TEST Kia Optima 1.7 CRDi AT – Jsem pánem dlouhých tratí
Potkat na českých silnicích sedan Kia Optima není po dvou letech prodeje žádnou náhodou. Masivní korejský sedan, který sdílí technický základ s Hyundaiem i40, navíc nedávno prošel modernizací. Ta zachovala skvělý základ a vzhledu přidala na sportovnosti. Je na to ale vlajková loď automobilky připravená?
Odpověď přináší pohled do aktualizovaného ceníku. Pouhá trojice motorů, z nichž ten nejsilnější zastupuje hybrid s výkonem 145 kW, není v boji s konkurencí nikterak rozsáhlá výzbroj. Našince bude stoprocentně zajímat vznětová verze, která má spíše podprůměrný objem 1,7 litru a výkonem na první pohled také neohromí. Designové retuše, díky kterým se modernizovaná Kia Optima tváří, jako by měla minimálně 200 koní, jsou tedy pouze jakýsi převlek. Předesíláme však, že velmi povedený!
Přední nárazník dostal mlhovky ve stylu ostré Kie Cee´d GT, zadní svítilny mají pozměněnou grafiku a ve výbavách Comfort a Exclusive (testovaná) používají diodovou techniku. Pokud si ovšem jako v našem případě připlatíte rozumných 10.000 Kč za paket Sport, získáte navíc 18“ kola (v základu mají jiný design), sportovní masku chladiče a decentní difuzor v zadním nárazníku. Škoda jen, že z něj vykukuje pouze jedna koncovka výfuku – sesterská i40 má se stejným motorem hned dvě.
S hlavou skoro v oblacích
Přepracovaná středová konzola a nový volič automatické převodovky – to jsou hlavní zbraně, které i v rámci faceliftu přináší bez nadsázky luxusní interiér. Změny jsou však pouze kosmetické, z ergonomického hlediska ani použitými materiály se vůz od předchůdce nikterak neliší. A to je dobře. Veškeré ovládací prvky jsou pěkně na dosah rukou, prostředí multimediálního systému s navigací je přehledné a intuitivní a celkovým dílenským zpracováním se vůz silně přibližuje prémiovému segmentu. Trochu jako pěst na oko však působí sportovní volant se zploštělým věncem ve spodní části. Drží se sice výborně a větší množství tlačítek není z hlediska manipulace na obtíž, mnohem raději bychom jej však viděli v kokpitu ostrého Cee´du. Takový volant však není nutností. Stačí si jen odpustit příplatek za sportovní paket a dostanete osvědčenou kulatou klasiku.
Rozvor náprav téměř 2,8 metru napovídá, že Kia Optima nebude na štíru ani s vnitřní prostorností. Naměřených 1520 milimetrů v příčném směru deklasuje i Volkswagen Passat, problém však vidíme jinde - na předních sedadlech se sice sedí příjemně, ale velmi vysoko. Tento fakt, dále umocněný příplatkovým panoramatickým střešním oknem za 35.000 korun, udává jasné limity a osoby s výškou okolo 190 centimetrů budou nezřídka vystaveny kontaktu se stropem. Nic by se přitom nestalo, kdyby byla přední sedadla usazena níže a více vzadu. Ani s funkcí komfortního nastupování (Exclusive ji má standardně), kdy se řidičovo sedadlo automaticky odsouvá, totiž zadní cestující stísněnost nepocítí.
Diesel pro kliďase
Jak už jsme se zmínili, nabídkou motorů Kia Optima nikterak neoslní. Jediný vznětový agregát má objem 1,7 litru, výkon 100 kW ve 4000 otáčkách za minutu a pořídit jej můžete s šestistupňovou manuální nebo měničovou automatickou převodovkou. Druhá varianta představuje nutnost příplatku 50.000 korun a z automobilu dělá koráb pro dokonale klidné řidiče.
Ačkoliv má motor točivý moment 320 N.m použitelný v rozmezí 2000 až 2500 otáček, což je vzhledem k menšímu objemu akceptovatelné, automat dokáže jeho projev dokonale maskovat. Rozjezdy jsou díky častějšímu prokluzu měniče komfortní, řekněme až lineární s nevtíravým zatlačením do sedadel. Pro maximální možnou dynamiku je však nutné se pohybovat spíše ve středním pásmu otáčkoměru, po překročení 3500 otáček už toho totiž motor moc nepředvede a výrazně se zvýší jeho hlučnost. Příliš nepomáhá ani aktivace sportovního režimu tlačítkem na volantu, úděl vozu byl tedy předem daný.
Motoru nejvíce vyhovuje klidnější okreskové tempo, ve kterém se vyznačuje značnou kultivovaností běhu a nízkým apetitem. V tomto režimu také oceníte mód Eco, který sice lehce otupí reakce pedálu plynu, avšak dopomůže k nízké spotřebě nafty. Při takovém stylu jízdy se většinou udržíte pod šesti litry, a pokud vyrazíte na dálnici, kterou Optima zvládá s přehledem, připravte se při zákonem schválené maximální rychlosti na spotřebu okolo 6,2 l na 100 km a hladký běh motoru ve 2400 otáčkách za minutu.
Při dlouhých přesunech, které mnohdy velmi unavují, navíc využijete prvky užitečného Techno paketu. Stojí 35.000 korun a jeho součástí je asistent pro detekci vozidel v mrtvém úhlu, a systém LKAS, který vás nejenže upozorní na nechtěné výjezdy z jízdního pruhu, ale dokáže v něm vůz na krátkou dobu udržet i bez asistence řidiče. Ve městě pak oceníte automatický parkovací asistent a především systém RCTA, který se „vžívá“ do role závozníka a při couvání (například z řady šikmo zaparkovaných aut) upozorní na vozy přijíždějící z příčného směru.
Jízda pánů
Je Kia Optima navržena pro vznětový motor nebo tomu bylo naopak? Přiklonili bychom se k první variantě, protože už samotná jízda s vozem napovídá, že se do přehnaného sportování rozhodně nehrne.
Pochvala míří k naladění podvozku, který je přirozeně komfortní i na použitých 18“ kolech, dokáže solidně tlumit většinu nerovností a sedanu dodává houpavý charakter. Ruku v ruce s tím jde i dobré odhlučnění kabiny. Limity samotného automobilu jsou navíc položeny hodně vysoko a ani při hodně ostré jízdě v zatáčkách nepocítíte negativní dopady koncepce „všechno vpředu“. K zahození není ani přesné řízení s příjemně nastaveným posilovačem a delším převodem. Přesnější zpětné vazby od hnaných kol se však nedočkáte.
Závěr
Předně je třeba zmínit, že s příchodem modelového roku 2015 si musíte pro koupi vozu Kia Optima připravit více peněz. Plošně totiž zdražil o pěti tisíc korun, i tak je ale základní cena 574.980 Kč důvodem k pozornosti.
Na samotném faceliftu nebylo co pokazit. Dynamičtější vzhled se nám líbí a úprava středové konzoly také, starých chyb se však vůz nezbavil. Vyšší postavy se budou muset smířit s omezeným prostorem nad hlavou a vyznavačům dynamické jízdy nezbude, než se poohlédnout po jednom ze zbývajících agregátů. Neznamená to však, že bychom měli vznětovou sedmnáctistovku přehlížet. Vzhledem ke kultivovanému projevu a nízké spotřebě se totiž jedná o zajímavou alternativu pro dlouhé cestování.
Nejlevnější verze modelu | 574.980 Kč (Active/2.0 CVVT 121 kW) |
Základ s testovaným motorem | 614.980 Kč (Active /1.7 CRDi 100 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 890.980 Kč (Exclusive/1.7 CRDi 100 kW) |
Plusy
- Vyzrálý vnější design
- Povedené změny v interiéru
- Prostor v podélném směru
- Úsporný vznětový motor
- Komfortní automatická převodovka
- Pohodlný podvozek
Minusy
- Omezená nabídka motorů
- Prostornost ve svislém směru
- Hluk motoru ve vyšších otáčkách
Foto: Petr Homolka