Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Aventador LP700-4: Kompletní informace

David Bureš
Diskuze (47)
Dlouho očekávaný nástupce Murciélaga je oficiálně venku. První zákazníci se ho dočkají na konci léta.

Sant’agatská automobilka nám nástupce Murciélaga pomalu odhalovala od loňské zimy, kdy postupně zveřejňovala jeho technické údaje. Během minulého týdne se po špionážních fotografiích testovacích mul objevily na internetu i první fotky vozu. Až v předvečer ženevského autosalonu však Lamborghini představilo Aventadora LP700-4 oficiálně.

Agresivní vzhled inspirovaný stíhačkami

Pod liniemi Aventadoru LP700-4 je podepsán tým z designérského střediska Centro Stile Lamborghini, umístěného v domovské Sant‘ Agatě. Tým designérů navázal na klínovitý tvar, který definoval Countach už v sedmdesátých letech, a současný trend značky, inspirovaný leteckým průmyslem. Ten byl v minulosti představen na konceptu Sesto Elemento a limitovaném modelu Reventón.

Bok automobilu se vyznačuje několika chladicími otvory předních i zadních kotoučových brzd a uprostřed uloženého dvanáctiválcového motoru. Další chladicí otvory motoru jsou umístěny za bočními okny, které doplňují otevíratelné otvory. Podobný systém fungoval už u Murciélaga. Tvary zpětných zrcátek se zase podobají desetiválcovému Gallardu.

Dveře se sice po vzoru svých předchůdců vyklápějí k nebi, jejich otevírání je však v jiném úhlu než u Murciélaga, Diabla a Countache. Nový je design pětipaprskových kol, vpředu jsou 19palcová, vzadu 20palcová.

Zadní přítlačný spoiler vede přes celou šíři zádě a je elektricky ovládán. Pro maximální rychlost je otevřen v úhlu 4°, úhel 11° je určen pro vyšší přítlak a následné zlepšení jízdních vlastností. Koncovka výfuku je umístěna ve středu difusoru.

Za příplatek bude nabízen prosklený kryt motoru, který vedle dvanáctiválce dává na odiv i karbonové vzpěry a tlumiče zadního zavěšení.

Lamborghini LP700-4: rozměry, srovnání generací
Model LP700-4 Murciélago LP670-4 SV Miura P400
Délka [mm] 4780 4705 4370
Šířka [mm] 2030 2058 1760
Výška [mm] 1136 1135 1050
Rozvor [mm] 2700 2665 2504
Hmotnost [kg] 1575 1565 945

Interiér je oproti předchůdci prostornější a modernější. Mohutná středová konzole i volant se v upravené formě představily už v konceptu Estoque. Samotný TFT displej přístrojového panelu zase připomíná konkurenční Ferrari 458 Italia. Řidič si pomocí tlačítka zvolí, jakému zobrazení dá přednost, bude-li dominantní tachometr, nebo otáčkoměr.

Mohutné rudé tlačítko na středové konzole startuje motor a má evokovat tlačítka ve stíhacích letounech. Sedmipalcová obrazovka umístěná výše zase ovládá multimediální systém HMI.

Do budoucna je počítáno i s otevřenou verzí, která už je dokonce pro letošní modelový rok homologována ve Spojených státech. Lamborghini však zatím nedalo najevo, kdy Aventador LP700-4 Roadster začne prodávat.

Karbonový monokok

Monokok auta bude vyroben z karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic), který automobilka poprvé demonstrovala loni v Paříži na studii Sesto Elemento. Samotný monokok bude podle Lamborghini vážit 147,5 kilogramu, zatímco hmotnost celého skeletu karoserie bude 229,5 kg. Udávaná torzní tuhost karbonové vany je podle vedení 35.000 Nm/rad.

Vysoká tuhost je důležitá pro pasivní bezpečnost automobilu, má ale také pomoci preciznímu řízení a citlivé zpětné vazbě. Podle Lamborghini se má ostrost řízení blížit závodním autům.

Dvanáctiválec a sedmistupňová převodovka ISR

Srdcem Aventadoru LP700-4 je 6,5litrový vidlicový dvanáctiválec se čtyřmi ventily na válec o výkonu 515 kW (700 koní) v 8250 min-1 a maximálním točivém momentu 690 Nm v 5500 min-1. Výkon je posílán na všechna čtyři kola pomocí systému Haldex.

Díky této síle vůz sprintuje z 0-100 km/h za 2,9 s a jede maximální rychlostí 350 km/h, čímž překonává zatím nejrychlejší Lamborghini – Murciélago LP670-4 SuperVeloce, které jezdí „jen“ 342 km/h. Aventador LP700-4 při tom v kombinovaném cyklu spolyká 17,2 l/100 km.

Motor s kódovým označeným L539 byl nově vyvíjen od prvního šroubku. Oproti jednotce v Murciélagu LP670-4 SV je nový motor nejen silnější, ale také lehčí a kompaktnější. Díky kombinaci komponentů ze špičkových ocelí a slitinám křemíku a hliníku váží jen 235 kilogramů.

Zajímavostí je, že nová pohonná jednotka nepoužívá přímé vstřikování. S ním se totiž počítá až pro budoucí facelift. Přesto by jednotka měla být šetrnější k životnímu prostředí než motor Murciélaga.

Lamborghini LP700-4: technická data, srovnání generací
Model LP700-4 Murciélago LP670-4 SV Miura P400
Motor V12, L539 V12 V12
Převodovka 7A 6A/6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 6498 6496 3929
Válce/ventily 12/48 12/48 12/24
Největší výkon [kW/min-1] 515/8250 493/8000 257/7000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 690/5500 660/6500 369/5100
Max. rychlost [km/h] 350 342 280
Zrychlení 0-100 km/h [s] 2,9 3,2 6,7

Sedmistupňová robotizovaná převodovka ISR (Independent Shifting Rods) nahrazuje šestistupňový e-gear, který vedle Murciélaga používá i Gallardo. Oproti němu rychleji řadí (v nejrychlejším režimu trvá přeřazení 50 milisekund) a je lehčí. Hmotnost pouhých 70 kilogramů je prý spolu s kompaktností důvodem, proč Lamborghini nepoužilo těžší a větší dvouspojkový systém.

Řazení je rychlejší díky táhlu, které umí odpojit převodový stupeň a další převod už připojovat. Díky tomu je systém o 50 % rychlejší než dvouspojkové převodovky. Lamborghini o systému také hovoří jako o závodní převodovce v sériovém voze.

Převodovka ISR nabízí nastavení ve třech režimech. Strada s možností přepnutí do automatického řazení je určena pro pohodlnou jízdu, Sport (rovněž s možností automatického řazení) pro dynamickou jízdu a nejrychlejší Corsa, jejíž součástí je i Launch Control pro maximálně účinnou akceleraci, pro okruhy.

Zavěšení push-rod

Odpružení nového dvanáctiválcového modelu je typu push-rod. Tlumiče a vinuté pružiny nejsou připojeny přímo ke kolům, ale pevně směrem dovnitř do skeletu karoserie. Jsou umístěny napříč, vpředu pod čelním sklem a vzadu těsně za motorem.

Na přední nápravě najdeme hydraulické zvedací zařízení, které vůz zvýší o 40 mm. Je tak možné překonat různé menší nerovnosti a překážky, které by jinak nízkému a choulostivému podvozku ublížily. Stačí k tomu pouhý stisk tlačítka.

Brzdy jsou karbon-keramické. Přední ventilované kotouče mají průměr větší než 400 mm a šestipístkové třmeny, vzadu jsou menší s 380 mm a čtyřmi pístky. Parkovací brzda je elektrická.

Výbava, cena, jméno

Cena Aventadoru LP700-4 je na evropských trzích stanovena na 255.000 euro (cca 6.400.000,- Kč) bez daně. V základní výbavě nebudou chybět kolenní airbagy, navigace či zvedání přední nápravy. První zákaznická auta budou doručena na konci léta.

Příplatková výbava zahrnuje zadní parkovací kameru, speciální hudební systém LSS či multifunkční volant. Vzhled pak vylepší příplatkový prosklený kryt motoru nebo barevné pružiny tlumičů a brzdové třmeny.

Vůz bude možné objednat v jednom z 13 pastelových, metalických, perleťových a matných laků. Novinkou bude perleťová oranžová Arancio Argos či stříbrná metalíza Grigio Estoque, kterou využil už koncept Estoque z roku 2008. Matné laky Nero Nemesis, Bianco Canopus a Marrone Apus bude možné objednat skrz individualizační program Ad personam.

Interiér bude zatím možné objednat jen ve dvou barevných provedeních – černé kůži Nero Alde a hnědé kůži Marrone Elpis, které mohou být doplněny o kontrastní detaily, detaily z alcantary, nebo kontrastní prošívání.

Ročně má vzniknout asi 650 aut, podle neoficiálních zpráv je letošní produkce Aventadoru už zcela vyprodána.

Samotné označení Aventador, o kterém se automobilka poprvé zmínila na neoficiálních prezentacích vozu pro zákazníky, odkazuje na stejnojmenného býka, který díky své kuráži v koridě v Zaragoze získal titul Trofeo de la Peña La Madroñera. Číslovka 700 evokuje výkon motoru v koních, 4 odkazuje na pohon všech kol.

David Bureš
Diskuze (47)
Avatar - rohYpnol
6. 3. 2011 13:29
Dokonalé
Lamborghini mě stále udivuje. Už několikátá variace na stále stejně pojatý vůz. Vždy po představení si řeknu - paráda - líp už to nejde. No a pak se za čas ukáže další model a je stále dokonalejší.
Prostě nádhera :yes:
4. 3. 2011 09:26
Re: Sporťák
Ty jsi Ferrarista viď? Já mám Ferrari taky rád,ale bohužel krom famózního 458 Italia a cestovních GT(ano vím co to znamená) 612/599 už nabídka obsahuje,jen přefouklou Californii a teď tohle Kombi-promiň,ale ač se rozhlížím jak se dá,tak pořádný 12V sporťák nikde nevidím
;-\ Enzo už se bohužel nevyrábí :'-(
4. 3. 2011 09:07
Re: Sporťák
Hele znalče, víš co vůbec znamená zkratka GT? Nebo jste to ještě na seancích modelářů nebrali?

Další diskuze bohužel není možná, rád se pobavím s někým, kdo má rozhled a názor hodný reakce, tady to vidím na mlácení prázdné slámy.
4. 3. 2011 09:04
Re: VW to umí
:yes: >:-[]
4. 3. 2011 09:02
Re: Sporťák
A tak nebuďte klucí tak naštvaný(zklamaný/ubrečený),že Lambo pořád dělá sporťáky a Ferrari se orientuje na kombíky(pardon GT) >:D
Jo a když už mluvíte o GT vy znalci,tak to vypadá třeba jako Maserati GranTurismo(pro vás to raději dali i do názvu >:D ) Ferrari FF je a bude,jen splácané kombi (pardon shooting brake) stejně tak jako kombi Bentley :no: ;-)