Autobianchi A112
BMW Bychl
BMW Bychl
BMW Bychl
119 Fotogalerie

Jaká byla nejprodávanější auta konce devadesátek? Prošli jsme statistiky

Vzpomenete si ještě, jaká nová auta dominovala autosalonům a silnicím devadesátých let? Podívali jsme se do statistik prodejů.

Aktuální popularita devadesátých let, kterou živí především velmi zdařilý seriál Devadesátky a částečně související dokument Polosvět, vzbudila zájem nejen o spletité příběhy kriminalistů a tehdejších bossů podsvětí, ale vyvolala také zajímavou nostalgii. Lidé si připomínají módní trendy, populární hudbu a my jsme si samozřejmě vzpomněli na tehdejší vozy.

Z mnohých se staly ikony a sběratelské kousky, jiné naopak upadly v zapomnění a hnijí na zarostlých pozemcích. Jak se ale vyvíjely prodeje nových automobilů v Česku během devadesátek? Odpověď na tuto otázku nám nabízejí archivy Svazu Dovozců Automobilů, které sahají až do roku 1993.

Video placeholder
Škoda Favorit - ojetina • Auto.cz

V prvním roce samostatné České republiky se prodalo celkem 84.423 automobilů, přičemž 63.764 kusů bylo domácí výroby a 19.107 kusů dovezených ze zahraničí. Nejúspěšnějším importérem byl tehdy Volkswagen, který zde prodal 2.890 aut, na druhém místě se však stále držela Lada, která prodala 2.455 vozidel.

Z domácích značek byla nejúspěšnější Škoda, která si připsala 63.597 vozidel, zatímco Tatra dokázala prodat ještě 167 osobních automobilů. V následujících letech se prodeje Tatry (stejně jako Lady) začaly propadat, produkce Škody ale s výjimkou roku 1994 dokázala táhnout produkci domácích značek dál.

Ovšem zatímco domácí automobilky rostly spíše s rozvahou, import nabral raketové tempo. V roce 1994 se prodalo 31.816 vozidel z dovozu (celkem 90.765 vozidel), následně 44.211 dovezených vozidel (112.104 celkem) a v roce 1996 už 71.138 dovezených vozidel (153.962 vozů celkem).

Nejsilnějším rokem devadesátek se stal rok 1997, kdy se celkové prodeje automobilů vyšplhaly na 171.550 kusů. Celkem 95.603 vozů pocházelo z domácí produkce, zbylých 75.907 pak z dovozu. Škoda si připsala 99.580 kusů, Tatra 22 kusů a ve statistikách se objevuje také jeden prodaný vůz značky Gordon.

Nejúspěšnějším dovozcem na českém trhu se toho roku stala značka Ford (11.005 ks), kterou následovaly značky Opel (8.402 ks), VW (7.767 ks), Fiat (6.418 ks) a Renault (6.414 ks). Prodeje Lady spadly na 814 kusů a poprvé se ve statistikách objevuje Zastava Yugo se 7 kusy. Podle statistik se v tomto roce navíc oficiálně prodalo také prvních 6 vozů Ferrari a 14 vozů Porsche.

Video placeholder
Škoda Octavia 1. generace: Jak to všechno začalo? • Škoda

Rok 1998 přinesl celkový pokles prodejů (141.154 vozů), což platilo pro domácí produkci (77.431 vozů) i dovážené značky (63.689 vozů). Na prvním místě se stále držet Ford (9.844 ks), následovaný značkami VW (6.745 ks) a Opel (6.626 ks). Za pozornost ale může stát podle všeho první oficiální prodej vozu značky Rolls-Royce.

Rok 1999 přinesl zlepšení prodejů – celkem se prodalo 146.170 vozidel. Ještě zajímavější je však z pohledu nových statistik, které kromě značek konečně nabízely i přehled jednotlivých segmentů a modelů. Díky tomu víme, že největší podíl na trhu (75.502 ks./51,65 %) tvořily Malé vozy + mini.

Prodejům v tomto segmentu jasně dominovala již modernizovaná Škoda Felicia (37.965 ks/50,28 %), kterou následovaly modely Felicia Combi (13.532 ks/17,92 %), Daewoo Matiz (3.813 ks/5,05 %), Fiat Punto (2.504 ks/3,32 %), Opel Corsa (2.495 ks/3,30 %) a VW Polo (2.355 Ks/3,12 %).

V prodejích následovala Nižší střední třída (49.665 ks/33,98 %), přičemž tomuto segmentu opět naprosto jasně dominovala domácí Škoda Octavia (15.300 ks/30,81 %), následovaná Octavií Combi (5.095 ks/10,26 %). Za dvojicí mladoboleslavských reprezentantů se umístily vozy Renault Mégane (3.623 ks/7,29 %), Opel Astra (3.485 ks/7,02 %), Ford Focus (2.904 ks/5,85 %) a VW Golf IV (2.534 ks/5,10 %).

Volkswagen ale ovládl segment Střední třídy (celkem 10.667 ks/7,30 %). Model Passat si totiž připsal 2.572 prodaných vozů a 24,11% podíl na trhu. V závěsu nechal Ford Mondeo (1.258 ks/11,79 %), Opel Vectra (1.240/11,62 %) nebo dnes již téměř zapomenuté Daewoo Nubira (748 ks/7,01 %).

Zájemci o segment Vyšší třídy a luxusních vozů, kterých se celkem prodalo 3. 175 kusů (2,17 % trhu), volili nejčastěji Audi A6 (456 ks/14,36 %), Opel Omega (301 ks/9,48 %), BMW řady 5 (240 ks/7,56 %), Mercedes třídy E (235 ks/7,40 %) nebo Alfu Romeo 156 (197 ks/6,20 %). Po jednom prodaném kusu si připsalo Ferrari (nejmenovaný model) a Tatra 700.

Terénních a offroad automobilů se prodalo vcelku slušných 2.956 kusů (2,02 % celkového trhu), přičemž nejpopulárnější byly modely Honda CR-V (534 ks/18,06 %) a HRV (369 ks/12,48 %). Třetí se umístil Nissan Patrol (204 ks/6,90 %), následovaný Ladou Niva (187 ks/6,33 %), Oplem Frontera (174 ks/5,89 %) a Toyotou Land Cruiser (167 ks/5,65 %).

V devadesátých letech se navíc stále těšily popularitě velkoprostorové vozy. Osobní deriváty LUV si připsaly celkem 1947 podaných kusů, přičemž největší zájem byl o vozy Citroën Berlingo (694 ks), Peugeot Partner Combi (635 ks) nebo Renault Kangoo (409 ks). Z klasických MPV, kterých se prodalo 1826 kusů, byly nejpopulárnější vozy Opel Zafira (400 ks), Mazda Demio (340 ks), Hyundai Atos (131 ks) a VW Sharan (123 ks).

Na chvostu prodejů v té době skončily sportovní vozy kupé (359 ks) a nejméně se prodávaly kabriolety (72 ks). Mezi kupátky byly nejpopulárnější vozy Audi TT (105 ks), Mercedes-Benz CLK (68 ks), Ford Puma (66 ks), Hyundai Coupé (39 ks) a BMW řady 3 Coupe (27 ks). Mezi kabriolety si první pozici vybojovala Mazda MX-5, k čemuž ji stačilo 23 prodaných kusů. Následoval Mercedes-Benz SLK (18 ks) a BMW Z-3 (14 ks). Navíc se prodalo 7 vozů z dílny MTX, ovšem bez konkrétní specifikace, a čtyři Hondy S2000.