Kdy přezout na letní pneu? Hloubka dezénu, dojíždění zimních, legislativa
S jarem se blíží přezouvání na letní pneumatiky. Podívejme se na zákon, hloubku dezénu, životnost a dojíždění zimních pneumatik.
Podle zákona je povinnost mít na vozidle zimní pneu v období od 1. listopadu do 31. března. Pokud chcete jistotu, přezujte na letní začátkem dubna 2023.
Nezapomeňte na fakt, že pneuservisy bývají přeplněné nejen před zimou, ale i po zimě. Proto se objednejte s dostatečným předstihem, případně si můžete kola s letními pneu "přehodit" i svépomocí.
Pneumatiky a zákon
Obutí se věnuje zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 40a. Ukládá povinnost mít na motorovém vozidle zimní pneumatiky pokud:
- Je mezi 1. listopadem a 31. březnem
- A zároveň se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza
- Použití na daném úseku přikazuje dopravní značka C15a „povinná zimní výbava“
Povinná hloubka dezénu letních pneu
Zákonem stanovené minimum pro hloubku dezénu letních pneu je 1,6 milimetru. Ale to už je opravdový hazard (zejména na mokru), proto doporučujeme měnit mnohem dříve. Nové letní pneumatiky mají dezén hluboký zhruba 8 mm.
Životnost pneumatik
Nezapomeňte, že hloubka dezénu není jediný určující faktor životnosti pneumatik. Stáří letních i zimních pneumatik by nemělo přesáhnout 10 let od data jejich výroby. Po uplynutí této doby ztrácí pneumatiky své jízdní vlastnosti a je vhodné je vyměnit za nové. Staří pneumatiky poznáte podle kódu DOT, který je na každé "gumě" uveden.
Používání zimních pneu v létě
Někteří řidiči se snaží ušetřit tím, že zimní pneu ponechávají na autě i v létě, aby ušetřili. To však silně nedoporučujeme, přináší to mnoho negativ. Dojíždění "zimáků" není ani ekonomické a ani bezpečné:
- Nižší přilnavost, vyšší riziko aquaplaningu
- Vyšší spotřeba a emise (až o 10 %)
- Hlučnost
- Vyšší opotřebení pneu
- Delší brzdná dráha (až o 20 %)
- Častější přehřívání pneu (např. na dálnici)