Ford Mustang GT350: Proč má dírky v koncovkách výfuku? To nevymyslíte!
Automobily se v posledních letech učíme vnímat jako absolutní hi-tech stroje, kde hraje roli každá hranka, ploška nebo kousek plastu. Zcela poprávu, jedná se v řadě případů o mimořádně pečlivě zkonstruované a navržené výrobky. Dají se však u nich občas najít i věci, nad jejichž jednoduchostí se člověk pozastaví a pousměje. Jednu takovou nedávno odhalil Fordův Chief Performance Engineer Jamal Hamedi americkému moderátorovi a automobilovému nadšenci Jay Lenovi. Jedná se o dvě tajemné dírky v každé z koncovek výfuku nadupaného Mustangu GT350.
Asi první, co by vás napadlo, je zvuk. Vzpomínám si, že jsem před desítkami let koupil v tuningovém obchodě moc pěknou koncovku na výfuk favoritu, dvouplášťovou, přičemž vnitřní plášť byl děravý víc, než ementál. Po namontování se dýchavičný sípot třináctistovky ozvláštnil velmi příjemným chraplákem. Jenže tady jsou dírky jen dvě, dole, to na zvuk nebude mít žádný vliv. Že by to nějak souviselo s aerodynamikou nebo termodynamikou? Ale vůbec ne.
Triviálnější důvod by vás asi nenapadl. Mustang se těmito otvůrky zbavuje drobných kamínků, jimiž bombardují celé okolí lepivé pneumatiky Shelby GT350. Vzhledem k tomu, že jsou koncovky falešné a výfuky jsou do nich vyvedeny jen na volno, mezerou se do koncovky mohou dostat kamínky určité velikosti, které se z ní nesnadno vyklepávají. A právě pro ně jsou dírky určeny - propadnou jimi zpět na silnici. To prostě nevymyslíte!