Jízdní dojmy s Mercedesem Citan: Spolupráce pokračuje!
Před pár lety Mercedes překvapil novým modelem Citan, který si vzal základ v Renaultu Kangoo. Letos se dočkal nástupce, který se drží stejného přístupu. Francouzsko-německou dodávku jsme si poprvé projeli v přístavním Hamburku.
Mercedes-Benz Citan druhé generace stojí na zcela nové platformě CMF-C, stejně jako kangoo, s nímž sdílí nabídku motorů. Nástupce v nabídce nezůstane sám, kromě spíše užitkovější varianty se objeví také luxusnější třída T a její elektrická verze EQT. Elektromotory dostane ale i citan, což platí i pro kangoo. Oba se ale začnou prodávat až příští rok.
Tentokrát Mercedes asistoval při vývoji vozu od úplného začátku. Tvary jsou přesto téměř totožné jako u francouzského kolegy, změnil se pouze předek. Ten na zbytek karoserie navazuje přirozeněji než u minulé generace. Palubní desku si Němci upravil dle svého, a proto se tu objevuje tradiční prvek moderních mercedesů: kulaté výdechy klimatizace, které i zde mohou být pochromované. Multimediální zařízení získalo systém MBUX, který také známe z jiných mercedesů, zde se však ovládá primárně přes dotykový displej. Inovaci nového kangoo – chybějící sloupek B u místa spolujezdce – si mercedes nepřebral.
Základní ceny Mercedesu Citan | Base | Pro |
108 CDI Van | 506 385 Kč | 543 895 Kč |
110 CDI Van | 548 735 Kč | 586 245 Kč |
112 CDI Van | 576 565 Kč | 614 075 Kč |
110 Van | 512 435 Kč | 549 945 Kč |
113 Van | 538 450 Kč | 575 960 Kč |
110 CDI Tourer | 618 310 Kč | 648 560 Kč |
112 CDI Tourer | 646 745 Kč | 676 995 Kč |
110 Tourer | 585 035 Kč | 614 680 Kč |
113 Tourer | 610 445 Kč | 640 695 Kč |
Osobní varianta Citan Tourer se zážehovou třináctistovkou o výkonu 96 kW nás překvapila odhlučněním, v kabině je na dodávku neobvyklé ticho. Auto je svižné, ochotně táhne už od nízkých otáček, spolu s přesným a tuhým řazením šestistupňového manuálu je jízda podobná osobnímu vozu. Po okruhu vedoucím po Hamburku, okolních silnicích a dálnici se nám ukázala spotřeba 6,3 litru.
V užitkové oplechované variantě se 70kW vznětovou patnáctistovkou jsme se vydali také do městských ulic, kde nám už projev dieselového motoru spojený s častou nutností řazení vyhovoval o trochu méně. I zde je odhlučnění na slušné úrovni, čemuž v konkrétním kusu napomáhá i přepážka oddělující nákladový prostor od kabiny. Hodnoty 70 kW a 260 Nm v prázdné dodávce jsou adekvátní, bohužel jsme neměli příležitost vyzkoušet si auto naložené. Po několika desítkách kilometrů po městě a okolí nás překvapila vyšší spotřeba než u benzinové verze, konkrétně 6,4 litru.
Základní technické údaje: Mercedes-Benz Citan Van | |||||
Motorizace | 108 CDI | 110 CDI | 112 CDI | 110 | 113 |
Objem motoru (cm3) | 1461 | 1461 | 1461 | 1332 | 1332 |
Výkon motoru (kW/min-1) | 55/3750 | 70/3750 | 85/3750 | 75/4500 | 96/5000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 230/1750 | 260/1750 | 270/1750 | 200/1500 | 240/1600 |
Převodovka | 6°man. | 6°man. | 6°man. | 6°man. | 6°man. |
Maximální rychlost (km/h) | 152 | 164 | 175 | 168 | 183 |
Zrychlení 0-100 (s) | 18 | 13,8 | 11,7 | 14,3 | 12 |
Spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 5,0-5,4 | 5,0-5,6 | 5,3-5,8 | 6,5-7,2 | 6,4-7,1 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1462-1701/320-752 | 1462-1713/320-750 | 1464-1713/318-750 | 1381-1628/351-782 | 1381-1628/351-782 |
Rozměry (D x Š x V), rozvor (mm) | 4498 x 1919 x 1811, 2716 4498 x 1919 x 1811, 2716 |
Základní technické údaje: Mercedes-Benz Citan Tourer | ||||
Motorizace | 110 CDI | 112 CDI | 110 | 113 |
Objem motoru (cm3) | 1461 | 1461 | 1332 | 1332 |
Výkon motoru (kW/min-1) | 70/3750 | 85/3750 | 75/4500 | 96/5000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 260/1750 | 270/1750 | 200/1500 | 240/1600 |
Převodovka | 6°man. | 6°man. | 6°man. | 6°man. |
Maximální rychlost (km/h) | 164 | - | 168 | 183 |
Zrychlení 0-100 (s) | 15,5 | - | 14,7 | 13 |
Spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 5,2-5,6 | - | 6,6-7,1 | 6,6-7,1 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1636-1794/380-538 | - | 1556-1715/380-539 | 1556-1715/380-539 |
Rozměry (D x Š x V), rozvor (mm) | 4498 x 1919 x 1811, 2716 |