Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška
Za dva roky mají jít užitkové vozy Ford Transit Custom Plug-in Hybrid do sériové výroby. Automobilka je již vyvinula a posílá je do ostrého zkušebního provozu. Hybridní pohon s možností dobíjet elektrickou část ze zásuvky označuje automobilka zkratkou PHEV. V rámci zkušebního provozu Ford a Londýn spojily síly, aby v britské metropoli došlo ke zlepšení ovzduší a automobilka vyzkoušela funkčnost novinky. Ford tímto pracuje na splnění příslibu, že do pěti let uvede na trhy třináct vozů PHEV.
Užitkové vozy najedou v Londýně denně přibližně třináct milionů kilometrů, proto tamní radnice spolu s automobilkou spustila projekt v hodnotě několika milionů liber, aby se britská metropole často trápená inverzním počasím vydala na další cestu ke zlepšování ovzduší.
Projekt podporovaný městskou organizací Transport for London spočívá ve dvanáctiměsíčním testování dvaceti nových dodávek Transit Custom s plug-in hybridním pohonem. Díky této technologii mohou většinu běžných jízd po městě absolvovat ryze na elektřinu, bez aktivace přídavného spalovacího motoru.
Za typický pracovní den vykonají užitkové vozy v Londýně 280.000 jízd. Dodávky představují 75 procent nákladního provozu v dopravních špičkách, za hodinu jich centrem Londýna projede více než sedm tisíc.
Ford poskytne vybraným dopravcům dvacet hybridních Transitů Custom, aby prověřili jejich přínos pro efektivitu rozvážky zboží ve velkoměstě. V zorném úhlu bude též, jak mohou přispět ke zlepšení kvality ovzduší a zároveň zvýšit efektivitu rozvážkových služeb ve velkoměstském provozu. Na projekt finančně přispívá i organizace Advanced Propulsion Centre, financovaná britskou vládou.
„Ford je nejprodávanější značkou užitkových vozů v Evropě a nyní směřuje k elektrickému pohonu. Ve spojení s našimi partnery z Londýna budeme moci zároveň vyzkoušet software a telematiku s ohromným potenciálem snížit emise i provozní náklady,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Ford of Europe. „Tento nový typ partnerství ukazuje, jak se měníme na společnost, která se vedle samotné výroby automobilů zabývá mobilitou v širším smyslu.“
Transit Custom PHEV používá vyspělou konstrukci pohonu, díky níž může většinu běžných jízd po městě provést na elektřinu získanou z běžné rozvodné sítě. K prodloužení dojezdu v případě potřeby slouží spalovací motor. Ford je prvním velkosériovým výrobcem, který přichází s technologií PHEV v tomto segmentu užitkových automobilů.
Testovací flotila bude jezdit v každodenním nasazení u několika vybraných firem. Prostřednictvím telematiky bude výrobce shromažďovat údaje o finančních a provozních podmínkách včetně vlivu na životní prostředí. Získané údaje pomohou všem zúčastněným firmám pochopit, jak využít přednosti elektrifikovaných automobilů na maximum.
Finance a výroba
Na vývoj dvaceti Transitů Custom PHEV přispěla grantem ve výši 4,7 milionu liber (v přepočtu přibližně 147 milionů Kč) organizace Advanced Propulsion Centre. Návrh a konstrukci obstaralo technické středisko Fordu v britském Duntonu a společnost Prodrive Advanced Technology z Banbury za podpory Revolve Technologies.
Elektrifikace
Uvedení modelu Transit Custom PHEV do běžného prodeje se plánuje na rok 2019. Je to však pouze jeden ze třinácti nových elektrifikovaných modelů, které Ford uvede na trh do pěti let. Patří k nim nové plně elektrické SUV s předpokládaným dojezdem nejméně 480 km, velkosériově vyráběný autonomní hybrid určený pro komerční ride-sharingové služby nebo hybridní provedení legendárního Mustangu. Ford zároveň podepsal memorandum o porozumění s několika dalšími automobilkami, jehož cílem je vybudování sítě rychlonabíječek pro elektromobily v Evropě.