Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Freightliner a 75 let jeho nákladních vozidel: Prohlédněte si legendární americké trucky!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Freightliner v letošním roce oslavuje 75 let od svého vzniku a je jedním z nejvýznamnějších severoamerických výrobců středních a těžkých nákladních vozidel.

Kořeny značky Freightliner sahají do třicátých let dvacátého století. Tehdy dopravní společnost Consolidated Freightways hledala vhodná vozidla, která si poradí se strmě stoupajícími horskými silnicemi na západě Spojených států.

Najít vhodné nákladní automobily v tehdejší produkci se nepovedlo a společnost se rozhodla pro vývoj a výrobu vlastních vozidel. Ta byla označována jako Freightliners a první z nich byla vyrobena v údržbářském závodě Consolidated Freightways v Salt Lake City právě roku 1942.

Tyto stroje se pyšnily na tehdejší dobu poměrně revolučním řešením kabiny s velmi krátkou přídí, k jejichž výrobě bylo použito hliníku. Důvodem byla snaha o dosažení co nejnižší hmotnosti samotného vozidla. První stroje vznikly pouze pro potřeby společnosti Consolidated Freightways a další výrobu přerušila druhá světová válka.

K obnovení výroby vozidel se jménem Freightliner na masce chladiče došlo ve druhé polovině čtyřicátých let a to v dílnách Consolidated Freightways v Portlandu v americkém státě Oregon.

Důležitým milníkem v historii značky Freightliner je rok 1949, kdy byl dodán první nákladní automobil pro externího zákazníka, jímž byl výrobce vysokozdvižných vozíků Hyster, sídlící rovněž v Portlandu. Tento vůz zastupující model 800 se dochoval do současnosti a je součástí sbírek Smithsonian Institution ve Washingtonu.

Nedostatečná distribuční síť společnosti Consolidated Freightways a snaha o dosažení vyššího objemu výroby a prodeje za účelem snížení výrobních nákladů stála v roce 1951 za uzavřením smlouvy o prodeji nákladních vozidel Freightliner prostřednictvím prodejní sítě společnosti White Motor Company, sídlící v Clevelandu v Ohiu. Tento stav se udržel následujícího čtvrt století a vozidla díky němu nesla značku White-Freightliner.

V průběhu padesátých let se technika i nabídka provedení vozidel mladého výrobce neustále rozvíjela a tak například rok 1953 přinesl novinkou v podobě nástavby pro odpočinek řidiče. Ta ovšem nebyla umístěna za kabinou, jak jsme u severoamerických nákladních vozidel zvyklí, ale nad ní a zvyšovala celkovou výšku vozidla. Mezi nejdůležitější inovace se pak v roce 1958 zařadila vpřed v úhlu 90° sklopná bezkapotová kabina pro lepší přístup k motoru.

V polovině šedesátých let se společnost zabývala možností nahrazení tradičních vznětových motorů turbínovým pohonem a v roce 1965 představila plně funkční tahač s turbínou Boenig 553 uloženou pod kabinou a roztáčející kola zadní nápravy. Toto vozidlo vedle konvenčního tahače vynikalo výrazně nižší hmotností při srovnatelných nebo i lepších jízdních výkonech. Záporem byla vysoká spotřeba paliva.

V šedesátých letech již patřil Freightliner k předním severoamerickým výrobcům užitkových vozidel a specialistou na bezkapotové těžké nákladní automobily. Vedle rozvoje modelové palety a hledání nových možností v oblasti pohonných jednotek přinesla šedesátá léta řadu nových výrobních a montážních závodů vozidel Freightliner.

Společnost White Motor Company se v sedmdesátých letech začala potýkat s řadou problémů a dny její největší slávy byly minulostí. Díky tomu se Freightliner po vypršení smlouvy o spolupráci stal v polovině sedmdesátých let samostatnou značkou, které se navíc obchodně dařilo, což velmi dobře demonstrují i její tehdejší modely.

Vlajkovou lodí značky Freightliner se v roce 1973 stal model Powerliner, jehož bezkapotová kabina přitahovala pozornost svou obrovskou chromovanou maskou, za níž se ukrýval chladič motoru, disponujícího výkonem 441 kW. O rok později vstoupil Freightliner mezi výrobce tradičních kapotových nákladních vozidel s novinkou v podobě modelu WFC a zároveň dosáhl významného milníku v podobě 100.000. vyrobeného tahače.

Uvedení modelové řady s klasickou kapotou motoru a kabinou za ní bylo správným krokem, což ostatně potvrzoval samotný severoamerický trh, kde tato vozidla měla více než 50% převahu od ostatními provedeními. Freightliner i díky ní nadále zvyšoval objem své produkce na konci sedmdesátých let a mohl si dovolit výstavbu nových výrobních zařízení v Mount Holly a Gastonia v Severní Karolíně.

Rok 1979 byl sice pro Freightliner velmi dobrý, ale zároveň naznačil budoucí vývoj v severoamerickém automobilovém průmyslu. Prezident Carter podepsal návrhy zákonů o deregulaci dopravy jak na zemi, tak na obloze. Tyto zákony pak přinesly změny v legislativě, dík nimž se společnost Consolidated Freightways, která byla stále silným dopravcem a majitelem značky Freightliner, dostala do situace, kdy doslova bojovala o přežití.

Díky tomu padlo rozhodnutí, podle nějž se firma nadále soustředila na svou hlavní dopravní činnost, zatímco výroba nákladních vozidel Freightliner byla prodána a od května roku 1981 je jejím majitelem německý koncern Daimler, který ji úspěšně začlenil do své divize Daimler Trucks North America.

V souvislosti s udržením konkurenceschopnosti značky Freightliner byla vedle techniky věnována zvýšená pozornost i komfortu řidiče. V roce 1987 se díky tomu představila novinka v podobě modelové řady FLD s tradičním kapotovým provedením kabiny, ale aerodynamicky optimalizovaným. Freightliner FLD byl prvním těžkým nákladním vozidlem svého druhu, u nějž do vzhledu promluvila aerodynamika a zároveň obchodně nejúspěšnějším zástupcem své třídy těžkých tahačů pro dálkovou dopravu.

Devadesátá leta přinesla pro značku Freightliner novou generace středních nákladních vozidel řady FL, sdílejících i přes kapotovou kabinu řadu komponentů s evropskými nákladními automobily značky Mercedes-Benz.

Zároveň dál pokračoval odklon od pro Freightliner tradičních vozidel s bezkapotovými kabinami, jejichž posledním zástupcem se stal model Argosy z roku 1998, jenž je od roku 2005 vyráběn jen pro jihoafrický, australský a novozélandský trh, k těm s klasickými kapotami motorů, což plně souviselo s poptávkou ze strany klientů a velmi dobře to dokumentuje řada Classic z roku 1991.

Dalším výrazným skokem v oblasti techniky i designu byla modelová řada Century Class z poloviny devadesátých let, která vedle srovnatelně výkonných vozidel starších modelových řad i konkurentů vynikala výrazně nižšími provozními náklady a vyšší bezpečností řidiče.

První desetiletí jednadvacátého století přineslo novou generaci středně těžkých nákladních vozidel Business Class M2 a těžkých nákladních vozidel Columbia a Coronado, z nichž první jmenovaná sázela na další optimalizaci aerodynamiky, zatímco druhá do jisté míry nahrazovala řadu Classic, čemuž odpovídalo provedení čelních partií s řadou chromovaných prvků.

Freightliner ve své novodobé historii považuje za zásadní rok 2007, protože právě v něm byla odhalena modelová řada Cascadia, která byla a i prostřednictvím provedení Cascadia Evolution vlastně stále ještě částečně je jednou z vlajkových lodí v nabídce své značky.

Linie těchto strojů pro dálkovou silniční dopravu sice zachovávají siluetu tradičních amerických tahačů s kapotou motoru a kabinou posazenou za ní, ale zároveň se mohou pochlubit moderními liniemi, za nimiž stojí vývoj v aerodynamickém tunelu.

Široká paleta verzí zahrnuje provedení s krátkými denními i středními kabinami s lůžkem přímo za sedadly a nejen pro Evropany tolik atraktivní kabiny s vysokou střechou a velkým obytným prostorem s komfortním vybavením, v němž nechybí lednice nebo multimediální systém s televizí.

Vrcholem současné nabídky značky je ovšem v loňském roce představená nová generace vozidel pojmenovaných New Cascadia. Ta zůstává věrná tradiční koncepci těžkých nákladních vozidel severoamerických značek a její design přímo navazuje na koncept Freightliner Inspiration Truck, který byl představen v roce 2015 a slouží k testování autonomních systémů řízení v běžném provozu.

Aktuální paletu modelů značky Freightliner představují střední a těžká nákladní vozidla, která jsou vhodná pro rozvážkovou službu, stavebnictví, dálkovou silniční dopravu a celou řadu dalších využití od údržby silnic až po základ pro hasičské speciály.

Vedle sériových modelů si pozornost zaslouží i vývojové koncepty a prototypy z posledních let, protože Freightliner je jednou z nejaktivnějších společností ve vývoji nákladních vozidel s autonomními systémy řízení. Zároveň věnuje velkou pozornost i aerodynamice a pohonným ústrojím svých konceptů.

Prozatím posledním plně funkčním prototypem představeným veřejnosti se u této značky stal Freightliner Inspiration Truck z roku 2015, který svým designem navazuje na sérii aerodynamických konceptů své značky zaměřených především na snižování spotřeby paliva. Jeho předchůdci jsou jen o pár měsíců starší projekt SuperTruck, dále pak koncepty Revolution Innovation z roku 2012 a Innovation Truck, který byl představen v roce 2009.

Freightliner se do budoucna hodlá dále věnovat dalšímu zlepšování aerodynamiky svých vozidel a vedle toho věnuje velkou pozornost i již zmiňovaným systémům autonomního řízení a rovněž i komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou. Pozornost tato firma věnuje i alternativním palivům, což dokazují i její sériové modely, které mohou být vybaveny motory, spalujícími zemní plyn.

Foto: Freightliner, Daimler Trucks North America LLC, Autowp.ru, wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
10. 9. 2019 21:43
americké trucky
Trošku jsem přemýšlel kde jsem se poprvé setkal s pořádnými americkými trucky a je to rozhodně terminátor. Jsou to sice krásné stroje, ale v evropskýcjh podmínkách bych jej rozhodně živit nechtěl. Na https://kralmotoru.cz/…/americke-trucky jsem se totiž dočetl dost o jejich spotřebě, a tak si myslím, že tady by živení takového obra dopravce zlikvidovalo.
Avatar - wakantanka
16. 10. 2017 18:23
Re: Freightliner
Rucna nie, ale v porovnani s ostatnymi vyrobcami to boli maloseriovky s velkymi moznostami individualizacie. Vo velkom zacali predavat az potom co ich kupil Renault V.I. ak sa ovsem nemylim. :-)
Avatar - 3_diamanty
16. 10. 2017 12:16
krasne masinky
tento mi pride ze "ucinoval" v terminatorovi [odkaz] ;-) jestli se nepletu .. ide z toho fakt strach >:D
Avatar - Barrichello
16. 10. 2017 12:01
Re: Freightliner
Mack rozhodně nebyl co Marmom. Marmony se dělalay ručně, byla to víceméně kusová výroba, myšleno ve smyslu že každý kus byl originál. Přezdívalo se jim Cadillac mezi trucky.

Mack to sekal sériově a ruční výroba to nebyla....
Avatar - wakantanka
16. 10. 2017 10:26
Re: Freightliner
No pokiaľ ja viem, tak Mack či Marmon boli vždy skôr menší výrobcovia s akousi aurou prémiovosti nie? Ešte netreba zabúdať na International, či Western Star v Kanade.