Kia: Deset let v proudu
Kia slaví jubileum na českém, potažmo evropském trhu. Psal se podzim 2014, kdy automobilka na starém kontinentu uvedla do prodeje svůj první elektromobil.
Šlo o model Soul EV, jehož doplňkové označení se postupem let přeměnilo v název celé bezemisní rodiny. Soul EV tehdy na jedno nabití ujel 215 kilometrů, používal totiž baterii o kapacitě pouhých 27 kWh, což je z dnešního pohledu už skoro úroveň plug-in hybridů.
Začátky byly o to těžší, že nutnému častějšímu nabíjení malého akumulátoru šla vstříc doslova jen hrstka nabíjecích stanic: v Evropě jich bylo okolo 34.000 - dnes bezmála milion.
Po pěti letech, v roce 2019, dorazil model e-Niro, jenž už měl dojezd přes 450 kilometrů, mimo jiné i díky 64kWh baterii. Úspěch vozu se promítl i do globální strategie „Plan S“, kterou Kia představila v roce následujícím. Ta mimo jiné hovořila o uvedení jedenácti bezemisních automobilů do roku 2027, následná revize pak číslo zvedla na patnáct.
V březnu 2021 už přišel první výlučný – z běžného modelu neodvozený – elektromobil EV6, jenž dostal novou platformu Electric-Global Modular. Vůz jako první zástupce své značky získal titul Evropské auto roku.
Dnes má Kia v kategorii čistých vozidel modely Niro EV, EV3, EV6 a EV9. Brzy se přidá rodina inovativních bezemisních užitkových vozidel PBV. Na českém trhu značka dosud prodala přes pět tisíc BEV, globální roční prodej by se měl do dvou let dostat na milion, do konce dekády na 1.600.000.
Jiné prostředí
S elektromobilitou souvisí i nástup nových témat, která v době spalovacích motorů vlastně neexistovala. Prošli jsme je se zástupci značky Kia: Martinem Kulhánkem a Jakubem Řehounkem.
Co je rekuperace? Liší se její pojetí mezi značkami?
Jde o přeměnu kinetické energie auta, která by se za normálních okolností mařila v brzdovém ústrojí změnou na teplo, na energii elektrickou prostřednictvím elektromotoru, který je využíván i k pohonu vozidla, nebo přes ústrojí HSG, tedy Hybrid Starter Generator. Princip rekuperace je u značek stejný, existují ale odlišnosti ve způsobu ovládaní a řízení procesu. Kia v tomto směru nabízí široké možnosti. Od automatické rekuperace na základě jízdních podmínek (informace z radaru) a dat z navigace až po vlastní nastavení různých úrovní intenzity řidičem. A to včetně jednopedálového řízení, kdy k zastavení vozu není nutné použít brzdový pedál. Režim one pedal je výhodný v městském provozu, ale nemusí vyhovovat všem. Kia svůj systém nazývá i-Pedal. V městském provozu může být výhodné využívat vyšší stupeň rekuperace, na silnici je zase lepší mít rekuperaci vypnutou, tedy plachtit. Rekuperace je pak dostupná jen po sešlápnutí brzdového pedálu.
Jak se mění úroveň rekuperace se stářím baterie?
Z naší zkušenosti stárnutí baterie příliš danou funkci neovlivňuje, alespoň ne do míry, která by byla patrná pro řidiče.
Platí, že s rekuperací se řidič musí naučit jezdit?
Ano. Maximální využití rekuperace přichází až po zvládnutí přechodu na čistě bateriový vůz. Ale budou existovat i řidiči, kteří se tímto zabývat nebudou a nechají vše řídit automatické funkce.
Elektromobily dříve tahat přívěsy nesměly, nyní je to běžné. Co se změnilo?
Vše změnila poptávka zákazníků. Zhruba čtvrtina vozů Kia je vybavena tažným zařízením, přičemž není velký rozdíl mezi jednotlivými typy pohonu. Naše modely zvládnou brzděný přívěs od 500 až po 2500 kilogramů.
Jak si tahání přívěsů rozumí s rekuperací?
Rekuperace přívěsem ovlivněna není, neboť je svým způsobem jen procesem brzdění. V krizových situacích se rekuperace automaticky deaktivuje. Při tažení přívěsů je ale nutné brát na vědomí, že v mnoha případech dochází k automatické deaktivaci řady bezpečnostních systémů.
Kupují si lidé wallbox rovnou s elektromobilem, nebo je častější dodatečné pořízení?
Je to spíše naopak. Zákazník si pořídí fotovoltaiku v rámci dotace, navíc s bonusem při kombinaci s wallboxem, ale když zjistí, že výkupní cena jeho nadbytečné elektřiny je směšně nízká, hledá další zdroj pro uložení této elektřiny – a logicky se nabízí elektromobil.
Jaké povinnosti pramení z vlastnictví wallboxu?
Povinností mnoho není, ale je dobré je dodržovat. Mezi legislativní se řadí nahlášení instalace distributorovi elektrické energie - nikoliv dodavateli elektřiny, tedy obchodníkovi. Dále je to hlášení o umístění stanice na ministerstvo průmyslu o obchodu – a to i když se nejedná o veřejnou nabíječku. Dále jde o pravidelný roční reporting spotřeby a nově i o hlášení týkající se podílu elektrické energie spotřebované právě wallboxem. Mezi bezpečnostní povinnosti patří instalace odborným pracovníkem či kontrola revizním technikem, který potvrdí správnost instalace. Pravidelné revize elektrických rozvodů jsou nutné každé 2 – 4 roky podle typu stavby.

Které aplikace k elektromobilům nabízíte?
Kia Connect umožňuje dálkově ovládat vozidlo. Jde o odemykání a zamykání, polohu auta, základní přehled denních jízd, dálkové zapnutí vyhřívání či chlazení, spouštění a vypínání dobíjení, nastavení limitů dobíjení a sledování dobíjení včetně zbývajícího času a kapacity akumulátoru. Kia Charge usnadňuje hledání dostupných nabíjecích stanic, spuštění dobíjení, vyúčtování a navigaci na dlouhých trasách ve spojení s plánovanými zastávkami k doplňování energie. Obě aplikace budou v budoucnu propojeny v tzv. One App, kam budou přibývat další služby, například Kia Store.