Fiat: Nástupce Sedici a Jeep B-SUV se opozdí
Zatímco Jeepu se v područí Fiatu velmi daří, mateřská automobilka spolu s Alfou a Lancií na tom dobře nejsou. A tak z Turína přicházejí další zprávy o zpožďování nástup nových modelů. Tentokrát se ale prodleva konkrétně Jeepu týká. Kompaktní SUV nebo spíše malý crossover totiž přijde později. Zahájení produkce auta s kódovým označením B-SUV bylo plánováno na rok 2013, novinka se ovšem začne vyrábět v turínské továrně Mirafiori až ve druhém čtvrtletí 2014.
Bude menší než modely Compass a Patriot, a kromě Evropy a USA jej Jeep hodlá prodávat i jinde. Dvojče s logem Fiatu, jehož vznik jsme předpovídali v přehledu kategorie malých crossoverů za loňský rok, se dočkáme oficiálně také. Jeho výroba začne ve stejném závodě dříve, již v prosinci 2013. Jedná se o nástupce Fiatu Sedici, který opouští maďarskou továrnu Suzuki spolu s SX4.
Novinka od Jeepu a Fiatu je postavena na platformě Punta, ale rozšířené a zvětšené, tzv. Small Wide. Ta umožňuje zástavbu pohonu všech kol, což je pochopitelně důležité. Prvním modelem, který ji ovšem dostane, bude mini MPV 500L, jehož podobu již známe. Premiéru si odbude v Ženevě a jeho rodištěm bude bývalá továrna Zastavy v srbském Kragujevaci. Nahradí Ideu a Multiplu.
Ale vraťme se k Sedici. Fiat také jeho následovníka nutně potřebuje, protože evropské prodeje tohoto modelu spadly dle organizace JATO Dynamics loni o 10 % na 14,8 tisíce kusů. Domácí SDA (Sdružení dovozců automobilů) uvádí za rok 2011 v České republice jen 45 registrací, což je oproti letopočtu 2010 pád více než 70 %. Toto číslo zároveň představuje pouhých 2,5 % celkových čísel SX4 za totožné období, přitom jde o naprosto shodný automobil.
Minulou středu koncern oznámil, že musí omezit investice do Mirafiori. Injekce ve výši miliardy eur (přes 25 miliard korun) bude uvolněna celá až na konci roku 2013, což právě způsobí zmíněné zpoždění náběhu výroby, navíc o rok oproti původním plánům. Po vynaložení investic by zde mělo vznikat 280 tisíc kompaktních crossoverů během každých dvanácti měsíců. Alfa MiTo zde pokračuje dále, v příštím roce se objeví v modernizované podobě. Navzdory nedávným zprávám neskončila Lancia Musa, její výroba bude naopak navýšena.
Fiat předpovídá letošní pád evropského trhu z 13,6 milionu prodaných vozů v roce 2011 na 12,9-13,4 milionu. Na nejdůležitějším domácím se loni dostal na dvacetileté minimum (1,75 mil.) a letopočet 2012 pro něj bude ještě slabší: plány hovoří o 1,65-1,7 milionu nových aut.