Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdy přezout na letní pneu? Hloubka dezénu, dojíždění zimních, legislativa

Jan Faltýsek
Diskuze (13)

S jarem se blíží přezouvání na letní pneumatiky. Podívejme se na zákon, hloubku dezénu, životnost a dojíždění zimních pneumatik.

Podle zákona je povinnost mít na vozidle zimní pneu v období od 1. listopadu do 31. března. Pokud chcete jistotu, přezujte na letní začátkem dubna 2023.

Nezapomeňte na fakt, že pneuservisy bývají přeplněné nejen před zimou, ale i po zimě. Proto se objednejte s dostatečným předstihem, případně si můžete kola s letními pneu "přehodit" i svépomocí.

Pneumatiky a zákon

Obutí se věnuje zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 40a. Ukládá povinnost mít na motorovém vozidle zimní pneumatiky pokud:

  • Je mezi 1. listopadem a 31. březnem
  • A zároveň se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza
  • Použití na daném úseku přikazuje dopravní značka C15a „povinná zimní výbava“

Povinná hloubka dezénu letních pneu

Zákonem stanovené minimum pro hloubku dezénu letních pneu je 1,6 milimetru. Ale to už je opravdový hazard (zejména na mokru), proto doporučujeme měnit mnohem dříve. Nové letní pneumatiky mají dezén hluboký zhruba 8 mm.

Životnost pneumatik

Nezapomeňte, že hloubka dezénu není jediný určující faktor životnosti pneumatik. Stáří letních i zimních pneumatik by nemělo přesáhnout 10 let od data jejich výroby. Po uplynutí této doby ztrácí pneumatiky své jízdní vlastnosti a je vhodné je vyměnit za nové. Staří pneumatiky poznáte podle kódu DOT, který je na každé "gumě" uveden.

Používání zimních pneu v létě

Někteří řidiči se snaží ušetřit tím, že zimní pneu ponechávají na autě i v létě, aby ušetřili. To však silně nedoporučujeme, přináší to mnoho negativ. Dojíždění "zimáků" není ani ekonomické a ani bezpečné:

  • Nižší přilnavost, vyšší riziko aquaplaningu
  • Vyšší spotřeba a emise (až o 10 %)
  • Hlučnost
  • Vyšší opotřebení pneu
  • Delší brzdná dráha (až o 20 %)  
  • Častější přehřívání pneu (např. na dálnici)

Video se připravuje ...

Jan Faltýsek
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
21. 3. 2023 22:20
Re: Plky pneumatikářské lobby
Psal sem snad o letních v zimě na suchu.
Nejsem blázen abych tahal Rollse do rozsolený brečky, aby mi to shnilo.

Ale když je jasno, sucho a třeba +1 nebo +5, normálně s tím v období listopad-únor jezdím. Proč bych neejzdil, pro auto je nejhorší když stojí.
Jede to a sedí to úplně v pohodě na těch letních Avonech.

Stejně tak jezdilo v pohodě FWD Alero na letních Barumkách.
Avatar - Barrichello
21. 3. 2023 22:17
Re: Plky pneumatikářské lobby
Nechci ti do toho kecat, ale v +1 zas tak moc často v zimě neprší. A když sněží tak na tom nejezdím a když vidím že začíná sněžit, mizím ihned domů než to silničáři rozsolí....

Takže to co popisuješ sem za 3 zimní sezony s Alerem, kde byly celoročně letní ani za 3 zimní sezony s Rollsem, kde sou taky celoročně letní fakt nezažil.
Naopak sem zažil v prosinci + 12 :-)

A zimní v létě fungují normálně, najel sem na tom cca 40 000 km :-) Normálně to brzdí i sedí na silnici. 200 nejezdím takže to mě nezajímá jaké to má jízdní vlastnosti při 200. Ale při normálních rychlost do 140 to funguje po městech a okreskách OK. Dálnice nejezdím, nemam je rád.
21. 3. 2023 14:54
Re: kup
Záleží na tom jaký auto a v jakých podmínkách provozuješ, ale na autě pro manželku do města to fakt není problém dojezdit. Na nějaký dálniční křižník, který brázdí denně ČR bych to ale nedal.
21. 3. 2023 14:52
Re: Tak si dáme trochu pravdy
Musím s tebou nesouhlasit. Nokian je na sněhu výborná guma. Zatím jsem lepší na autě neměl.
21. 3. 2023 14:51
Re: Plky pneumatikářské lobby
Akorát že letní v zimě jsou nepoužitelný. Nikde nevyjedeš, nezastavíš, auto je prakticky neovladatelný. Zatímco zimní v létě ti uberou pár procent z jízdních vlastností v extrémních situacích a běžný řidič prakticky nepozná, že jede na zimních. Pro auta s malým nájezdem kolem komína není problém zimní v létě dojet. A není na tom ani nic nebezpečného. Guma se sice teoreticky rychleji přehřeje, ale ne normální jízdou!! Takže zimní na dojetí v létě, pokud není řidič závodník, není vůbec žádný problém.