Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdy je efektivní používat tempomat: Klasický, adaptivní i tempomat na motorku

Adaptivní tempomat
BMW 220d Gran Coupé
BMW 220d Gran Coupé
Audi A6 Avant TDI quattro
17 Fotogalerie
Jan Faltýsek
Diskuze (96)

Kdy je efektivní používat klasický a kdy adaptivní tempomat, a proč má smysl i tempomat na motorku? Někdy je lepší se spolehnout jen na vlastní řízení.

Tempomat se stal běžnou součástí moderních automobilů a čím dál častěji i motocyklů. Řidičům ulevuje při dlouhých cestách, přináší větší pohodlí a může mít pozitivní vliv i na spotřebu. Jenže není tempomat jako tempomat.

Kromě klasického provedení dnes najdeme také adaptivní tempomat, případně kombinace s aktivním vedením v pruhu. Kdy se vyplatí který používat a kdy je naopak lepší vrátit se k manuálnímu řízení?

Co je tempomat?

Tempomat je systém, který dokáže udržovat zvolenou rychlost bez nutnosti držet nohu na plynovém pedálu. První generace byly čistě mechanické, dnešní elektronické tempomaty pracují přes řídicí jednotku motoru. Hlavním smyslem je uvolnit řidiče od monotónní práce s pedálem a umožnit mu více se soustředit na samotné řízení a provoz.

Video placeholder
Vysvětlení asistenčních systémů • Zdroj: Auto.cz/Asistenční systémy

Klasický tempomat: Jednoduchý a účinný

Klasický tempomat drží nastavenou rychlost, dokud ji řidič neukončí sešlápnutím brzdy, spojky (ne vždy) nebo stornovacího tlačítka.

Kdy je efektivní používat tempomat v této podobě?

  • Na dlouhých rovných dálnicích a rychlostních silnicích s plynulým provozem
  • Při cestách, kdy chcete snížit únavu z neustálého držení plynu
  • Pro udržení stabilní spotřeby paliva nebo energie

Naopak v kopcovitém terénu klasický tempomat často škodí – snaží se udržet rychlost za každou cenu a motor kvůli tomu zbytečně podřazuje (automat) nebo zatěžuje. A zcela nevhodný je za hustého deště, na sněhu nebo ledu, kdy je potřeba pohotová manuální kontrola nad plynem i brzdou.

Adaptivní tempomat: Když nestačí rychlost, ale i odstup

Adaptivní tempomat je dnes mnohem rozšířenější. Kromě rychlosti hlídá také vzdálenost od vozidla vpředu pomocí radaru nebo kamery. Umí plynule zpomalovat a zrychlovat, některé systémy dokážou zastavit až do úplného klidu a znovu se rozjet.

Kdy je adaptivní tempomat nejefektivnější?

  • Na dálnicích a silnicích s hustším, ale plynulým provozem
  • V kolonách díky funkci Stop&Go, kdy výrazně snižuje únavu v pravé noze
  • V méně hustém provozu, tedy v kombinaci s větším časovým odstupem, ideálně 2–3 sekundy, pro maximální bezpečnost.

I adaptivní tempomat je pouze asistenční systém. Řidič musí mít stále ruce na volantu, sledovat okolí a být připraven převzít kontrolu, například když někdo náhle vjede do vašeho pruhu.

Adaptivní tempomat může být někdy spíše rizikem. Nevhodné je jeho použití na kluzkém povrchu. Stejně tak není ideální v městském provozu s častým odbočováním a přebíhajícími chodci, ani v úsecích se špatným značením či v husté dopravě, kde auta neustále „vjíždějí“ před vás. Proto i uživatelské manuály jeho použití často omezují na dálnici.

Aktivní vedení v pruhu: Další krok k autonomii

Mnohá auta dnes spojují adaptivní tempomat s aktivním vedením v pruhu. Tento systém pomáhá držet vozidlo uprostřed pruhu a doplňuje komfort dlouhých dálničních jízd. Přesto se nejedná o autopilota – ruce musejí zůstat na volantu a řidič nese plnou odpovědnost.

Efektivní je tam, kde jsou kvalitní a dobře viditelné pruhy, typicky na moderních dálnicích. Selhává naopak při špatném značení, v dešti nebo při oslnění kamer.

Tempomat na motorku

U cestovních a touring motorek je tempomat dnes běžnou výbavou díky systému ride-by-wire, který umožňuje řídicí jednotce přesně držet nastavenou rychlost. Jezdcům ulevuje od únavy pravé ruky na dlouhých trasách, zlepšuje plynulost a přispívá i ke stabilnější spotřebě.

Nejnovější generace přináší i adaptivní tempomat s radarem (např. Ducati Multistrada V4, BMW R1300GS), který udržuje bezpečný odstup.

Nejefektivnější je na rovných, přehledných úsecích s plynulým provozem a dobrým počasím. V zatáčkách, městském provozu nebo na kluzké vozovce je nutné jej vypnout a mít motorku plně pod kontrolou.

Kdy tempomat raději NEpoužívat?

Bez ohledu na variantu (klasický či adaptivní) platí několik jasných pravidel, kdy je lepší tempomat vypnout:

  • Déšť, sníh, led, štěrk, mlha – snížená přilnavost i viditelnost
  • Městský provoz s častými změnami limitů a odbočování
  • Úseky se stavbami a chaotickým značením

Ve výše uvedených případech je pro bezpečnost klíčové mít plnou manuální kontrolu nad vozem, existují však výjimky - například asistent pro sjízdění kopců, respektive tempomat pro udržování rychlosti v terénu. Jde však o specifické případě u vozidel vybavených pokročilejšími terénními funkcemi.

Autorský text | 

Vstoupit do diskuze (96)