Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak na renovaci motorky (2. díl): Na řadu přichází rozborka!

Petr Slováček
Diskuze (3)

V druhém dílu seriálu se pustíme do rozborky stroje a třídění součástek k jejich dalšímu zpracování. Pomalu se začíná rodit základ motorky, která už nepřipomíná někdejší kupu šrotu.

Jestlipak jste se za domácí úkol šli podívat do stodoly nebo na půdu a vyhrabali odtamtud rezavou motorku po dědečkovi? My jsme v mezičase absolvovali několik dalších návštěv na dílně u Martina Pavluse v Lošánkách u Kolína a dnes už se kocháme pohledem na opískované díly. Ta tam je zanedbaná hromada šrotu, kterou jsme před pár týdny našli na půdě místního servisu. Máme z toho radost, jako by motorka patřila nám, a nikoliv zákazníkovi, který si ji dovezl na renovaci z Ruska…

Nespěchat!

Dnes nás čeká rozborka stroje. Možná si říkáte, co je na tom. Jenže pečlivá demontáž a správné třídění součástek ušetří hodně starostí v průběhu renovace. A také se hned tady dá hodně zkazit. Typicky když ožvýkáte či zalomíte hlavy nikdy nepovolených šroubů – zkušení sice vědí, že i pak se dají odvrtat, vyjiskřit uhlíkovou elektrodou nebo odleptat kyselinou dusičnou, ale smyslem je nepotřebovat to! Jsme přece renovátoři, a nikoliv montéři nakoupených dílů. „Razím heslo, že na motorku se mají vrátit originální díly, které jsme z ní sundali. Veškerý spojovací materiál tedy prohlédnu, vyčistím a odvezu na zinkování,“ vysvětluje Martin svou filozofii a znovu připomíná: „Před rozborkou nechte na silně zkorodované šrouby působit mazivo ve spreji, stačí obyčejné WD-40“. Cílem je zachovat maximum původního spojovacího materiálu, ačkoliv se dnes dají koupit kompletní náhrady – sada replikovaných šroubů na naši Jawu 350/634 vyjde v nerezu na 1050 Kč a třeba pozink na kývačku kolem 850 Kč.

Svět motorů 15/2021 Svět motorů 15/2021

Hledáme zinkovnu

Na šikovnou zinkovnu je podle Martina nejlepší poptat se v okolí u veteránistů. Než tam díly povezete, pořádně je nafoťte a zkontrolujte při předání. Přece jen může nechtěně nějaká drobnost zůstat v lázni.

S některými součástkami už ani nemusíte marnit čas, protože tady jejich život končí – ráfky s drátěným výpletem, výfuková kolena a začouzené tlumiče se nerenovují, ale kupují nové. S rezavými ráfky se nikdo nebude brousit ani leštit a žádná chromovna si nezaneřádí lázeň mastnými výfuky.

Pneumatiky, starý řetěz a polámané bovdeny nebo ztvrdlé dráty elektroinstalace už také nepoužijeme. Stejně tak pryžové a plastové díly jako návleky rukojetí a stupaček po letech obvykle vzaly za své. Nic zatím nevyhazujte, dokud je neseženete v náhradě!

Není písek jako písek

Pokud máte nadbytek času a energie, můžete se sami pustit do lakovaných dílů drátěným nástavcem upnutým ve vrtačce. S pořádnou dávkou zarputilosti se jednou dohrabete k holému kovu.

Anebo se jako všichni normální renovátoři plácnete přes kapsu a vyhledáte ve svém okolí provozovnu tryskání kovů. Tam díly odvezete a někde i na počkání vám je zhruba za 1500 Kč za motocykl zbaví starého nátěru a koroze.

K základnímu know-how každého renovátora patří, že zná šikovného pískovače. Tady se dá hodně pokazit, pokud vysokým tlakem vymlátí do blatníků nebo nádrže důlky. Doporučujeme se proto poptat na reference.

A pamatujte, že na pískované díly se netlape holýma rukama, protože nechávají mastné stopy a v nich rychle bují koroze. V suchém prostředí jinak holé součástky vydrží v klidu měsíce. Pokud je ale hodíte přes zimu do vlhké garáže, můžete na jaře pískování opakovat, jakou chytnou „lišku“.

Víte, že…

… součástky pod chrom se nepískují, ale brousí a leští s postupným nanášením vrstev niklu a finálního chromu? Pomačkané a jinak poškozené díly lze sice vyspravit mědí, ale mnohdy se víc vyplatí sehnat jiné.

Petr Slováček
Diskuze (3)

Doporučujeme

19. 4. 2021 08:59
Re: čau lidi
Vydržia oveľa dlhšie. Ale iba vo vitríne. ;-)
19. 4. 2021 07:44
Re: čau lidi
Jo radši půjdu do Kelly koupit čínský skůtr za třicet. Prý ty nové už vydrží až pět let