Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak automobilky pomáhají v boji proti koronaviru? Tesla vyrábí ventilátory, Lamborghini šije roušky

David Bureš
Diskuze (1)

Produkce nejen v evropských automobilových továrnách stojí, práce v automobilkách se však zcela nezastavila. I výrobci aut totiž pomáhají v boji proti koronaviru.

Automobilový průmysl je aktuální pandemií koronaviru silně zasažen. Automobilky musely napříč Evropou zavřít své továrny, a to nejen z důvodu prevence před dalším šířením nemoci, ale také kvůli nedostatku výrobních komponentů. Provoz v závodech se ale nezastavil úplně, mnohé automobilky se totiž rozhodly pomoci v boji s koronavirem.

Hned několik automobilek začalo vyrábět plicní ventilátory, mimo jiné Ford, Tesla nebo Seat. Konkrétně Ford připravil hromadnou výrobu respirátorů s pohonem a přívodem vzduchu ve spolupráci s firmou 3M, když zapracoval na nové konstrukci využívající komponentů obou partnerů. Na konstrukci jsou využity třeba ventilátory původně určené pro odvětrávání sedadel v pick-upu F-150 nebo baterie z příručního nářadí. Dále Ford začal vyrábět až 100.000 obličejových masek týdně a na svých 3D tiskárnách vyrábí respirátory na jedno použití.

Podobně Seat využívá svou domovskou továrnu v Martorellu, kde na montážní lince pro model Leon vzniká asi 300 nouzových ventilátorů denně. Na jejich konstrukci je přitom použit třeba motorek pro stírače čelního skla z modelu Leon. Každý ventilátor se skládá z více než 80 elektronických a mechanických součástek a prochází pečlivou kontrolou kvality, během níž je sterilizován ultrafialovým světlem.

To Tesla se rozhodla použít třeba prvky z infotainmentu v Modelu 3 nebo komponenty odpružení z Modelu S. Využití součástek z automobilů vysvětluje tím, že tak rychleji rozjede výrobu, díky dostatku komponentů. 

Vedle ventilátorů i roušky a respirátory

Škoda zase podpořila výzkumné týmy Institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického v Praze při vývoji a realizaci 3D tisku na výrobu speciálních respirátorů nejvyšší třídy ochrany FFP3, jejichž výhodou je díky výměnnému filtru opakované použití. Vývoj těchto respirátorů mladoboleslavská firma nejprve finančně podpořila, aby je následně začala rovněž vyrábět, a to ve svém výzkumném a vývojovém centru. V rámci jedné tiskové procedury trvající 16 hodin lze vyrobit 60 těchto respirátorů.

Své 3D tisky pro výrobu automobilových komponentů pro výrobu lékařských pomůcek poskytl také Mercedes-Benz, jehož tovární stáj ve formuli 1 ve spolupráci s dalšími týmy pracuje též na výrobě plicních ventilátorů. Vedle toho závodní lékaři Mercedesu začali dobrovolně pomáhat v lékařských centrech v domovském Stuttgartu, když trojcípá hvězda dokonce poskytla i vlastní sanitní vozy.

Cestou produkce lékařských pomůcek šlo také Lamborghini, jejíž domovský závod v Sant‘ Agatě leží v jedné z nejvíce zasažených oblastí koronavirem v Itálii. Pracovníci automobilky začali již v březnu přímo v továrně šít chirurgické roušky, které byly věnovány nemocnici Sant’Orsola-Malpighi v Boloni. Členové oddělení čalounění, kteří jinak pracují na interiérech vozů Lamborghini či jejich individualizaci, jsou schopní vyrobit až 1.000 roušek denně. Vedle toho italská automobilka začala vyrábět lékařské štíty, a to za použití 3D tiskáren ze svého oddělení vývoje a výzkumu. Těch má denně vznikat zhruba 200 kusů.

Naopak Hyundai poskytl české vládě finanční dar ve výši 10.000.000 korun. Zároveň Moravskoslezskému kraji, městu Frýdek-Místek a obcím v okolí výrobního závodu poskytlo 20.000 respirátorů typu FFP2 v hodnotě 3.250.000 Kč.

Pomáhají také automobily

Automobiloví výrobci ale pomáhají v boji proti koronaviru také jiným způsobem. Škoda prostřednictvím carsharingové služby Uniqway půjčila flotilu aut na charitativní účely. Spolupracuje například s BRNOmycity, ADRA CZ a se studenty z ČZU, kteří rozváží zdravotnický materiál, léky a potraviny potřebným. Prostřednictvím platformy HoppyGo zase bezplatně dala k dispozici flotilu více než 200 vozů a 150 elektrických skútrů dobročinným organizacím, obcím, dobrovolníkům a zdravotníkům. 

Podobnou cestou se vydaly také další značky. České zastoupení Mini se již v polovině března připojilo k projektu sousedskapomoc.cz, která koordinuje doručování potravin, léků a roušek nejohroženější skupině obyvatel. Hyundai zase bezplatně zapůjčuje vozy nemocnicím a zdravotním centrům.

Kia prostřednictvím autorizované dealerské sítě poskytla flotilu 10 vozů spolku Seniorem s radostí na pomoc seniorům, handicapovaným občanům, rodinám s dětmi a dalším ohroženým skupinám obyvatel.

Brněnský prodejce Suzuki CanoCar se zase zapojil do iniciativy tamní Masarykovy univerzity a poskytl předváděcí Vitaru projektu MUNI pomáhá. Suzuki tak slouží k rozvozu roušek a dalšího zdravotního materiálu, k přepravě lékařů a zásobování seniorů a lidí uzavřených v domácí izolaci. Podobně prodejce Simcar z Fryštáku u Zlína podporuje místní pobočky neziskové organizace Charita ČR. Jeho předváděcí auta poslouží při rozvozu potravin seniorům, osob se zdravotním postižením a dalším, kteří takovou pomoc v souvislosti s aktuální situací potřebují.

Podobná pomoc přitom probíhá i jinde ve světě. Konkrétně britská automobilka Jaguar Land Rover po celém světě zapůjčila přes 160 vozidel organizacím pomáhajícím v boji proti koronaviru. V domovské Velké Británii poskytla 57 vozů tamějšímu Červenému kříži, a to včetně 27 exemplářů nového Defenderu z novinářské testovací flotily. Pomáhat budou s rozvorem léků a potravin nejpotřebnějším. Podobná služba funguje i v jiných zemích.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme