Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italdesign Renault 11 SC Gabbiano: Jedenáctka s křídly místo dveří

Italdesign Renault 11 SC Gabbiano
Italdesign Renault 11 SC Gabbiano
Italdesign Renault 11 SC Gabbiano
Italdesign Renault 11 SC Gabbiano
17 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Giorgetto Giugiaro navrhl pro Renault už v první polovině 80. let zajímavou a nadčasovou studii „kupé“, u které preferoval přístup do kabiny.

Na 53. ročníku autosalonu v Ženevě v březnu 1983 se GiugiarůvItaldesign pochlubil velmi zajímavou studií. Šlo o začátek spolupráce s francouzským Renaultem, která pokračovala zahájením produkce sériového modelu 21 v roce 1986 a vyvrcholila o dva roky později řadou 19. Jenže Gabbiano, jak byl projekt nazván, muselo ještě využít jinou mechaniku, a to konkrétně z tehdy úplně nového hatchbacků R11. Vždyť na zádi nesl kromě názvu i označení Renault 11 SC. Tehdy státem vlastněný výrobce ze země galského kohouta ovšem nebyl zvyklý zdávat zakázky externím firmám. Na rozdíl od konkurenčního Peugeotu, který spolupracoval dlouhé roky s Pininfarinou.

 

Kupé pro čtyři

 

Gabbiano představovalo koncept plně čtyřmístného kupé, i když díky krátké useknuté zádi bychom řekli, že jde spíše o hatchback. Firemní snímky s otevřeným výklopným víkem sice chybějí, ale konstrukce to evidentně umožňovala, nechybělo ani madlo. Z tohoto pohledu navíc auto připomínalo tehdy chystanou „superpětku“. Jenže druhou generaci R5 navrhl Marcello Gandini. Důležitý byl reálný dostatek prostoru pro čtveřici pasažérů na velkorysých černých kožených sedadlech. Kupátka jsou zpravidla dvoumístná, případně s nouzovými zadními sedadly, která slouží spíše jako odkládací prostory, neb se na ně mnohdy nevejdou ani děti.

 

A pokud ano, tak se nejdřív musejí otevřít dlouhé dveře a sklopit přední sedačky, což bývá dosti krkolomné. A to Giugiarovi vadilo, tudíž právě takový nedostatek tento automobil napravil. Legenda spolu s Aldem Mantovanim totiž zvolila řešení se vzhůru výklopnými a širokými dveřmi, tzv. křídlovými, které usnadňovaly přístup do kabiny, najednou se dovnitř vešli všichni čtyři. Název mluvil za vše: gabbiano značí v italštině racka.

 

Černé sloupky opticky karoserii odlehčovaly. Okna byla rozdělena na dvě části, Giugiaro tento prvek zopakoval i na dalších studiích a prototypech – a také na sériovém Subaru SVX. Spodní šlo stáhnout. Sportovně působila příď jen 3900 mm dlouhého, 1640 mm širokého a pouhých 1285 mm vysokého auta s výklopnými hlavními světlomety. To dostalo stříbrný lak a antracitové doplňky: dva pásy na karoserii obklopující celé vozidlo včetně lemů blatníků a nárazníků. Zdůrazňovaly šířku, v prostřední liště byly navíc schovány kliky zmíněných dveří.

 

Sériový motor

 

Kapota se vyklápěla celá. Pod ní se však napříč skrýval „jen“ známý řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1397 cm³ (průměr 76 x a 77 mm), který při kompresním poměru 9,3:1 nabídl největší výkon 54 kW (73 koní) v 5750 otáčkách. Samotný dvouventilový agregát z verze 11 TSE vážil 150 kg a měl jeden karburátor Weber. Gabbiano tedy mělo poháněná přední kola přes pětistupňovou přímo řazenou převodovku, motor poskytoval 104 N.m/3500 min-1.

 

Experimentální prototyp dokázal uhánět i 170 km/h, akcelerace z klidu na stovku mu však trvala 19,3 s, zato spotřeboval jen 8,6 l benzinu. Nebyla to až zas taková muší váha, jak by se na první pohled, použitou techniku a dobu mohlo zdát, 1204 kg je na čtyřmetrové auto dost i dnes. Nápravy od sebe dělilo 2480 mm, kola pak 1414, respektive 1380 mm. Palubní deska hýřila digitálními přístroji, jednoramenný volant bychom čekali spíše u konkurenčního Citroënu. Dvě „tobolky“ pojaly širokou škálu tlačítek a spínačů.

 

Pojízdný

 

Koncept byl plně funkční, veškerá čísla zveřejnil Italdesign až později, v době premiéry si je nechal pro sebe. Gabbiano zůstalo jednorázovým výstavním kouskem, zelenou pro alespoň malosériovou výrobu ani dostat nemohlo.

 

Dnes Italdesign Giugiaro S.p.A s Renaultem už dávno nespolupracuje, je vlastně součástí koncernu Volkswagen, 9. srpna 2010 koupilo Lamborghini, které je v rámci VW vlastněno Audi, 90 % akcií a veškerá práva a patenty. Zbylých 10 % získaly „čtyři kruhy“ 28. června 2015. Od doby, kdy v roce 1968 založili Giorgetto Giugiaro a Aldo Mantovani původní společnost Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A, tak už urazila dlouhou cestu. Název Ital Design (nejdříve psaný zvlášť) se poprvé objevil 13. února 1968.

 

Zdroje: Italdesign.it, Autoblog Español, Carstyling.ru, Auta 5P, Wikipedia, Autorevue.cz, LeBlogAuto.com, Autocar, OldConceptCars.com, iDnes,cz, Ran When Parked, Svět motorů, TopGear, The Classic Car Wiki, Carfolio,com, Carspec Info

 

Foto: Italdesign

 

 

Vstoupit do diskuze (2)