari. Ještě důležitější však byla informace, podle které v současnosti technický tým hledá možnosti, jak udržet atmosférické motory V12 při životě co nejdéle.
Michael Leiters, technologický šéf Ferrari, pak v rozhovoru pro Top Gear dodal, že 6,5litrový motor V12 má stále budoucnost a stále může být vylepšen pro ještě vyšší efektivitu i výkon. „Rozhodně nás čeká ještě hodně výzkumu a vývoje, abychom – jak již Enrico zmínil – uchovali tento pilíř Ferrari.“
Rozhodně to ale nebude snadná práce. Ostatně jak Leiters zmínil, automobilka si bude muset poradit především se stále přísnějšími emisními limity. Evoluce 6,5litrového dvanáctiválce v modelu 812 Competizione přitom ukazuje, s jak drobnými změnami již nyní technici pracují.
Podle informací Top Gear dostal motor například speciální pístní čepy s diamanty-připomínajícím uhlíkovým povrchem, přepracované a speciálně vyvážené písty a nové hlavy válců. Zcela nově navržený byl také systém sání.
Ferrari tak neustále dokazuje, že má schopnosti i technologie k dalšímu vylepšování svých ikonických motorů, je však otázkou, kolik potenciálu ještě ukrývají. Vedle inovací motorů V12 navíc automobilka pracuje už i na čistě elektrickém modelu, který by měl dorazit v roce 2025.