Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai ve spolupráci s Giugiarem chystá repliku Pony z roku 1974

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Osvědčená spolupráce se opakuje a připomíná začátek úspěchu korejské značky. Podíl na rozvoji automobilky Hyundai má světoznámý designér z italské umělecké rodiny.  

Společnost Hyundai Motor Company oznámila spolupráci s italskou designérskou firmou GFG Style na obnově polozapomenutého modelu z roku 1974. Pod firmou CFG Style vystupují pánové Giorgetto a Fabrizio slavného příjmení Giugiaro, kteří následují tradici rodinných umělců. Předchůdci i dědicové se mezigeneračně věnovali malování, skládání hudby, architektuře a především automobilovému designu.

Rod Giugiaro stojí za řadou uměleckých předmětů včetně elegantních automobilů. Mladý Giorgetto vytvořil v 70. letech model Pony určený pro stánek Hyundai prezentovaný na autosalonu v Turíně. Replika sportovně střiženého konceptu z roku 1974 se v novém provedení ukáže na jaře 2023.

Hyundai plán oznámil během tematického Design Talku. V Soulu se potkali Giorgetto Giugiaro, Fabrizio Giugiaro, Luc Donckerwolke a SangYup Lee. Italové dorazili navštívit vrcholné představitele designu jihokorejské automobilky. „Jsme naprosto nadšeni, že můžeme při této vzácné příležitosti přivítat Giorgetta a Fabrizia v Soulu. Těšíme se na kooperaci s GFG Style na tomto mimořádném designovém projektu. Akce má nejen historickou hodnotu, ale také představuje mezikulturní výměnu, která by mohla připravit cestu pro další spolupráci,“ oznámil Donckerwolke.

SangYup dodal, že původní Pony a Pony Coupe ovlivnily návrhy nejen jednoho, ale několika produkčních i koncepčních vozidel včetně oceňovaného elektromobilu Ioniq 5 a vodíkové studie N Vision 74„Vzhledem k tomu, že původní koncepční vůz už neexistuje, pověřili jsme Giorgetta Giugiara, aby ho postavil na základě naší designové filozofie utváření budoucnosti pomocí odkazu," přiblížil Lee mezinárodní spolupráci.

Osvědčené přátelství trvá skoro půl století, od prvního kontaktu Korejců s Giugiarem. Toho času ve východní Asii začínala výroba vozidel, Giorgetto přijal úkol načrtnout kontury prvního nezávisle laděného modelu Hyundai a prvního sériově vyráběného automobilu v Koreji. Chyběly předlohy typických aut v regionu, proto  vzniklo hned pět odlišných prototypů, z nichž jeden v karoserii kupé. Dvě vybrané ukázky poté debutovaly v Turíně během propagace globálního rozmachu značky.

Klínovitá příď spolu s kruhovými světlomety a geometrickými liniemi podobnými origami byly u Pony Coupe určeny pro severoamerické a evropské zákazníky, ačkoliv směřování k masové produkci zastavilo nepříznivé ekonomické prostředí ve světě z počátku 80. let. Zatímco líbivý koncept zůstal nedokončeným projektem, jeho odvážný duch pomohl nastartovat korejský automobilový průmysl prostřednictvím prvních modelových řad konzervativnějších variant  série Pony. Nadčasové Coupe zatím zůstává klíčovou součástí odkazu a charakteristickým znakem vize zakládajícího předsedy jménem Chung Ju-yung.

Ju-yung pomocí Pony vydláždil úspěšnou cestu korejskému automobilovému průmyslu. Jih poloostrova se díky automobilové expanzi rychle dostal k poválečné obnově v ekonomickou velmoc, koncept klínovitého kupé také posloužil jako obrovský zdroj inspirace pro Giugiarovu práci na ikonickém DeLoreanu DMC 12. Připomínkou italsko-korejské spolupráce je i zmíněný Ioniq 5 spolu s N Vision 74.

Giugiaro na adresu Pony řekl, že byl na začátku kariéry velmi hrdý za možnost vytvoření vozidla pro výrobnu, která se chystala vstoupit na silně konkurenční globální trh. Nyní je prý hluboce poctěn, že se historie opakuje a může vlastní prvotinu přestavět vstříc budoucím generacím a jako oslavu dědictví značky.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (0)