Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku

Michal Fokt Michal Fokt 27. 2. 2013 • 22:54
6
25
Zobrazit náhledy (6)
Land Rover Range Rover Evoque
Mohl to být kdokoli - Mercedes, BMW nebo Audi. Nakonec se ale jako první automobilce na světě povedlo získat novou 9HP převodovku od firmy ZF Land Roveru.

Že německý výrobce ZF vyvíjí devítistupňový automat, už se ví delší dobu a tato zpráva vyvolala hned několik reakcí. Objevila se řada spekulací, které slovutné automobilce se povede jako první tuto techniku získat a je vcelku logické, že padala v první řadě známá jména německé velké trojky, ale ve hře byl také už od počátku Range Rover Evoque. Objevily se ale i názory že devět stupňů už je zbytečně moc nebo naopak málo, protože by mělo stále platit, že Hyundai a GM s Fordem pracují na „desetikvaltu“.

Tahle marketingová válka už má každopádně prvního vítěze – nejdelší prsty měli očividně Indové a tak se opravdu prvním osobním autem na světě, vybaveným devítistupňovým automatem, stane lifestylové SUV Range Rover Evoque. Land Rover vysvětluje, že použití převodovky ZF 9HP přinese snížení spotřeby a emisí, při akceleraci lepší odezvu na pohyby plynového pedálu a slibuje i hladší a plynulejší řazení a pochopitelně menší hlučnost díky nízkým otáčkám motoru na nejvyšší rychlostní stupně.

Současně vznikl prostor nastavení prvního rychlostního stupně pro použití v terénu nebo pro bezproblémový rozjezd s těžkým přívěsem. Nový 9AT by se také měl vyznačovat velmi rychlými změnami rychlostních stupňů a jeho výhodou bude možnost rychlejšího skokového podřazení namísto dnes obvyklého sekvenčního. Samozřejmostí je také nová generace softwaru, jenž by měl předcházet nechtěným změnám rychlostních stupňů v zatáčkách.

Ačkoli má ZF 9HP devět rychlostních stupňů, díky důmyslné konstrukci je pouze o 6 mm delší, než dnes už končící šestikvalt ZF a váží dokonce o 7,5 kg méně. Do britských SUV (a následně určitě i do dalších značek) poputuje z továrny Gray Court v Jižní Karolíně, kde se bude exkluzivně pro celý svět vyrábět.

Související články

Témata
28. 2. 2013 19:37
Re: skoky
Nějaké zrychlení je logické, ale soudím, že je to to samé. Také v tom roli hraje software, nejen schopnosti hardware.
28. 2. 2013 19:31
Re: skoky
ZF tvrdí, že to umí. Stačí se podívat na stránky 8HP: [odkaz]

"Direct gear jumps over two or more gears - including the extreme of shifting from eighth to second - are also possible."

[odkaz] přesněji 2:45
Avatar - Dinar
28. 2. 2013 14:03
Re: skoky
Beru to vážně. :-) ;-)
Avatar - Dinar
28. 2. 2013 14:02
Re: skoky
No, pocitově to tak je, jedeš na osmičku v pomalé rychlosti, zašlápneš to, a šup je tam čtverka. Párkrát jsem se o tom přesvědčoval přehozením do eska a přeřazením, abych viděl, na jaký kvalt to při kickdownu skočilo. No, klidně o čtyři dolů, najednou. Proti starším převodovkám tam není cítit to jemné zaškubnutí při kicdownu, když převodovka podřadí nejdřív o jeden a hned o druhý, a víc stupňů ale na jeden povel nohy stejně nedá.
Proto mně ta zmínka o skoku zaujala, co mají na mysli, ale formulace o rychlejším skokovém podřazení bude tedy znamenat, že principielně je to to samé, jen provedení bude rychlejší. O.K.
Ale pokud bys našel někde animaci, odkaz dej, je to docela zajímavá věc. ;-)
Avatar - Hammunasakra
28. 2. 2013 13:43
Re: skoky
To že u ZF ohlásili, že "podrobnosti" k této (9ti stupňové) představí "za týden" (na 83. Internationaler AUTO-SALON) v GENFu - to NEbyl vtip.. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku