Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Nexo stanovil nový rekord v dojezdu vodíkových automobilů

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Vodíkové Hyundai Nexo si připsalo působivý rekord v dálkové jízdě na jednu nádrž vodíku, za volantem přitom seděl vzduchoplavec.

Zatímco většina světových automobilek sází především na rozvoj elektromobilů s klasickými akumulátory, značky jako Hyundai, Toyota nebo BMW pracují i na vývoji elektromobilů s palivovými články, které si umí vyrobit elektrickou energii z vodíku v nádržích. A pokud bychom měli zmínit jedinou obří výhodu, pak je to bezesporu možnost doplnit nádrž během pouhých pěti minut.

O tom jsme se ostatně přesvědčili již před pár měsíci, kdy jsme z Belgie přivezli do Česka vůbec první vodíkové Hyundai Nexo. A i když jsme zprvu byli opatrní a nedůvěřivý, brzy jsme zjistili, že udávaný dojezd 660 kilometrů nebude zas tak daleko od pravdy. Jen kdybychom se nenechali unést na německých dálnicích.

Známý švýcarský psychiatr a „vzduchoplavec“ Bertrand Piccard však dokázal, že udávaný dojezd se dá i vysoce překonat. Za volantem Hyundai Nexo totiž na jednu nádrž pokořil vzdálenost 778 kilometrů, čímž stanovil nový světový rekord v dojezdu vodíkových automobilů.

Pro Piccarda se však nejednalo o první světový rekord. Koncem devadesátých let se mu totiž podařilo obletět svět v horkovzdušném balónu Bertling Orbiter3, zatímco před pár lety obletěl svět v solárním letounu Solar Impulse. Zpátky ale k jeho cestě s vodíkovým Hyundai Nexo.

Ta začala ráno 25. listopadu u vodíkové plnicí stanice ve francouzském městě Sarreguemines, a skončila dalšího dne ve francouzském Muzeu letectví a vesmíru ve městě Le Bourget. Během cesty navíc Piccard vyzvedl několik pasažérů, včetně řady francouzských politiků nebo monackého knížete Alberta II., se kterými diskutoval především na téma „udržitelného vývoje a mobility.“

Když dorazilo vodíkové Nexo do cíle, objevilo se na jeho palubním počítači několik působivých hodnot. Tou nejdůležitější byl samozřejmě nájezd 778 kilometrů, kromě toho však stojí za zmínku i zbývající dojezd 48 km, nebo vyčistění 404,6 kL vzduchu, což je podle Hyundai denní spotřeba cca 23 dospělých lidí.

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
4. 12. 2019 11:29
Re: Vodík nedáva zmysel
Jasný.....žádný vodík. Jak by k tomu přišli výrobci elektřiny a Číňané, že? Nakonec by ještě požadovali náhradu za zmařené investice a ušlé zisky.... :-[]
Avatar - Fickroc
3. 12. 2019 19:12
no toto
No a kdy se ty miliony, tunu až dvě těžkých aut s jedním člověkem, začnou plnit tim plynem, co nejni ani bezpečnej, ani dobře skladovatelnej ? Zejtra? A kdo na to začne jezdit ? Ty jednoautový davy???
Vodík vyrobenej z ropy pomocí elektriky. No to sem zvědavej, co Gréta.... :D ...
3. 12. 2019 14:46
Re: a zpátky na první stupeň prosím
No je celkem smutný jak západ zaostává. V Rusku a Číně holt nemá každý ortodoxní radikalizovaný ekoterorista právo žvanit do záležitostí přesahující jeho chápání, takže tam výstavba a vývoj frčí. V Evropě jsme ustrnuli na větrnících a papírových brčkách.
3. 12. 2019 14:43
Re: Vodík nedáva zmysel
Měl jsem na mysli v plenkách jako běžný pohon v autech. Jasně, že idea samotná je už hodně fousatá, ale zatím se to drobnýma krůčkama začíná dostávat do sériových aut. Elektrolýza vody mi nepřijde jako úplně nesmysl. Z ropy a zemního plynu je to samozřejmě ptákovina.
Avatar - Barrichello
3. 12. 2019 11:13
Re: Vodík nedáva zmysel
Vodík se zkoumá už 60 let v autech, říct že je to po 60 letech v plenkách znamená že bud je to nesmysl, nebo že ti to tvrzení nesedí :-) :-)

Vodík vyráběný z ropy, zemního plynu a nebo elektrolýzou vody je nesmysl. Můžem rovnou jezdit na LPG a CNG nebo ropu.

A jinou cestou ho zatím nikdo neumí vyrobit.