Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Santa Fe PHEV Luxury – Nevšedně schopný univerzál

Ondřej Mára
Diskuze (50)

Na první pohled lehce výstřední SUV Hyundai Santa Fe dokáže i v plug-in hybridní verzi nabídnout kromě jiného pohon všech kol nebo sedm skutečně využitelných míst k sezení.

Design, interiér


Modernizovaný Hyundai Santa Fe, automobilkou představený již v polovině minulého roku, nám prvně dorazil do redakce v květnu, kdy jsem si mohl poprvé vyzkoušet hybrid ve výbavě Style. S testem vrcholného plug-in hybridu ovšem dorazila i vrcholná výbava Luxury, která je skutečně schopna dostát svého jména.

Vrcholná verze například jako jediná nabízí tzv. exteriérový designový paket, který obsahuje kompletně lakované nárazníky, lemy blatníků, difuzor, prahy dveří a boční ochranné lišty v barvě karoserie. Mřížku chladiče, kliky a linie kolem bočních oken pak zdobí chromování.

Verze PHEV a HEV bohužel nelze kombinovat s největšími 20“ litými disky, ani 19“ lité disky obuté do zimních pneumatik Nokian s rozměrem 235/55 R19 však na autě nevypadají špatně. Zřejmě nejvýraznějším prvkem exteriéru však zůstávají rozdělené přední světlomety, v paketu Luxury vybavené Full LED technologií, zatímco vzadu jsou kombinované LED svítilny. Metalická barva testovaného vozu Taiga Brown je zdarma, za ostatní metalické laky se pak připlácí 19.900 Kč.

Interiér pak opět potěší speciálním paketem Luxury, který nabízí čalounění sedadel prémiovou kůží Nappa s prošíváním ve tvaru diamantu (u testovaného vozu v béžovém odstínu), dekorační lišty interiéru a obložení středové konzole z hliníku, semišové čalounění sloupků a stropu nebo LED osvětlení interiéru.

Hyundai Santa Fe PHEV Luxury Hyundai Santa Fe PHEV Luxury

Standardem je také paměť pro nastavení sedadla řidiče a zrcátek, sedadlo řidiče s nastavitelnou délkou sedáku, systém ventilovaných předních sedadel, kůží potažený perforovaný volant nebo dálkově ovládané autonomní parkování RSPA a 360° kamerový systém pro monitorování okolí vozu SVM.

Po technologické stránce potěší například 12,3palcový digitální přístrojový štít, 10,25palcový infotainment, audiosystém Krell s 10 reproduktory včetně zesilovače a subwooferu nebo head-up displej s promítáním informací přímo na čelní sklo.

Po stránce rychlosti a jemnosti zobrazení přitom žádné z obrazovek prakticky není co vyčítat. Podobné je to pak s kvalitou zpracování kabiny, která potěší příjemnými materiály, čalouněním a celkovým zpracováním. Přehršel tlačítek ve středovém tunelu už je v dnešní době dotykových obrazovek sice trochu nezvyk, po pár jízdách si ale člověk opět rychle zvyká a jejich jednoduchost je ve výsledku skvělá.

Vnitřní prostor, umocněný příplatkovým panoramatickým střešním oknem (+25.000 Kč), je pak skutečně velkolepý – a to ve všech řadách. Už ve standardu totiž Santa Fe (včetně verze PHEV) nabízí posuvnou lavici ve druhé řadě. Testovaný kousek navíc dostal i příplatkovou třetí řadu sedadel (+30.000 Kč), která nejsou jen pro parádu.

Nastupování do poslední řady je sice stále trochu krkolomné, potěší ale tlačítko pro odblokování sedadla i opěradla na pravé straně kabiny. Při troše skromnosti jsou pak i zadní místa použitelná pro dospělého člověka – minimálně co se prostoru nad hlavou týče. Před koleny nečekejte žádnou slávu – vždy záleží především na pasažérech v druhé řadě. Kratší cesty v sedmi lidech, a to i dospělých, ale skutečně nemusí být utrpením.

Třetí řada je navíc spjata se samostatnou klimatizací, nechybí nabíjecí USB port ani odkládací prostory. Vůz navíc automaticky získává také systém udržování světlé výšky vzadu.

Hyundai Santa Fe PHEV Luxury Hyundai Santa Fe PHEV Luxury

V sedmimístné konfiguraci se ovšem zavazadelník smrskává ze solidních 571 na 130 litrů. Jakmile ale sklopíte opěradla i ve druhé řadě (dělená v poměru 60:40), k čemuž jsou připravena tlačítka přímo v zavazadelníku, nabídne Santa Fe až 1649 litrů. V nouzi si tak můžete vzadu klidně i ustlat. Je však trochu škoda, že na rozdíl od vznětových motorizací utáhne plug-in hybrid na kouli pouze 1.350 kg, zatímco nafta zvládne až 2,5 tuny.

S ohledem na zadní řadu sedadel, zabírající podstatnou část podlahy zavazadelníku, nepřekvapí absence dvojitého dna, přesto Hyundai vtěsnal alespoň malou přihrádku na povinnou výbavu. Je jen škoda, že se do ní nevešel přiložený nabíjecí kabel. Příjemným překvapením ale byla plnohodnotná rezerva z lehké slitiny, která je umístěna pod autem.

Motor, jízdní vlastnosti


Sice vrchol, ale…

Pod kapotou plug-in hybridního Hyundai Santa Fe pracuje podobné pohonné ústrojí jako pod kapotou pouze hybridního modelu. Základem je tedy 1,6litrový benzínový čtyřválec Smartstream s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem, který doplňuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem.

Samotný spalovací motor nabízí nejvyšší výkon 132,2 kW a nejvyšší točivý moment 265 Nm, tedy stejně jako u hybridu. Plug-in hybrid ovšem disponuje silnějším elektromotorem, který nabízí nejvyšší výkon 66,9 kW a až 304 Nm točivého momentu. Výsledkem je tak systémový výkon 195 kW při 5500 táčkách a nejvyšší točivý moment 304 Nm v rozmezí 1500 až 4500 min-1.

Pohonné ústrojí je podobně jako u hybridu spojeno s nově vyvinutým šestistupňovým automatem, výkon ovšem vždy putuje na systému všech kol HTRAC, který pomáhá s trakcí (výkon putuje na zadní kola prakticky při každém rozjezdu) na různých podkladech i při průjezdu zatáčkami.

Parametry přitom nevypadají vůbec marně – s výkonem 265 koní jde o nejsilnější motorizaci v současné nabídce Santa Fe. Současně je však potřeba si uvědomit, že plug-in hybrid vozí také větší baterii a techniku, která se podepisuje na provozní hmotnosti v rozsahu 2080 až 2187 kilogramů - v závislosti na výbavě, která byla u našeho vozu prakticky plná.

Hyundai Santa Fe PHEV Luxury Hyundai Santa Fe PHEV Luxury

Přesto Santa Fe PHEV v sedmimístné verzi slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy a maximální rychlost až 187 km/h, která je společná pro všechny elektrifikované modely. S 2,2litrovým turbodieselem se přitom vůz dostane i na 205 km/h.

Navzdory celkem slibným parametrům jsem ale z dynamiky příliš unesený nebyl. Tedy přinejmenším na první dojem. Santa Fe PHEV totiž automaticky startuje do režimu Eco, který myslí především na hospodárnost a podobně jako u ostatních moderních vozů značky celkem nemile omezuje nástup výkonu. Při přepnutí do režimů Smart nebo Sport už je sice projev zajímavější, předjíždění jsem si ale stejně vždy raději dvakrát promyslel. Rozhodně tím ale nechci říct, že byste snad se Santa Fe PHEV byli brzdou provozu nebo na dálnici nestíhali běžnému tempu. V běžném provozu si s výkonem bohatě vystačíte.

Vraťme se ale k PHEV technologii, jejíž hlavní předností je Li-Pol baterie o kapacitě 13,8 kW, uložená pod sedadlem spolujezdce, která by měla zajistit čistě elektrický dojezd až 58 kilometrů (dle WLTP), respektive až 69 kilometrů v čistě městském režimu (opět dle WLTP). Vzhledem k testování v chladném zimním počasí a na zimních pneumatikách ale nepřekvapí, že se kombinovaný elektrický dojezd pohyboval spíše okolo 45 kilometrů.

Průměrná spotřeba se pak v hybridním režimu držela pod hranicí 2 l/100 km, s klesající kapacitou baterie ovšem logicky rostla. V poklidném tempu se však i tenhle dvoutunový drobek s pohonem všech kol spokojil v průměru s 6,8 l/100 km. Při snaze o trochu dynamičtější jízdu se pak spotřeba pohybovala lehce nad hranicí 8 l/100 km. S plně dotankovanou 47litrovou nádrží vůz ukazoval dojezd přes 600 km, takže i s nabitou baterií byste se měli snadno dostat přes 650 km a při lehčí noze klidně i k 700 km.

Přepínání mezi spalovacím motorem a elektromotorem, který se i při vybité baterii snaží Santa Fe maximálně využívat například při rozjezdech nebo pomalém popojíždění, pak probíhalo prakticky celou dobu naprosto hladce a plynule, podobně jako řazení šestistupňového automatu. Pohonné ústrojí je navíc skvěle odhlučněno, ostatně jako celá kabina. Spalovací motor tak o sobě začne dávat vědět až v opravdu vyšších otáčkách.

Hyundai Santa Fe PHEV Luxury Hyundai Santa Fe PHEV Luxury

Kapitán na palubě

Hyundai Santa Fe PHEV je pořádný kus auta, které už na první pohled vyvolává dojem ideálního kočáru na delší cesty. Nabízí totiž příjemnou pozici za volantem se slušným výhledem ven, skvělé odhlučnění a celkem příjemně naladěný podvozek, který na 19palcových kolech zdatně odolává i nástrahám rozbitých českých okresek. Na těch nejhorších úsecích už si sice poskočí nebo ozve, většinu nerovností ale zvládá s jemným zhoupnutím.

Celkem příjemné je pak auto i v městské zástavbě, kde kromě precizního řízení řidič ocení i různé elektronické asistenty, včetně 360° kamerového systému nebo automatického zobrazení z kamer pod zrcátkami při aktivaci směrovek. Automatika je navíc schopna pomoci také s parkováním a vyparkováním vozu.

Závěr


Závěr

Design modelu Santa Fe se nemusí zalíbit každému, ostatně sám jsem se s ním ještě nedokázal vnitřně popasovat, rozhodně mu ale nelze upřít osobitost a jedinečnost, díky níž na silnici vždy vynikne, a ani omylem si ho nespletete s konkurencí. Cena je pak na poměry značky Hyndai poměrně vysoká, vznětový model začíná od 848.990 Kč a plug-in hybrid dokonce od 1.249.990 Kč, Santa Fe ale jasně ukazuje, za co si zákazník zaplatil.

Technika, ať už multimediální nebo pohonného systému, totiž funguje skvěle a zpracování interiéru skutečně drží krok s prémiovou konkurencí. Ostatně i samotná kombinace plug-in hybridního pohonu, pohonu všech kol a sedmi sedadel je něčím, co v běžném mainstreamu jen tak nenajdete. Nejbližším konkurentem je snad Kia Sorento, která stojí na podobné technice.

Testovaný vůz bez příplatkové výbavy vyšel na 1.479.990 Kč, s několika drobnostmi navíc jsme se pak dostali na 1.539.990 Kč. Samozřejmě to není zrovna málo, přesto se bude celkem obtížně hledat podobně schopný, prostorný a vybavený vůz v této cenové hladině.

Nejlevnější verze modelu 849.990 Kč (Comfort 2.2 CRDi, 4x2, 8 DCT)
Základ s testovaným motorem 1.249.990 Kč (Smart 1.6 T-GDI PHEV, 4x4, 6st AT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.479.990 (Luxury 1.6 T-GDI PHEV, 4x4, 6st AT)
Testovaný vůz s výbavou 1.534.990 (Luxury 1.6 T-GDI PHEV, 4x4, 6st AT)

Plusy

  • Kvalita zpracování
  • Prostornost
  • Moderní výbava
  • Spotřeba
  • Odhlučnění
  • Cena

Minusy

  • Nemá výkonu na rozdávání
  • Menší palivová nádrž  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (50)

Doporučujeme

Hyundai Santa Fe PHEV Luxury
Cena základní sestavy 1 479 990 Kč
Výbava základní sestavy Exteriérový paket Luxury, Interiérový paket Luxury, 19“ kola z lehkých slitin, Elektronické ovládání převodovky tlačítky „Shift by Wire“, prémiová středová konzola Řazení pádly pod volantem Volba terénních režimů (vždy s pohonem 4×4), Plnohodnotná rezerva z lehké slitiny, Full LED přední světlomety, Zadní kombinované LED svítilny, Elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým otvíráním, Elektrická zásuvka 220 V, Integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem, Digitální přístrojový štít s 12,5“ displejem, Head-up displej, posuvná zadní lavice s opěradly dělenými v poměru 60:40, 360°kamerový systém,Kamerový systém VBM, kompletní sada bezpečnostních asistentů, sada zimních pneumatik. Kč
Cena testované sestavy 1 534 990 Kč
Výbava testované sestavy 3. Řada sedadel (+30.000 Kč), Panoramatické střešní okno (+25.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 67 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 304 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 195
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.6
Emise CO2: 36.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 130 / 1649
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2080 / 610
Rozměr pneu: 235/55 R19
Hyundai Santa Fe PHEV Luxury
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4785
b) šířka (mm): 1900
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2765
e) rozchod vpředu (mm): 1646
f) rozchod vzadu (mm): 1656
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1085
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 915
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 915
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 635
výška opěradla vzadu (mm): 635
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
28. 12. 2021 02:46
Re: Santa
Prijed se podívat jak oslnuje Highlander. Ono to neni o seřízení světel jenom, ale i jak jsou vysoko. A kdyz ma světla výše než ostatní maji zrcátka, tak bude oslnovat i při maximálním sklopení od určité vzdálenosti.
U kodiaqu jsem si snad nikdy nevšiml, že by oslnoval.
Avatar - Emel
24. 12. 2021 21:54
Re: Santa
Jak jsi na to přišel? Ne, počkej, nech mě hádat... automobilka, která v Turecku vyrábí takový klenot, musí být prostě dokonalá? :-)
Avatar - petr petrumr
24. 12. 2021 08:10
Re: Přední světla
A ty boční okna oškrábeš jak?
Avatar - petr petrumr
24. 12. 2021 08:06
Re: Santa
kodiag oslňuje, santa svítí podle předpisů a homologace.
Avatar - _Karel_
23. 12. 2021 18:50
Re: Santa Fe
Za mě nemá Sorento moc hezkej interiér, ale zvenku - jak píšeš - je normálnější.