Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco T-Way: Nástupce legendárního robustního modelu Trakker

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Po sedmnácti letech dochází k odchodu těžkotonážního a robustního modelu Trakker. Co umí nástupce T-Way?

Abychom názvu Trakker neukřivdili ani vlásek, je vhodné připomenout jeho historii sahající do roku 1993, kdy italský výrobce odhalil model Eurotrakker. Tři roky po té nastoupilo slavné provedení 8x8 schopné nejtěžších úkolů i v kamenolomech. Až v roce 2004 nastala premiéra řady Trakker určená pro všechny stavební práce. Zájemci si mohli vybírat různé tloušťky rámů, náprav, motorů atd., aby měli vozidlo přesně na plánovanou práci.

S nástupem stavební řady X-Way skončila běžná stavební verze modelu Stralis. X-Way dostal jasné zadání zvýšit efektivitu v lehkém a středním stavebním sektoru, řada Trakker pokračovala již výhradně jako plněpohonná mimořádně robustní vozidla 6x6 nebo 8x8. V současnosti žezlo zápasníka v nejtěžší hmotnostní kategorii přebírá novinka T-Way se zcela jinou úrovní efektivity a pohodlí řidiče.

Železo i digitální služby

Iveco T-Way představuje novou automatizovanou převodovku Hi-Tronix s funkcemi vyvinutými speciálně pro mobilitu v terénu. Nové zadní kotoučové brzdy, odolný systém zadního odpružení pro tandemové nápravy, nižší pohotovostní hmotnost a řada funkcí, jako je systém Hi-Traction spolu se špičkovou konektivitou, digitálními službami a vysoce komfortní kabinou, přispívají k mimořádné efektivitě a profitabilitě. Pojďme se na jednotlivé inovace podívat podrobně.

Řadu T-Way můžeme nazvat tvrďákem, protože po svém předchůdci zdědil legendární robustnost podvozku z vysoce odolné oceli s rámem o tloušťce 10 mm. Torzní tuhost 177 kN patří ke špičce v segmentu.

Přední náprava vykazuje nosnost až devět tun. Redukce v kolech na zadní nápravě je standardem pro maximalizaci pevnosti a výkonu. Nový systém těžkého zadního odpružení pro tandemové nápravy snižuje hmotnost vozidla a zlepšuje jeho výkon v terénu díky větší světlé výšce a lepšímu nájezdovému úhlu.

Posílený pohon

Řadu T-Way pohání v základu šestiválec Cursor 13 s maximem výkonu 375 kW (510), což je o sedm kilowatt více než v modelu Trakker. Zájemci o lehčí aplikace pro jízdu po silnici mohou volit devítilitrový agregát Cursor 9. Na motory navazuje automatizovaná převodovka Hi-Tronix s dvanácti nebo šestnácti stupni. Převodovka pro jízdu v náročném terénu a při velkém zatížení vozidla obdržela speciální režim pro nejnáročnější podmínky.

Motor Cursor 9 Cursor 13
Zdvihový objem (litry) 8.7 12.9
Výkon HP při ot./min. 340 @1655–200 360 @1530–2200 410@ 1370-1900 450@ 1440-1900 510 @1560-1900
Kroutící moment Nm při ot./min. 1400 @1100–655 1650 @12001530 2100 @900-1370 2200 @970-1440 2300 @900-1560
Filtr pevných částic HI-SCR
Emisní norma Euro VI

V záběru

Pro jízdu v terénu dostalo vozidlo asistent pro rozjezd Hill Holder. Převodovka Hi-Tronix nabízí režim plazivé rychlosti sníženými otáčkami motoru. Při zapadnutí pomůže speciální režim Rocking Mode, který působí rychlé reakce převodovky pro vyhoupání z uvíznutí. Na silnici zase pomůže prediktivní tempomat Hi-Cruise s volnoběžkou Eco-Roll.

Produktivita

Řada T-Way cílí také na efektivitu sníženou hmotností. Té bylo dosaženo díky nové konstrukci tandemové zadní nápravy, která je z velké části jediným odlitkem a výrobce ušetřil až neuvěřitelných 325 kg pohotovostní hmotnosti. Na rozdíl od Trakkeru se v modelu T-Way objevuje hydrostatický pohon přední nápravy, který bere energii z PTO s točivým momentem až 2300 N.m a může být v pohotovostním režimu až do rychlosti 45 km/h. Při překročení rychlosti 25 km/h se však samočinně vypíná. Příležitostný pohon předních kol bude k dispozici s konfigurací 6x4. Ve srovnání s konvenčním pohonem uspoří hmotnost 325 kg a zároveň snižuje spotřebu paliva.

Řada T-Way určená do těžkého terénu nabídne znaky náprav 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 až 8x8. Verze s pohonem všech kol byly rozšířeny o nové rozvory 4, 4,2 a 4,5 m, které mohou přepravovat speciální náklady bez úpravy podvozku.

Ve známé kabině

Velkou změnu najdeme proti Trakkeru v kabině. Ta vcelku pochopitelně pochází z řad S-Way či X-Way. Vyznačuje se elegantními aerodynamickými liniemi a řidič se v ní cítí příjemně. Dodává se s krátkou kabinou AD a dlouhou kabinou AT se standardní nebo vysokou střechou. Zaměřuje se na funkčnost, která řidiči usnadňuje každodenní práci. Celý prostor pro řidiče byl vytvořen tak, aby poskytoval praktické a snadno přehledné prostředí. Pohodlné a ergonomické sedadlo spolu s novým koncepčním multifunkčním volantem zajišťují řidiči vhodné pohodlí.

Konektivita

Značka Iveco těží z vývoje standardně dodávaného Conectivity Boxu i v řadě T-Way. Systém konektivity poskytuje telediagnostiku a prediktivní údržbu. Dále umožňuje správcům vozového parku průběžně na dálku sledovat výkon každého vozidla a zajistit tak jeho maximální efektivitu. Neustále se rozšiřující portfolio služeb Iveco On s podporou konektivity je zaměřeno na maximalizaci produktivity zákazníků a životnosti vozidel, ale i na minimalizaci neplánovaných odstávek. Nová elektrická a elektronická architektura Hi-Mux je plně kompatibilní s nejnovější generací řídicích systémů, takže umožňuje nástavbářům snadné propojení s podvozkem.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme