Levnější elektromobily? Jejich ceny klesají jen někde. Třeba v Česku!
Ceny elektromobilů zatím příliš neklesají. Mezi výjimky patří Čína a vybrané země, kde se na elektrovozy vztahují vládní pobídky. A také třeba Česko!
Elektromobilita je trend, kterému se v následujících letech nevyhneme. Často se přitom mluví, že jakmile na trhu bude více elektromobilů, jejich cena bude postupně klesat, spolu s tím, jak bude jejich technika zlevňovat. Dosavadní zkušenosti však tomu zatím neodpovídají.
Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti JATO Dynamics, která se podívala na ceny elektromobilů napříč globálními trhy, přičemž zjistila, že tento typ vozidel výrazně zlevňuje jen ve vybraných zemích.
Vlastně jen v Číně elektromobily výrazně zlevnily, podle JATO Dynamics zhruba na polovinu toho co v roce 2011. Důvodem je ale jen to, že je tamější vláda začala v minulých letech výrazně podporovat, což znamenalo nástup mnoha městských elektrovozů s nízkou cenovkou. Tu ale zajistil třeba i krátký dojezd takových aut. Čínští výrobci navíc mohou těžit z toho, že se na jejich auta v nejlidnatější zemi světa nevztahují tak přísné bezpečnostní standardy jako v Evropě nebo v USA.
Naopak v Evropě a v USA je průměrná cena elektrovozů zhruba o polovinu vyšší než před osmi lety. I to však má svůj důvod, a to v tom, že se výrobci na těchto trzích zaměřili spíše na dražší elektromobily prémiových značek. Vždyť u Audi, BMW nebo Jaguaru se vyšší cena elektrické techniky skryje snáze než u nějakého Fiatu nebo Dacie.
Rostoucí ceny elektromobilů JATO Dynamics dokládá i několika příklady z praxe. Třeba Renault Zoe, jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě, v roce 2012 při uvedení do prodeje na domácím trhu stál 20.700 eur bez pobídek a měsíčního poplatku za pronájem baterií, což podle tehdejšího kurzu odpovídalo zhruba 522.000 Kč. To dnes Zoe přijde ve Francii minimálně na 23.900 eur (603.000 korun)
Pravdou nicméně je, že se dnes už prodává druhá generace Zoe s vyspělejší technikou, s delším dojezdem a silnějším elektromotorem.
Podobně je tomu tak u Nissanu Leaf na britském trhu nebo Volkswagenu e-Golf na německém trhu, kde jsou oba vozy dražší než před lety. Naopak v Česku je situace trochu jiná. Rychlý pohled do ceníků několika elektromobilů dokládá, že jejich cena za poslední léta klesla.
Dejme tomu zmíněný Renault Zoe. Jeho první generace se v létě 2018 začala u nás prodávat se základní cenovkou 829.900 korun za variantu s 41kWh baterií. To druhá generace Zoe sice aktuálně podle ceníku stojí 835.000 korun, jenže má hned 52kWh akumulátor a navíc se na ni vztahuje akční nabídka, díky níž vůz v základu přijde jen na 695.000 korun.
Mírně zlevnil také Volkswagen e-Golf. V červenci 2014 při vstupu do českého prodeje stál 899.900 korun, letos se však před odchodem do důchodu vyprodává za 882.900 korun.
Naopak Nissan Leaf výrazně zdražil. V prosinci 2013 stál 715.300 korun, zatímco dnes přijde minimálně na 937.000 korun. I v jeho případě však musíme zmínit, že jde o daň za vyspělejší techniku. Dnes už se prodává druhá generace Leafu, která má už v základu 40kWh baterie, zatímco v roce 2013 byla k dispozici první generace s jen 24kWh akumulátorem.
Technika elektromobilů se tak sice zlepšuje a ve vybraných případech jejich cena již klesá, ve srovnání s běžnými automobily však dostupnější pořád nejsou. Vozy se spalovacím motorem nadále zůstávají levnější, výjimkou je v tomto ohledu snad jen Norsko. Podle průzkumu JATO Dynamics jsou verze se spalovacím motorem v průměru o 2.257 eur (57.000 korun) dražší než elektrické varianty, a to kvůli vysokému zdanění takových automobilů.