Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se žije mladé instruktorce autoškoly: Nedůvěřuji těm, kdo rádi přejíždějí přes plnou čáru

Petr Barták Petr Barták 31. 7. 2021 • 09:26
22
23
Zobrazit náhledy (22)
Tereza Valentová Tereza Valentová Adeptům řidičáku vysvětluje cestu k lepší jízdě nejen slovy, ale i rukama Tereza Valentová Tereza Valentová Tereza Valentová Práce se jí vryla pod kůži natolik, že při soukromých jízdách někdy cítí až přehnanou obezřetnost Tereza Valentová Tereza Valentová Tereza Valentová Tereza Valentová Tereza Valentová Tereza Valentová Tereza Valentová Polepy na jejím prvním autě jednak micru ozvláštnily, ale také zakryly díry v karoserii Profesní osvědčení Profesní osvědčení

Už dva roky usedá 27letá Tereza Valentová na místo instruktorky autoškoly. Jak se nejmladší vyučující jízdy u nás k takové práci dostala? A jak se snáší s ostatními řidiči včetně nejbližších?

Krátce po jedenácté hodině se na zkušebním polygonu ve Vysokém Mýtě potkáváme s podle nás nejsympatičtější instruktorkou řízení autoškoly. Právě ukončila druhou jízdu s třemi frekventanty doplňkových kurzů pro začínající šoféry do 25 let, a tak na nás má chvilku, i když ji vlastně okrádáme o čas na oběd.

Sympatická slečna z České Třebové se k téhle práci dostala vlastně náhodou. „Čtyři roky po dokončení střední školy jsem u nás ve městě rozvážela pizzu. Jednoho dne mi majitel místní autoškoly zavolal, že mě vidí často a dobře řídit, jestli bych to u něj nechtěla zkusit. Protože mám ráda výzvy, šla jsem do toho. Dodnes nelituji,“ popisuje slečna Tereza své začátky na sedadle instruktorky jízdy.

Při kurzu na získání profesního osvědčení pro učitele autoškoly se na ni zpočátku ostatní frekventanti trochu koukali skrz prsty, byla tam z žen sama, navíc mladá slečna. Ale rychle je přesvědčila, že je dobrá. „Nejdříve se divili, co tam dělám, ale postupně se jejich podiv proměnil spíše v kamuflovaný obdiv,“ vzpomíná s úsměvem na plnění kvalifikačních předpokladů na místo autoškolské instruktorky. Jízdy i teorii totiž hned zvládla na jedničku, počáteční klopýtání v technice rychle dohnala.

První rok pracovala jako brigádnice, další už coby zaměstnanec. „Takže to vypadá, že jsem se osvědčila,“ usmívá se Tereza, které na ruce svítí tetování. My vidíme jedno, ovšem s úsměvem přiznává, že po těle jich má rozeseto celkem sedm. A to prý ještě není konec! „Dělám si jimi prostě radost,“ uzavírá hovor na téma obrazů na lidské kůži.

Svět motorů 30/2021 Svět motorů 30/2021

 

Kabelku s sebou

Jak vypadá její pracovní den? Ještě než vyrazí za svými žáky, auto každé ráno obejde – zvenku sleduje stav pneumatik, čistotu registrační tabulky, skel a zrcátek, po nastartování mrkne na ukazatel palivoměru a zda se někde nerozsvítí červená kontrolka. Často touhle otázkou trápí i své svěřence: „Co uděláte, když se vám za jízdy rozsvítí červená kontrolka?“ A skoro vždycky zaslechne odpověď: „Zavolám tátovi, ať se dozvím, co se děje.“ Sama to už všechno zná, ale zároveň vzpomíná na dobu svých jezdeckých začátků na příjezdové polní cestě k jejich chalupě. Ví, že by tehdy odpověděla stejně. Auto během směny, která trvá obvykle od osmi hodin nyní v dobách čínské chřipky až do večera, samozřejmě s přestávkou na oběd, takto kontroluje po zastavení na bezpečném místě i několikrát denně. A bez čeho se mladá žena v autě nikdy neobejde? Kromě služebního mobilu a diáře nesmí chybět deodorant, dezinfekční ubrousky ani zásoba respirátorů. To všechno v kabelce, ještě tedy přepudrovat nos a hodina může začít.

Hlásí se hlavně kluci

Klidným, ale rozhodným hlasem si u žáků podle svých slov dokáže zjednat respekt. Pokud výhrady či upozornění neakceptují, vysvětlí jim, že jinak prostě neprojdou u zkoušky.

„Každého se také ptám, jaké oslovování je mu příjemnější. Ze zásady starším vykám, mladším naopak tykám – při výuce je to pak pohodovější. Když ale vykají oni mně, pak samozřejmě i já jim,“ svěřuje se Tereza.

Všichni studenti rovněž vědí, že je nepřípustné, aby přišli po skleničce na kuráž nebo jointu. Důvěřuje jim, ale když pozná, že je dotyčný pod vlivem, jízda okamžitě končí. Ostatní pak řeší její šéf. Jejími žáky jsou převážně mladíci, kteří jsou na mladou instruktorku hladoví. Možná i právě kvůli tetování.

Na důvěrnosti není stavěná. Pokud by takové případy snad nastaly, řešila by je jednoduše. Prostě by zašla za majitelem autoškoly, aby si další jízdy takových výtečníků převzal k sobě. Zajímavé podle ní je, že děvčata zase více důvěřují instruktorům mužům ve věku jejich otců.

Hodina řízení trvá 90 minut, v autě má vždycky jen jednoho žáka. Za den se tak potká až s pěti adepty řízení. Dává přednost individuálnímu plánu, nevadí jí tak ani případné jízdy o víkendech, večer, v noci ani za snížené viditelnosti. „Chci, aby byli na zkoušky co nejlépe připraveni,“ říká slečna Tereza. Proto je tak trochu i jejich osobní asistentkou u závěrečných zkoušek – adepti jsou pak klidnější, když je tam s nimi. „V letošní, covidem okleštěné sezoně mi tam vypadla jen jedna slečna, která nezastavila na křižovatce na stopce,“ bilancuje mladá instruktorka. Loni jich bylo více, ale má pro ně pochopení – nervy občas pracují a sebelepší žák může něco pokazit. Na druhý pokus už ale prý ví, do čeho jde, a hravě to zvládne. Je pak podle ní docela příjemné, když se za ní její bývalí svěřenci po úspěšných zkouškách zastaví a poděkují. „Nejmilejší je, když to doplní čokoládou,“ směje se ještě.

Pravidla pod kůží

I soukromě jezdí striktně podle předpisů. Proto jí vadí špičkování přítele Davida. „Zlato, řídím já. Vím, co dělám,“ odpovídá mu v takových situacích. Je obezřetnější a více předvídá i chování ostatních šoférů. „Nevěřím lidem, kteří nedají blinkr při předjíždění, nebo se přede mě tlačí na plné čáře,“ kroutí hlavou nad častými přestupky ostatních motoristů.

Kvalifikace instruktora

Na pozici instruktora potřebujete věk 25 let, maturitu a řidičák na příslušnou skupinu. Dále pět let praxe za volantem v příslušné skupině, úspěšně absolvované psychologické testy a také profesní osvědčení instruktora autoškoly. Ceny tohoto kurzu se pohybují mezi 20.000 a 30.000 Kč, trvá 130 vyučovacích hodin a je platný doživotně. Přezkoušení a doplňovací kurzy je třeba absolvovat jen v případě velkých legislativních změn. Psychotesty vyjdou okolo 2000 až 2500 korun.

Související články

Témata
Avatar - lordlord
2. 8. 2021 19:13
Re: kup
A jak se má naučit reagovat, až pojede normálně?
Avatar - lordlord
2. 8. 2021 19:12
Re: kup
ano, mě instruktor vždy říkal - je tam 50, tak jeď 50, dnešní autoškola jeden na 50 cca 30
2. 8. 2021 12:32
Re: I soukromě jezdí striktně podle předpisů....
Stačilo by nedopovídat a jen se trochu začervenat :-)
2. 8. 2021 10:52
Re: I soukromě jezdí striktně podle předpisů....
Hele snad nepíšu blbosti. Striktní jízda podle předisů vylučuje předjetí cyklisty přes plnou, i kdyby v okruhu deseti kiláků žádný policajt nebyl. Striktně je striktně

A taky z pozice učitele autoškoly nebo zkušebního komisaře je tlak na přísné dodržování silničních pravidel ještě o level vyšší než co vyžadují resp. tolerují policajti. Vozidlo autoškoly skoro vždy znamená zašpuntování provozu i kdyby žák jezdil perfektně. Striktní dodržování pravidel jízdu limituje, působí proti plynulosti a ve výsledku je poněkud kontraproduktivní

Nedovedu představit, že takhle někdo jezdí furt a ještě k tomu dobrovolně
Avatar - m.z.
2. 8. 2021 06:29
Re: I soukromě jezdí striktně podle předpisů....
A cos čekal že tam odpoví?

Že pravidelně předpisy porušuje?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud