Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak vypadá spalovací motor hybridního Priusu po nájezdu 488.000 km?

Mirek Mazal
Diskuze (55)

Rozložení atmosférického čtyřválce po stovkách tisících kilometrů. Nadprůměrný nájezd se projevil nejvíce v přístupu bývalého majitele či majitelů, jednoduchá skladba motoru obstála.  

Průkopnický Prius už 20 let nenuceně přesvědčuje o použitelnosti hybridního pohonného ústrojí. Designově atypický sedan a později i hatchback se nelíbí všem, vnější tvary budí rozpaky, uvnitř dtto, materiály zaspaly dobu a jízdní komfort také není na jedničku. Všechny prvoplánové výtky šmahem maže neprůstřelná spolehlivost benzínového agregátu sekundující elektromotoru. Za poslední dvě dekády se japonské ladění benzínu s elektřinou ukázalo jako vynikající bezúdržbové zařízení schopné fungovat statisíce kilometrů bez servisních patálií.

Spolehlivost je synonymum Priusu, který nerozděluje společnost a mimo vyhraněné diskuse prostě slouží svému účelu výborným způsobem. Důkazem výše zmíněného je rozborka spalovacího agregátu 1NZ-FXE 4 z Priusu vyrobeného před 17 lety. Čtyřválec o objemu 1,5 litru od roku 2004 ujel 488.535 kilometrů, což je nejvyšší čas názorné ukázky opotřebení vnitřních komponentů.

Atmosférická zážehová jednotka profituje z nízkého kompresního poměru vůči vysoké expanzi. Sací ventil Priusu zůstává otevřený déle, aby došlo na snadnější pohyb pístu v počátku kompresní fáze. Část směsi je nasávána zpět do sacího potrubí, čímž roste expanze a tím i účinnost. Maximální využití energie pomocí simulace Atkinsonova cyklu sice snižuje výkon, ale zvyšuje účinnost a výdrž motoru.

Ve chvíli zahájení průzkumu byl japonský motor plně funkční a množství nečistot napovídalo vyšší porci kilometrů. Po krátkém představení techniky se autor videa pustil do jejího porcování směrem shora. První milé překvapení připravily čisté svíčky a podobně dobře hodnocené vačky. Porce nájezdu se projevila až u poměrně zaneseného odvětrání klikové skříně, částečně zanesené gumové vedení ovšem není nic neobvyklého vzhledem k odvětrávání škodlivých plynů. Menší a v podstatě neškodný nános spalin pokryl i škrtící klapku.

Odvětrání skříně se podepsalo na černém obalu sacího potrubí. Hrubé částice se nedostaly až k ventilům, které udržely v čistotě správně nasměrované vstřikovače zabraňující usazeninám. Postupným útokem akumulátorové vrtačky se překvapivě lehce podvolily všechny šrouby pod nánosem letité vrstvy mazu a prachu.

Autor ukázky se bez větších starostí dostal přes termostat a vodní pumpu až k rozvodovému řetězu. Jednoduché a velice rozumné uložení řetězu nevykazovalo žádná slabá místa, jen olejový film se zdál trochu vybledlý, možná kvůli nepravidelnému olejovému servisu. Náznaky zanedbané péče na chvíli překonal pohled na nedotčené vačky a stejně hezké ventily. Pod hlavou čtyřválce se objevil karbon hromaděný na korunách pístů, tvrdé úsady ale nijak neměly vliv na chod jednotlivých pístů.

Otočením motoru o 180 stupňů vykoukl olejový filtr, jeho relativně dobrý stav byl předvojem největšího zklamání. Odklopení olejové vany přineslo největší překvapení, protože na dně víka zůstal nežádoucí kal. Husté sedimenty maziva mohly vzniknout používáním levného oleje, podobně nekvalitního filtru nebo již zmíněným opožděním olejových výměn. Špatné mazání se pravděpodobně projevilo na nefunkčnosti pístních kroužků.

Rozborka končí ukázkou zachovalé klikové hřídele a rekapitulací spojitostí mezi vyskládanými díly. Motor 1NZ-FXE 4 se vyznačuje velmi přímočarými technologiemi bez komplikovaných řešení. Rozvody, chlazení i přívod paliva platně postrádají složitosti známé z novějších řad benzínových i naftových pohonů.

Kromě olejové problematiky ukázka neodhalila žádné poruchy snižující kredit zastaralé atmosféře od Toyoty. Komponenty vypadaly dobře i přes určitou zanedbanost, která by pravděpodobně nebránila nájezdu další nemalé porce kilometrů. Kvalitativně tedy bez výhrad, jedinou slabinou se stal přístup bývalého majitele či majitelů vozu.

Mirek Mazal
Diskuze (55)

Doporučujeme

5. 1. 2022 12:43
Re: olej a zase olej
Obecne plati, ze vymena oleje podle vyrobce je v poradku a staci to.

Zaroven plati, ze vymenou po 15-20tis u beznych motoru nikdy nemuzes nic zkazit, to je jasne. Motoru to jen prospeje, to je uplne bez debat.

Ale pak jsou veci jako “dozivotni olej v prevodovce” napr u BMW apod. a tam je to proste blbost, i tam je potreba ho po cca 200tis vymenit.

Napr. Mercedes vymeny long life znamenaji bezne pul milionu km bez problemu, pokud se udela co je potreba, idealne (v drahem) autorizovanem servisu. Nejde totiz jen o to, ze se vymeni olej, ale take ze se dodrzuji vymeny vsech ostatnich veci (nejen olejove ale i vzduchove filtry atd) presne podle vyrobce. Navic autorizaky casto kontroluji i veci, o kterych se naucili, ze mohou byt problemove, a to neautorizovany servis casto ani nevi. Nicmene je to nakladnejsi a zvlast u levnejsich nebo starsich aut autorizak asi nema smysl.
18. 12. 2021 22:19
Re: olej a zase olej
FSI aj TSI sú priamy vstrek*, T je len turbo navyše!

*pri EA888 môže byť kombinovaný s nepriamym
Avatar - JirkaVejrazka
13. 12. 2021 14:15
Re: Akumulátor...
Jak jsem slibil, podavam hlaseni - podle servisu Toyoty je baterka a hybridni system naprosto v poradku. Jedinym problemem je slabe napeti 12V baterky, coz se dalo cekat, protoze auto poslednich par mesicu vicemene jen stoji pred domem.
12. 12. 2021 16:19
Re: VW
Tak 1.4 55kW byl ještě motor odvozeny od techniky 70. Let - relativně jednoduchy, jen potřeboval pravidelně výměny oleje.
11. 12. 2021 18:26
Re: olej a zase olej
No vidis, ja za 20 rokov a 5 autach (3x benzin 2x nafta), som vsetko riesil len cez servisnu prehliadku. Inac tam islo len palivo a auta fungovali.
V mojom okoli co urcite viem je takych ludi 99.9%


Proste vyhodene peniaze