Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Levnější elektromobily? Jejich ceny klesají jen někde. Třeba v Česku!

David Bureš
Diskuze (19)

Ceny elektromobilů zatím příliš neklesají. Mezi výjimky patří Čína a vybrané země, kde se na elektrovozy vztahují vládní pobídky. A také třeba Česko!

Elektromobilita je trend, kterému se v následujících letech nevyhneme. Často se přitom mluví, že jakmile na trhu bude více elektromobilů, jejich cena bude postupně klesat, spolu s tím, jak bude jejich technika zlevňovat. Dosavadní zkušenosti však tomu zatím neodpovídají.

Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti JATO Dynamics, která se podívala na ceny elektromobilů napříč globálními trhy, přičemž zjistila, že tento typ vozidel výrazně zlevňuje jen ve vybraných zemích.

Vlastně jen v Číně elektromobily výrazně zlevnily, podle JATO Dynamics zhruba na polovinu toho co v roce 2011. Důvodem je ale jen to, že je tamější vláda začala v minulých letech výrazně podporovat, což znamenalo nástup mnoha městských elektrovozů s nízkou cenovkou. Tu ale zajistil třeba i krátký dojezd takových aut. Čínští výrobci navíc mohou těžit z toho, že se na jejich auta v nejlidnatější zemi světa nevztahují tak přísné bezpečnostní standardy jako v Evropě nebo v USA.

Naopak v Evropě a v USA je průměrná cena elektrovozů zhruba o polovinu vyšší než před osmi lety. I to však má svůj důvod, a to v tom, že se výrobci na těchto trzích zaměřili spíše na dražší elektromobily prémiových značek. Vždyť u Audi, BMW nebo Jaguaru se vyšší cena elektrické techniky skryje snáze než u nějakého Fiatu nebo Dacie.

Rostoucí ceny elektromobilů JATO Dynamics dokládá i několika příklady z praxe. Třeba Renault Zoe, jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě, v roce 2012 při uvedení do prodeje na domácím trhu stál 20.700 eur bez pobídek a měsíčního poplatku za pronájem baterií, což podle tehdejšího kurzu odpovídalo zhruba 522.000 Kč. To dnes Zoe přijde ve Francii minimálně na 23.900 eur (603.000 korun)

Pravdou nicméně je, že se dnes už prodává druhá generace Zoe s vyspělejší technikou, s delším dojezdem a silnějším elektromotorem.

Podobně je tomu tak u Nissanu Leaf na britském trhu nebo Volkswagenu e-Golf na německém trhu, kde jsou oba vozy dražší než před lety. Naopak v Česku je situace trochu jiná. Rychlý pohled do ceníků několika elektromobilů dokládá, že jejich cena za poslední léta klesla.

Dejme tomu zmíněný Renault Zoe. Jeho první generace se v létě 2018 začala u nás prodávat se základní cenovkou 829.900 korun za variantu s 41kWh baterií. To druhá generace Zoe sice aktuálně podle ceníku stojí 835.000 korun, jenže má hned 52kWh akumulátor a navíc se na ni vztahuje akční nabídka, díky níž vůz v základu přijde jen na 695.000 korun.

Mírně zlevnil také Volkswagen e-Golf. V červenci 2014 při vstupu do českého prodeje stál 899.900 korun, letos se však před odchodem do důchodu vyprodává za 882.900 korun.

Naopak Nissan Leaf výrazně zdražil. V prosinci 2013 stál 715.300 korun, zatímco dnes přijde minimálně na 937.000 korun. I v jeho případě však musíme zmínit, že jde o daň za vyspělejší techniku. Dnes už se prodává druhá generace Leafu, která má už v základu 40kWh baterie, zatímco v roce 2013 byla k dispozici první generace s jen 24kWh akumulátorem.

Technika elektromobilů se tak sice zlepšuje a ve vybraných případech jejich cena již klesá, ve srovnání s běžnými automobily však dostupnější pořád nejsou. Vozy se spalovacím motorem nadále zůstávají levnější, výjimkou je v tomto ohledu snad jen Norsko. Podle průzkumu JATO Dynamics jsou verze se spalovacím motorem v průměru o 2.257 eur (57.000 korun) dražší než elektrické varianty, a to kvůli vysokému zdanění takových automobilů.

David Bureš
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
17. 12. 2019 09:14
Re: Až klesne koupím
No právě že JAKO = tohle cos vypočítal = nechodil si na základce nějak víc za školu? :-!

Každej ne jen absolvent https://www.e15.cz/…ch-dveri-1365329 ví že viz já včera 15:22 a 15:24

Fakt zajímavý JAKÝ to u části lidí co to nevěděli = a celej život žili v představě že nafta je konkurent benzínu = vyvolává reakce ;-)
Avatar - Barrichello
17. 12. 2019 00:35
Re: MAMMA TATTA AJIK CICERON
Hymna pro neomarxisty

Kupředu EKO, zpátky NI KROK!

Už nastal čas , jdeme vpřed s nadějemi
Energie ze slunce, vítr z oblaků
Vpřed soudruzi, hle, zaslíbenou zemi,
Kde už není uhlí, ani autáků
Větrník nad hlavou se klene,
Kde běloch kloní se před migrantem
Vpřed soudruzi k té zemi zaslíbené,
k menšinám přívětivé, bez nouze klimatu

Do houfu vpřed, transparenty v ruce
To vedle toho, bok po boku
My k neutralitě dojdeme, my dojdeme!
Je čas, je čas by každý z nás svůj hlas ted zved,
Tam, kde je Gréta napřem sílu v jeden ráz, tam se pohne svět!
Do houfu vpřed, transparenty v ruce jdeme v pevný blok
Kupředu, EKO, kupředu, levá, zpátky ni krok

Ten stranou je, kdo hluchý je a slepý,
Kdo nejde s lidem, agent Kremlu je
Vpřed soudruzi, hle, od asijských stepí,
Nám už zelenorudý vítr bije do plachet :|
Těm z Afriky svorně v míru podejme ruce
At klimatická nouze už je pohých stín
Zelená eko revoluce, souddruzi hned
proti nepřátelům daně a ocelovou pěst

Do houfu vpřed, transparenty v ruce
To vedle toho, bok po boku my k neutralitě dojdeme, my dojdeme!
Je čas, je čas by každý z nás svůj hlas ted zved,
Tam, kde je Gréta napřem sílu v jeden ráz, tam se pohne svět!

Do houfu vpřed, transparenty v ruce jdeme v pevný blok
Kupředu, EKO, kupředu, levá, zpátky ni krok
16. 12. 2019 18:02
I kdyby cena elektromobilů.....
… klesla na úroveň normálních aut se spalovacími motory, tak bych takovou drezínu s omezeným dojezdem a nechutně nudným řízením nechtěl ani za zlatý prase!!!
Avatar - KANKUNEN
16. 12. 2019 17:12
Re: Až klesne koupím
15 korun by stála nafta bez dotací. Takže by byla levnější o miliardu. Už jsem jako ekonom.
16. 12. 2019 16:07
Diesel
To si nemyslím že je pro individuálního motoristu nějak podstatné ... Většina normálně příjmových lidí kupuje auta s naftovým motorem, protože jsem k dispozici jako ojetiny po firemních provozovatelích. Někdy v roce 2006 jsem se pokoušel zbavit Mercedesu E500 a bylo to hodně dlouhé čekání a musel jsem hodně s cenou dolů, pokud by to byla 350 CDI, tak by šel určitě dříve a za daleko lepší cenu. Byl jsem naštěstí v zahraničí, když se můj nástupce zbavoval dalšího "superkousku" v podobě ředitelského Phaetonu 4.2 - možná jde o ten kus, který je na tipcars k mání za 129 tisíc. A vůbec spotřebou ropných produktů podporujete komunisty a Araby .... tfffuj :-)