Tohle jsou nejprodávanější elektromobily za pololetí 2019. Mnohé asi neznáte
Světové prodeje elektromobilů rostou. Hlavně díky čínskému trhu, kde jsou dnes hojně podporovány.
Mnohé automobilky se připravují na nástup elektromobility, když představují své plány na expanzi nabídky aut s elektrickým pohonem. Jenže jak ukazují světové prodeje elektroaut, doba elektromobility už je tady. Vyplývá to alespoň ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
Podle zveřejněných čísel bylo za první pololetí roku 2019 na 41 sledovaných trzích světa registrováno 765.000 elektromobilů, o neskutečných 92 % více než před rokem. Pokud by se připočetly i nehodnocené kouty světa, dosáhly podle odhadu JATO Dynamics globální prodeje elektrovozů za prvních šest měsíců roku dokonce na 780.000 automobilů.
Důvody skokového nárůstu prodejů jsou podle JATO Dynamics dva. Jednak příchod Tesly Model 3, která se s 134.000 prodanými kusy stala jasně nejprodávanějším elektromobilem na světě, jednak zájmem čínských zákazníků o tento druh pohonu. Čína kvůli smogové situaci ve svých městech elektromobilitu hojně podporuje, což je na tamějších výsledcích jasně patrné. Nejlidnatější země světa je dnes největším globálním trhem pro elektroauta, za prvních šest měsíců roku se tam prodalo 430.700 elektromobilů, o 111 % více než před rokem.
V tomto ohledu je zajímavý fakt, že čínského boomu zatím dokázaly využít vlastně jen domácí značky. Více než 90 % tamějších prodejů elektroaut tvoří modely čínských automobilek. Na zahraniční výrobce tak zbývá malý kus segmentu, což jim může do budoucna dělat potíže.
I z toho důvodu je mezi nejprodávanějšími elektromobily světa hned několik čínských zástupců, které v Evropě ani neznáme. Díky silným prodejům na domácím trhu je druhým nejprodávanějším elektroautem na světě kompaktní sedan BYD e5 s 55.000 prodanými kusy, třetí následuje další sedan BAIC Senova EU (41.000 exemplářů) a pátý je crossover BYD Yuan (28.000 kusů). Díky tomu jsou jejich výrobci i nejprodávanější značky v oblasti elektroaut, hned pod Tesle.
Žebříček nejprodávanějších elektromobilů na světě podle modelů | ||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] |
1. | Tesla Model 3 | 134.000 |
2. | BYD e5 | 55.000 |
3. | BAIC EU | 41.000 |
4. | Nissan Leaf | 35.000 |
5. | BYD Yuan | 28.000 |
6. | Renault Zoe | 25.000 |
7. | Hyundai Kona | 24.000 |
8. | Chery EQ1 | 23.000 |
9. | Geely Emgrand | 22.000 |
10. | Roewe i5 | 21.000 |
JATO Dynamics však upozorňuje, že svět stále není na éru elektromobility zcela připraven. Z globálního hlediska je síť nabíjecích stanic stále nedostatečná. Elektrovozy navíc stále zůstávají pro zákazníky drahá (i v Číně), zájemci se i nadále bojí nedostatečného dojezdu.
Žebříček nejprodávanějších elektromobilů na světě podle značek | ||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] |
1. | Tesla | 166.000 |
2. | BYD | 96.000 |
3. | BAIC | 52.000 |
4. | Nissan | 47.000 |
5. | JAC | 31.000 |
6. | Hyundai | 31.000 |
7. | Renault | 29.000 |
8. | Chery | 28.000 |
9. | Geely | 27.000 |
10. | ORA | 24.000 |
I kvůli tomu zatím stále zůstávají relativně marginální roli. Z globálního pohledu tvoří asi jen 1,7 % prodejů automobilů. Ve zmíněné Číně však už letos mají čtyřprocentní podíl na trhu.
Nezpochybnitelným faktem je však fakt, že prodeje elektroaut rostou v různých koutech světa. Z deseti největších trhů pro elektřinou poháněné automobily je jen jediný, kde jejich prodeje v prvním pololetí meziročně klesly, v Japonsku, a to o 27 %.
Žebříček největších světových trhů s elektromobily | |||
Poř. | Země | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Čína | 430.700 | +111 |
2. | USA | 116.200 | +87 |
3. | Norsko | 36.300 | +74 |
4. | Německo | 33.000 | +72 |
5. | Francie | 24.300 | +38 |
6. | Nizozemí | 17.800 | +118 |
7. | Jižní Korea | 17.700 | +63 |
8. | Kanada | 13.100 | +37 |
9. | Velká Británie | 12.700 | +62 |
10. | Japonsko | 11.000 | -27 |
V dalších měsících se navíc očekává další nárůst, a to hlavně díky nově příchozím, kteří budou chtít zajmout nejen v Evropě, za všechny zmiňme BMW iX3, Kia e-Soul, Peugeot e-208, Opel Corsa-e nebo Volkswagen ID.3.