Lada Niva opět pojede Dakar. Naváže na někdejší úspěchy?
Slavný sovětský offroad se zúčastnil již prvního ročníku Rallye Dakar. V roce 2022 se na slavnou soutěž po letech vrátí.
Rallye Dakar má už bohatou historii, však se její první ročník konal už v roce 1979. I proto se letos součástí vytrvalostní soutěže poprvé stala i kategorie Dakar Classic vypsaná pro historická vozidla, vyrobená před rokem 2000. Způsobila senzaci, a tak pro nadcházející ročník přiláká ještě více účastníků. Chybět mezi nimi nebude ani legendární Lada Niva.
Do soutěže ji nasadí švýcarský tým Niva Red Legend, který má přímo podporu ruské automobilky AvtoVAZ, jež slavný offroad dodnes vyrábí. Konkrétně se do Lady Niva, respektive VAZu 2121, z roku 1984 posadí Mario Jacober a Sladjan Miljic.
„Podporujeme tým, protože sdílejí naše hodnoty, soutěživost, touhu po dobrodružství a přátelství,“ říká k navázání podpory švýcarského týmu Fabien Gulmi, marketingový ředitel značky Lada.
Projekt Lady Niva pro Dakar Classic odstartoval už v zimě, po devíti měsících příprav však je tým připraven vyjet s vozem na silnice. Posádka nyní míří do Toljatti, kde si chce v továrním muzeu prohlédnout originální Nivy, které v Dakaru závodily již v minulosti. S ohledem na tuto minulost Niva pro Dakar historiků vsadí na retro zbarvení.
Niva na Dakaru totiž není nic nového. Dnes už legendární offroad ruské výroby se totiž zúčastnil již prvního ročníku Dakaru v roce 1979! Tehdy byly do soutěže nasazeny hned dva vozy, které dojely na 28. a 42. místě v celkovém pořadí. To nebylo špatné i s ohledem na to, o jak nové auto šlo, vždyť Niva se začala vyrábět v roce 1977.
Výsledek navíc zaujal francouzského dovozce vozů Lada Jeana-Jacquesa Pocka, který se při využití zkušeností Christiana Dubosqueho a Pierra-Emmanuella Frusy rozhodl Nivu nasadit i v dalších vytrvalostních soutěžích.
Díky Pockovi se tak VAZ 2121 Dakaru pravidelně účastnil i v osmdesátých letech. Speciál byl postupně inovován, jestliže tak v prvním ročníku Dakaru v podstatě šlo o sériovou Nivu s minimem úprav (přídavné palivové nádrže, nádrže na vodu), v následujících letech došlo už k rozsáhlejším úpravám. Zesilovala se konstrukce nebo se posiloval motor. Třeba pro rok 1981 dostal vůz už nazývaný Lada Pock 1800 novou osmnáctistovku s výkonem 140 koní.
Přineslo to ovoce, protože posádka Jean-Claude Brivoant/Andre Delier v tehdejším ročníku dojela celkově třetí. V roce 1983 skončili dokonce druzí, rok nato jejich výsledek zopakovali Andre Trossa/Eric Brivoine. Možná i proto později Ladu sedlal i slavný Jacky Ickx. To už se ale konkurence zvyšovala a i přes další úpravy, použití lehkých plastů nebo přeplňovaného motoru až s výkonem 310 koní, už další výraznější úspěchy Nivy na Dakaru nepřišly. Její místo tak postupně převzala Lada Samara T3.
Soupiska Dakar Classic se pro rok 2022 každopádně už rychle zaplňuje, a to i v případě českých posádek. Orion – Moto Racing Group potvrdil, že nasadí Matru Murena, v níž Martina Čábela doplní zpěvačka a závodnice Olga Lounová. Ollie Roučková zase hodlá nasadit Suzuki Samurai, zatímco Vintage Racing Team historické Land Rovery.
To v prvním ročníku Dakar Classic jela jediná české posádka. Ondřej Klymčiw s Petrem Vlčkem do soutěže historiků nasadili Škodu 130 LR, s níž kvůli technickým závadám na převodovce a motoru nakonec skončili až na devatenácté příčce. I tato dvojice plánuje návrat na Dakar v roce 2022.