Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line (134 kW) – Víc podobných aut, prosím!

Ondřej Mára
Diskuze (155)

Na první pohled obyčejný hatchback ve mně dokázal vyvolat nadšení, které běžně zažívám za volantem podstatně výjimečnějších strojů. A nešlo přitom jen o skvělý motor a podvozek, ale celkové pojetí vozu.

Design, interiér


Zatímco moji kolegové v uplynulých týdnech testovali nové generace koncernových modelů Octavia a Golf, jež byly obě představeny v minulém roce, mně se do rukou dostal jejich nepatrně starší konkurent Ford Focus, který byl představen ještě o rok dříve.

Hatchback s modrým oválem ve znaku se v naší redakční garáži samozřejmě zabydlel již v minulosti, tentokrát ovšem došlo na jeho benzínovou motorizaci o výkonu 182 koní v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou. A jak už jsem naznačil v úvodu, tohle auto je prostě radost řídit.

Design

Představovat znovu čtvrtou generaci Fordu Focus by nejspíš nemělo moc smysl, zvláště když to již po prvních jízdách perfektně zvládl kolega David Bureš. Pojďme si ale připomenout alespoň pár základních faktů.

Nový Focus vyrostl na základech zcela nové platformy C2, která je často označované jako fordí alternativa koncernové MQB. Rozměry focusu se ale oproti předchůdci příliš výrazně neměnily: na délku se protáhl jen o 18 mm (4378 mm), do šířky povyrostl o 2 mm (1825 mm) a stejně tak se jen mírně změnila i výška, která povyrostla na finálních 1471 mm. Největší změnou prošel rozvor, který se natáhl o výrazných 52 mm na 2700 mm.

Design čtvrté generace není vyloženě revoluční, ale ani pouze evoluční. Zůstal totiž někde napůl cesty, což mu ale vlastně ani nelze příliš vyčítat. Jako globální model by se totiž měl pokusit zaujmout zákazníky na různých kontinentech, což není snadné.

Přesto jsem se nemohl zbavit dojmu, že Ford bral při designování velký ohled na čínské zákazníky. Patrné mi to přijde především u světel, která sází na design denního svícení ve stylu „Thorova kladiva“, jaký známe především od modelů Volvo. A to ani nezmiňuji ten výrazný nápis Focus na pátých dveřích.

Rozhodně to ale neberte jako kritiku – nový Focus se mi osobně velice zamlouvá. A dvojnásob to platí pro testovanou verzi ST-Line, která se může pochlubit stejnojmennou exteriérovou sadou. Ta obnáší například upravený přední nárazník, decentní nástavce prahů, zadní sportovní nárazník s naznačeným difuzorem a dvojitou koncovku výfuku. Z exteriéru také zmizely chromované doplňky a nově se objevují loga ST-Line v masce a na blatnících.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Testovaný vůz však dostal ještě sadu design ST-Line (+14.900 Kč), která ještě umocňuje sportovní vzhled vozu díky velkému zadnímu spoileru v barvě karoserie nebo červeně lakovaným brzdovým třmenům. V interiéru pak potěší měkčenými opěrkami kolene na středové konzole, koberečky s červeným prošíváním nebo drobnými detaily s karbonovým designem.

V podbězích mají být standardně 17“ kola z lehkých slitin, my jsme však vůz dostali na 18“ litých kolech s 5x2 paprsky. Ta lze k verzi ST-Line přikoupit za 22.100 Kč, testovaný vůz je ovšem dostal v rámci paketu Style Plus, který za cenu 30.000 Kč rovněž přinesl i LED světlomety, LED zadní světla a tmavě tónovaná zadní skla.

Obyčejně dokonalý interiér

Jestli se mi exteriér zamlouval, tak z interiéru jsem byl doslova nadšený. Ford se totiž poučil z chyb minulé generace, tedy záplavy různých tlačítek, a současně se mu podařilo vyhnout i nešvaru současné doby, kdy automobilky ukrývají všemožné funkce a ovládání do dotykových obrazovek.

Pracoviště řidiče tak ve focusu působí dokonale vyváženým dojmem, který už jen podtrhuje téměř excelentní ergonomie. Ať už se budeme bavit o ovládání na sportovně tvarovaném volantu, středové konzole nebo ovládacích prvcích kolem řadicí páky, vše je jednoduše přehledné a na dosah ruky. Ovládání většiny funkcí tak už po pár jízdách hravě zvládnete i poslepu.

Příjemným návratem do „normálu“ je i analogový přístrojový štít s 4,2“ barevným TFT displejem palubního počítače, kde naleznete potřebná nastavení během chvíle. Na cestách jsem si také pochvaloval příplatkový Head-Up displej (+11.000 Kč), který promítá informace na sklíčko vyklápěné z kapličky budíků.

Infotainment Sync 3 s 8“ volně stojící obrazovkou můžu pochválit za rychlost i přehlednost. Navíc potěší i schopným hlasovým ovládáním a bezproblémovou podporou Android Auto. Podobně jako u ostatních fordů mě však možná trochu mrzí jeho příliš decentní grafické rozhraní – focus by jistě snesl i něco odvázanějšího. Třešničkou na dortu je pak příplatkový audio-systém B&O s 10 reproduktory a subwooferem, který podává skutečně excelentní výkony (Sada Audio 49 za 8.300 Kč).

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Na první pohled tedy vůz vypadá takřka dokonale, malá zrada ovšem čeká v ceníku. V základní výbavě totiž focus i v této výbavě nabízí pouze manuální klimatizaci, zatímco automatická dvouzónová je dostupná pouze v paketu Comfort (+15.500 Kč). Připlácí se rovněž za vyhřívaná sedadla (+8.900 Kč), testovaný vůz ovšem dorazil i se sadou Winter (+14.000 Kč), která přihodí i vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant. Jinými slovy – komfort se prodraží.

Prostor pro všechny

Prodloužení rozvoru se pozitivně promítlo na prostoru v interiéru, který bych se nebál nazvat královským. Po usednutí do sportovně tvarovaných předních sedadel, která poskytují naprosto dostatečnou oporu, bylo hledání ideální pozice vyloženě hračkou, čemuž dost pomáhá i ve čtyřech směrech nastavitelný volant. Při výšce 183 cm jsem se navíc pohodlně usadil i sám za sebe a po dlouhé době mě neomezoval ani prostor nad hlavou.

Zavazadlový prostor slibuje základní objem 392 litrů, což ovšem platí pro verzi se sadou na opravu pneumatik. My jsme ovšem testovali verzi se subwooferem a minirezervou, kde by se měl objem po kryt zavazadelníku pohybovat na 341 litrech. Po sklopení zadních opěradel by měl objem vzrůst na maximálních 1.354 litrů, respektive v našem případě 1320 litrů.

Ovšem i když čísla nepůsobí kdovíjak oslnivě, samotný zavazadelník potěší celkem jednoduchými tvary, díky nimž ho můžete využít na maximum. Po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, navíc získáte téměř rovnou ložnou plochu. Pětidveřový hatchback by tak mohl celkem hravě splnit požadavky menších nenáročných rodin. Pro ty větší však bude lepší volbou verze kombi, kterou jsme již v minulosti testovali s naftovými motory. A tím se konečně dostáváme k tomu nejlepšímu na testovaném focusu.

Motor, jízdní vlastnosti


Šampion mezi tříválci

A tím je samozřejmě motor, tedy 1.5 litrový tříválcový EcoBoost o výkonu 134 kW, který mohu upřímně nazvat asi prvním tříválcem, jaký jsem si kdy oblíbil. A velkou zásluhu na tom má skutečnost, že na něm absenci jednoho válce prakticky nepoznáte. A to už vůbec nezmiňuji fakt, že si občas vystačí jen se dvěma.

Vraťme se ale na začátek – kde se vlastně tahle motorizace pod kapotou focusu vzala? Jedná se o nový celohliníkový motor, který byl převzat z ostré Fiesty ST. Proti fiestě ovšem ve focusu nabízí snížený výkon na 110 a 134 kW, zatímco Fiesta ST nabízí až 147 kW.

Motor je přeplňován turbodmychadlem Continental RAAX, využívá kombinaci přímého a nepřímého vstřikování pro snížení spotřeby paliva i zlepšení reakcí a rychlému dosažení optimální teploty napomáhají integrované svody.

Motor se kvůli snaze snižovat emise nevyhnul instalaci filtru pevných částic, mnohem zajímavější je ovšem jeho schopnost vypínání jednoho válce, což je mezi tříválci unikátní záležitost. K deaktivaci ovšem dochází pouze při plachtění nebo konstantní jízdě pozvolnějším tempem. Rozhodně se ale nemusíte bát, že byste mohli postřehnout jakoukoliv změnu v chování motoru. Celý proces je totiž neuvěřitelně rychlý, plynulý a neznatelný – stejně jako chod tohoto tříválce.

Na rozdíl od většiny konkurenčních motorizací je totiž patnáctistovka až neuvěřitelně kultivovaná. Krátce po vyzvednutí auta, o kterém jsem si dopředu nic nezjišťoval, jsem měl dokonce pocit, že se snad Ford vrátil ke čtyřválcům.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nová tříválcová patnáctistovka se totiž dokázala oprostit od prakticky všech průvodních jevů absence jednoho válce. V nízkých otáčkách se nechvěje jak ratlík, neduní a nevydává zvuky jak stará tatramatka. Má slušnou chuť do života, krásně ožívá od 2000 ot./min. a ve vyšších otáčkách nechybí ani příjemný zvuk, v němž se teprve začíná jadrnější tříválec projevovat.

Rozhodně se ale nemusíte bát zbytečného rámusu. Při dálniční rychlosti 130 km/h (dle GPS) sice motor točí i na šestý rychlostní stupeň okolo 3.000 ot/min., na palubě však panuje slušný akustický komfort. A příjemně je v kabině i na horších silnicích.

A když už jsem zmínil šestý rychlostní stupeň, musím se pozastavit ještě u manuální převodovky. Ta má totiž krátký a hladký chod v přesně vymezených drahách, takže řazení je vyloženě radost. Sportovní verze ST-Line navíc dostává i stylovou kulatou hlavici řadicí páky, která skvěle sedne do ruky.

A co spotřeba? Automobilka sice udává poměrně líbivý kombinovaný průměr 5,2-5,3 l/100 km, ve skutečnosti ale raději přičtěte minimálně 1 až 2 litry. Nejlepší výsledek během týdenního testu byl 6,4 l/100 km, ovšem to se jednalo o dálkovou cestu v poklidném tempu. Jakmile jsem se však zaposlouchal do zvuku motoru a začal pokoušet limity nezdolného podvozku, pohyboval jsem se mezi 8 až 9 litry. Nicméně na konci testu zobrazoval palubní počítač kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km a dlouhodobou spotřebu (po asi 5000 km) 7,7 l/100 km. Pokud bych tedy měl mermomocí hledat chyby, pak to bude nejspíš apetit.

Radost ho řídit

Jenže ruku na srdce - pokud máte jen trochu lásky a citu pro řízení, pak se ani vy vyšší spotřebě nevyhnete. A to bez ohledu na motorizaci. Fordu se totiž i s poslední generací focusu podařilo dosáhnout natolik ohromujícího naladění podvozku, jaké proslavilo generaci první.

Ačkoliv jsme testovali model ve výbavě ST-Line, která přináší sportovně naladěný (tvrdší) podvozek se sníženou světlou výškou o 10 mm, a ještě k tomu na příplatkových 18palcových discích s nízkými pneumatikami, focus předváděl parádní kompromis mezi komfortem a jistotou v každé zatáčce.

Na tradiční okresce, která má víc záplat než tepláky z našeho dětství, sice působil vůz poněkud tvrdším dojmem, přesto zůstával tichý, pohodlný a úspěšně se vyhýbal mlácení do karoserie. První nepříjemné zvuky se zkrátka ozvaly až ve chvíli, kdy záplaty vystřídaly větší výmoly. Jenže to je prostě fyzika.

Naopak proti fyzice jde podvozek v zatáčkách, kde působil focus jak přibitý. Za volantem cítíte překvapivý pocit jistoty, který umocňuje i přesné řízení. Když jsem dříve o focusu četl, že vás vyděsí spíš přetáčivost, moc jsem tomu nechtěl věřit. Jenže ona je to nakonec pravda. Auto se drží stopy a nedotáčivosti se brání zuby nehty - třeba i funkcí přibrzďování vnitřního kola.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Závěr


Závěr

Naprosto si uvědomuji, že test tohoto focusu může znít až příliš nekriticky. A je mi jasné, že mi to v komentářích pro změnu omlátíte o hlavu. Ale já si zkrátka nemohu pomoci. Za jeho volantem jsem si užíval pocit radosti z jízdy a řízení, jaký obvykle zažívám ve výrazně dražších/výkonnějších sporťácích, nebo pravověrných off-roadech.

Zásluhu na tom měl samozřejmě především skvěle nastavený podvozek a motor, který je zřejmě prvním tříválcem, ze kterého jsem byl vyloženě nadšený. Focus u mě ale boduje i jednoduchou ergonomií, prostornou kabinou, dostatkem odkládacích prostor a dle mého naprosto dostačujícím zavazadelníkem.

Pokud mě něco možná lehce zklamalo, pak to byly nároky na peněženku. Spotřebu bych ještě dokázal přejít, neboť ji do velké míry bude ovlivňovat váš jízdní styl. Poněkud horší mi ovšem přijde pohled do ceníku a na základní výbavu, která i u auta za 611.900 Kč nabídne v základu jen manuální klimatizaci. Pokud si tedy potrpíte na komfort, budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Sympatickým řešením jsou ale zvýhodněné sady, které se v mnoha případech skutečně vyplatí a u testovaného vozu mi přišly šikovně poskládané pro komfortní každodenní využití.

Je také škoda, že se na vrcholný benzínový motor, samozřejmě tedy až po ST, nevztahuje současný akční ceník, díky kterému lze pořídit základní focus 1.0 74 kW Trend již od 389.900 Kč a slabší patnáctistovku (110 kW) ve výbavě ST-Line od 544.900 Kč.

Nejlevnější verze modelu 413.900 Kč (Ford Focus 1,0 EcoBoost 74 kW, Trend)
Základ s testovaným motorem 611.900 Kč (Ford Focus 1,5 EcoBoost 134 kW, ST-Line)
Testovaný vůz bez příplatků 611.900 Kč (Ford Focus 1,5 EcoBoost 134 kW, ST-Line)
Testovaný vůz s výbavou 733.300 Kč (Ford Focus 1,5 EcoBoost 134 kW, ST-Line)    

Plusy

  • Charakter motoru
  • Stabilita
  • Komfort
  • Ergonomie interiéru
  • Vnitřní prostor

Minusy

  • Spotřeba
  • Základní výbava
  • Cenová politika
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (155)

Doporučujeme

Ford Focus 1.5 EcoBoost 134 kW ST-Line
Cena základní sestavy 611 900 Kč
Výbava základní sestavy Startovací tlačítko a dva pasivní klíče dálkového ovládání, Sportovního volant, tříramenný, nastavitelný ve 4 směrech s červeným prošíváním a červeně prošívaná manžeta řadicí páky, Sportovní odpružení Černé čalounění stropu, Hliníkové pedály, Exteriérová sada ST-Line: unikátní přední maska s mřížkou chladiče a předním nárazníkem ST-Line, boční nástavce prahů lakované v barvě karoserie, zadní sportovní nárazník s difuzorem, dvojitá koncovka výfuku, exteriér bez chromovaných prvků, logo ST-Line na bocích vozu, 17" kola z lehkých slitin s 5x2 paprsky "Rock Metallic", Střešní ližiny černé (pro kombi) LED mlhová světla Kč
Cena testované sestavy 733 300 Kč
Výbava testované sestavy Sada Comfort (+15.500 Kč), Sada Winter (+14.000 Kč), Sada Style Plus (+30.000 Kč), Sada Assist 1 (+10.000 Kč), Head-Up Displej (+11.000 Kč), Zadní parkovací kamera s panoramatickým obrazem (+7.000 Kč), Sada Audio 49 (+8.300 Kč), Bezdrátové nabíjení telefonu (+3.800 Kč), Speciální lak červená Race (6.900 Kč), Sada Design ST-Line (+14.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1477
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Emise CO2: 118
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 392 / 1354
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1369 / 521
Rozměr pneu: 235/40 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4378
b) šířka (mm): 1979
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2700
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 865 / 1105
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 515
délka sedáku vzadu (mm): 590
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Beefcake
5. 5. 2020 08:53
Re: Top triedy (?)
Ja som sa ale pytal vazne. A okrem toho starsie Renaulty maju ovladanie radia na volante vpravo.
Avatar - white label
3. 5. 2020 15:52
Re: nejlépe jezdicí hatch nižší střední
Tu patřičnou sebereflexi v úvodu reakce ti tady určitě nikdo vyvracet nebude... :yes: ;-)
Avatar - Jaros71
2. 5. 2020 01:15
Re: Král třídy
auto koupeno v Jihlavě v ADJ... ale pokus o reklamaci byl i v Brně..Auto Palace a Auto Balvin..u posledního , naštěstí domluvili to turbo zdarma po záruce..zajímavé.
1. 5. 2020 19:00
Re: Re: nejlépe jezdicí hatch nižší střední
Myslel jste spíše ST-line, při srovnání s Titaniem. Potom je ještě ST a ST plus.
Avatar - miromen
1. 5. 2020 13:44
Re: nejlépe jezdicí hatch nižší střední
No ja mam dost, řidit se nějakym cenikem. Nevim jestli brečen nebo se smat. Raději nebudu psat co si o tom myslim a tuhle debatu končim.