Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Optima 1.7 CRDi AT – Jsem pánem dlouhých tratí

Jan Mička
Diskuze (117)
Omlazená Kia Optima stojí na prahu luxusní třídy. K opravdovému vstupu jí však chybí pořádná nabídka motorů.

Potkat na českých silnicích sedan Kia Optima není po dvou letech prodeje žádnou náhodou. Masivní korejský sedan, který sdílí technický základ s Hyundaiem i40, navíc nedávno prošel modernizací. Ta zachovala skvělý základ a vzhledu přidala na sportovnosti. Je na to ale vlajková loď automobilky připravená?

Odpověď přináší pohled do aktualizovaného ceníku. Pouhá trojice motorů, z nichž ten nejsilnější zastupuje hybrid s výkonem 145 kW, není v boji s konkurencí nikterak rozsáhlá výzbroj. Našince bude stoprocentně zajímat vznětová verze, která má spíše podprůměrný objem 1,7 litru a výkonem na první pohled také neohromí. Designové retuše, díky kterým se modernizovaná Kia Optima tváří, jako by měla minimálně 200 koní, jsou tedy pouze jakýsi převlek. Předesíláme však, že velmi povedený!

Přední nárazník dostal mlhovky ve stylu ostré Kie Cee´d GT, zadní svítilny mají pozměněnou grafiku a ve výbavách Comfort a Exclusive (testovaná) používají diodovou techniku. Pokud si ovšem jako v našem případě připlatíte rozumných 10.000 Kč za paket Sport, získáte navíc 18“ kola (v základu mají jiný design), sportovní masku chladiče a decentní difuzor v zadním nárazníku. Škoda jen, že z něj vykukuje pouze jedna koncovka výfuku – sesterská i40 má se stejným motorem hned dvě.

S hlavou skoro v oblacích

Přepracovaná středová konzola a nový volič automatické převodovky – to jsou hlavní zbraně, které i v rámci faceliftu přináší bez nadsázky luxusní interiér. Změny jsou však pouze kosmetické, z ergonomického hlediska ani použitými materiály se vůz od předchůdce nikterak neliší. A to je dobře. Veškeré ovládací prvky jsou pěkně na dosah rukou, prostředí multimediálního systému s navigací je přehledné a intuitivní a celkovým dílenským zpracováním se vůz silně přibližuje prémiovému segmentu. Trochu jako pěst na oko však působí sportovní volant se zploštělým věncem ve spodní části. Drží se sice výborně a větší množství tlačítek není z hlediska manipulace na obtíž, mnohem raději bychom jej však viděli v kokpitu ostrého Cee´du. Takový volant však není nutností. Stačí si jen odpustit příplatek za sportovní paket a dostanete osvědčenou kulatou klasiku.

kia testy vyssistredni kia testy vyssistredni  

Rozvor náprav téměř 2,8 metru napovídá, že Kia Optima nebude na štíru ani s vnitřní prostorností. Naměřených 1520 milimetrů v příčném směru deklasuje i Volkswagen Passat, problém však vidíme jinde - na předních sedadlech se sice sedí příjemně, ale velmi vysoko. Tento fakt, dále umocněný příplatkovým panoramatickým střešním oknem za 35.000 korun, udává jasné limity a osoby s výškou okolo 190 centimetrů budou nezřídka vystaveny kontaktu se stropem. Nic by se přitom nestalo, kdyby byla přední sedadla usazena níže a více vzadu. Ani s funkcí komfortního nastupování (Exclusive ji má standardně), kdy se řidičovo sedadlo automaticky odsouvá, totiž zadní cestující stísněnost nepocítí.

Diesel pro kliďase

Jak už jsme se zmínili, nabídkou motorů Kia Optima nikterak neoslní. Jediný vznětový agregát má objem 1,7 litru, výkon 100 kW ve 4000 otáčkách za minutu a pořídit jej můžete s šestistupňovou manuální nebo měničovou automatickou převodovkou. Druhá varianta představuje nutnost příplatku 50.000 korun a z automobilu dělá koráb pro dokonale klidné řidiče.


Ačkoliv má motor točivý moment 320 N.m použitelný v rozmezí 2000 až 2500 otáček, což je vzhledem k menšímu objemu akceptovatelné, automat dokáže jeho projev dokonale maskovat. Rozjezdy jsou díky častějšímu prokluzu měniče komfortní, řekněme až lineární s nevtíravým zatlačením do sedadel. Pro maximální možnou dynamiku je však nutné se pohybovat spíše ve středním pásmu otáčkoměru, po překročení 3500 otáček už toho totiž motor moc nepředvede a výrazně se zvýší jeho hlučnost. Příliš nepomáhá ani aktivace sportovního režimu tlačítkem na volantu, úděl vozu byl tedy předem daný.

kia testy vyssistredni kia testy vyssistredni  

Motoru nejvíce vyhovuje klidnější okreskové tempo, ve kterém se vyznačuje značnou kultivovaností běhu a nízkým apetitem. V tomto režimu také oceníte mód Eco, který sice lehce otupí reakce pedálu plynu, avšak dopomůže k nízké spotřebě nafty. Při takovém stylu jízdy se většinou udržíte pod šesti litry, a pokud vyrazíte na dálnici, kterou Optima zvládá s přehledem, připravte se při zákonem schválené maximální rychlosti na spotřebu okolo 6,2 l na 100 km a hladký běh motoru ve 2400 otáčkách za minutu.

Při dlouhých přesunech, které mnohdy velmi unavují, navíc využijete prvky užitečného Techno paketu. Stojí 35.000 korun a jeho součástí je asistent pro detekci vozidel v mrtvém úhlu, a systém LKAS, který vás nejenže upozorní na nechtěné výjezdy z jízdního pruhu, ale dokáže v něm vůz na krátkou dobu udržet i bez asistence řidiče. Ve městě pak oceníte automatický parkovací asistent a především systém RCTA, který se „vžívá“ do role závozníka a při couvání (například z řady šikmo zaparkovaných aut) upozorní na vozy přijíždějící z příčného směru.


Jízda pánů

Je Kia Optima navržena pro vznětový motor nebo tomu bylo naopak? Přiklonili bychom se k první variantě, protože už samotná jízda s vozem napovídá, že se do přehnaného sportování rozhodně nehrne.

Pochvala míří k naladění podvozku, který je přirozeně komfortní i na použitých 18“ kolech, dokáže solidně tlumit většinu nerovností a sedanu dodává houpavý charakter. Ruku v ruce s tím jde i dobré odhlučnění kabiny. Limity samotného automobilu jsou navíc položeny hodně vysoko a ani při hodně ostré jízdě v zatáčkách nepocítíte negativní dopady koncepce „všechno vpředu“. K zahození není ani přesné řízení s příjemně nastaveným posilovačem a delším převodem. Přesnější zpětné vazby od hnaných kol se však nedočkáte.

kia testy vyssistredni kia testy vyssistredni  

Závěr

Předně je třeba zmínit, že s příchodem modelového roku 2015 si musíte pro koupi vozu Kia Optima připravit více peněz. Plošně totiž zdražil o pěti tisíc korun, i tak je ale základní cena 574.980 Kč důvodem k pozornosti.

Na samotném faceliftu nebylo co pokazit. Dynamičtější vzhled se nám líbí a úprava středové konzoly také, starých chyb se však vůz nezbavil. Vyšší postavy se budou muset smířit s omezeným prostorem nad hlavou a vyznavačům dynamické jízdy nezbude, než se poohlédnout po jednom ze zbývajících agregátů. Neznamená to však, že bychom měli vznětovou sedmnáctistovku přehlížet. Vzhledem ke kultivovanému projevu a nízké spotřebě se totiž jedná o zajímavou alternativu pro dlouhé cestování.

Nejlevnější verze modelu 574.980 Kč (Active/2.0 CVVT 121 kW)
Základ s testovaným motorem 614.980 Kč (Active /1.7 CRDi 100 kW)
Testovaný vůz s výbavou 890.980 Kč (Exclusive/1.7 CRDi 100 kW)

Plusy

  • Vyzrálý vnější design
  • Povedené změny v interiéru
  • Prostor v podélném směru
  • Úsporný vznětový motor
  • Komfortní automatická převodovka
  • Pohodlný podvozek

Minusy

  • Omezená nabídka motorů
  • Prostornost ve svislém směru
  • Hluk motoru ve vyšších otáčkách

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (117)
Kia Optima 1.7 CRDi AT
Cena základní sestavy 614 980 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, přední a zadní parkovací čidla, xenonové přední světlomety, zadní diodové svítilny, litá 18“ kola, plnohodnotná rezerva, dvouzónová klimatizace, audio Infinity + zesilovač, tempomat, přístrojový štít Supervision, navigace, parkovací kamera, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, kožené čalounění sedadel a středové konzole atd. Kč
Cena testované sestavy 890 980 Kč
Výbava testované sestavy Automatická převodovka s páčkami pro řazení (+50.000 Kč), metalíza (+16.000 Kč), panoramatické střešní okno (+35.000 Kč), paket Sport – litá 18“ kola, sportovní maska chladiče, zadní difuzor, volant se zploštělým věncem (+10.000 Kč), paket Techno – inteligentní parkovací systém, kontrola mrtvého úhlu, upozornění na vozidla při couvání, systém pro jízdu v pruzích, asistent pro návrat do jízdního pruhu (+35.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.9 / 6
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1581 / 469
Rozměr pneu: 225/45 R 18
Kia Optima 1.7 CRDi AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4845
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2795
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
26. 5. 2014 11:15
Re: kia
1.8TDCi se přestal dělat někdy cca. 2008, dnes je nástupcem 1.6TDCi. V poslední generaci Mondea to byla okrajová motorizace, nejprodávanější byla 2.0TDCi 103kW... a samozřejmě tu byla ještě 2.0 120kW a 2.2, která měla původně nějakých 128 a později snad 154kW.

Takže... ne, pokud by v nabídce pro Optimu byl 2.0CRDi, pak by to velmi pravděpodobně byl nejprodávanější motor.
25. 5. 2014 23:06
kia
ma stejny problem jako treba amarok.., motory by v zasade stacily, ale chybi moznost vyssi volby, kterou by si koupilo sice jen asi 5% lidi ale nemohlo by to byt v uplne kazdem clanku o tomhle aute, protoze zadny novinar nema adi vlastni hlavu a prad dokola se opakuji stejne motivy..
jinak napr mondeo 1,8 tdci coz do nedavna byl pomerne hojne rozsireny motor ma o 8 kw mene a nikomu to nevadi a nikdy nevadilo..
Avatar - wakantanka
24. 5. 2014 21:00
Re: Luxusní třída
No veď práve, že vzhľadom k hustote dopravy v špičke akurát na tých tzv. blbých úsekoch ti je hociaká porcia koní úplne na nič. Možno predbehneš 2 - 3 kamióny, ale v kolóne pred tebou bude ďalších xy áut a kamiónov a aj tak prídete do najbližšieho mesta spolu :D.
Avatar - Emel
24. 5. 2014 17:28
Re: Optima..
:yes: :yes:
Avatar - Emel
24. 5. 2014 17:28
Re: stovka za 12
Optimě není možná moc co vytknout, ale asi ji není ani moc za co chválit - krom designu. Ty řeči o výkonu v 80. letech a o nemehlech za volantem... to jsou prostě kecy, zkus jet po silnici první třídy s Fabií HTP a předjíždět náklaďáky, to je prostě otrava.

PS: z těch co tu znám mají rychlejší auto asi všichni ;-)