Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 300 – Jezděte lexusně (11/2003)

Libor Zezulka
Diskuze (1)

Druhá generace Lexusu RX300 přináší vysokou míru komfortu a bezpečnosti. Na to jsme u automobilů této cenové skupiny zvyklí. Luxusní automobil pro volný čas s visačkou Made in Japan však pod elegantním kabátem ukrývá hromadu elektroniky...

Letošní novinka luxusní větvě japonské Toyoty, se od léta prodává také v České republice a my jsme ji mohli krátce vyzkoušet. Po pěti letech Lexus vystřídal první generaci SUV a změnil přitom snad vše mimo původního názvu - RX300. Automobil a vlastně i značka samotná je zacílena zejména na amerického zákazníka (do konce roku 2002 prodáno v USA celkem 350 tisíc kusů první generace Lexuse RX300), ale naše zkušenosti potvrdily, že nároční zákazníci z Evropy (kde se za poslední 2 roky prodalo 15 tisíc kusů RX300) by se měli o Lexusu přinejmenším důkladně informovat, než své dva miliony uloží do Touarega, X5 nebo třídy ML. Jedním z ryze subjektivních důvodů mluvících pro Lexus je jeho vzácnost na českých silnicích, což o BMW X5 nebo Mercedesu ML již zdaleka neplatí.

Oproti první generaci povyrostl RX300 do délky o 160 mm na současných 4740 mm, 30 mm přibylo do šířky a 15 mm do výšky. Styling Lexusu je třeba pochválit za originalitu a švih. Nezaměnitelná je zadní partie kolem C a D sloupku, která dává velkému autu velmi sportovní image. Dalo by se snad mluvit, v duchu současné vlny „4dveřových kupé", o karosérii kombi-kupé, protože i zaparkovaný Lexus má patřičný „drive", který vybízí k vyzkoušení. Efektní zatmavená skla, standardní střešní spojler a koncové svítilny tvořené částečně LED diodami dotváří futuristický dojem z vozu.

Automobil této třídy není prvotně určen k jízdě v terénu, s tím jsme všichni smířeni. Filozofií Lexusu je nabídnout komfort za každé situace. Už při nastupování do vozu, na sedadlo řidiče (to je umístěno 735 mm nad úrovní vozovky), vám pomůže volant, který je automaticky odsunut od sedadla. Světlá výška vozu je před nastartováním v nástupní poloze, která je o 30 mm níže než běžná provozní světlá výška. Po zapnutí zapalování se rozzáří optitronové budíky, rozměrná 7,5 palcová barevná obrazovka na středové konzoli a volant se přiblíží do polohy, která byla řidičem nastavena. Nastavení polohy volantu lze společně s nastavením sedadla a zrcátek uložit do paměti pro případ, že Lexus používá více řidičů. Výborná, kůží čalouněná sedadla, mají osm nastavitelných rozměrů a přirozeně i zde jsou zaměstnány elektromotory.

Multifunkční informační displej zobrazuje mj. informace navigačního systému, ovládání klimatizace, „inteligentní intervaly údržby jednotlivých funkčních části automobilu a standardní funkce palubního počítače. Volba jednotlivých funkcí dotykem příslušného virtuálního tlačítka na obrazovce velmi usnadňuje řidiči adaptaci na nový systém a je současně cestou jak omezit velké množství multifunkčních tlačítek v okolí řidiče. Mezi jednotlivými „obrazovkami se intuitivně přepínáte funkčními tlačítky pod displejem. Základní a často používané funkce ovládání klimatizace a rádia zůstaly zachovány. Špičková audiosoustava zahrnuje 11 reproduktorů, radiopřijímač, přehrávač kazet a měnič na 6 CD disků, který je zabudován ve středové konzoli. Reprodukce hudby může být v tomto voze skutečným požitkem, neboť bylo uděláno maximum, pro co nejnižší provozní hladinu hluku - jednoduše řečeno – v Lexusu RX300 je za jízdy ticho a klid. Oproti předchozí generaci byl snížen aerodynamický hluk průměrně o 5 dB v celém frekvenčním spektru, což je velký skok. K tomu přispěla nemalým dílem pečlivě vyladěná aerodynamika velkého vozu (výborná hodnota součinitele odporu vzduchu cx = 0,33 u vozu se vzduchovým odpružením). To prosím ve třídě, kde je hluk víceméně nevyhnutelné zlo, díky hranám, mohutným pneumatikám a majestátným rozměrům velkých SUV.

S pracovištěm řidiče jsme se seznámili, takže pojďme na to. Nastartování třílitrového šestiválce lze nejsnáze identifikovat podle ručičky otáčkoměru. Vibrace, nebo snad zvuk motoru za volnoběhu, lze sledovat jen obtížně. Tichý a klidný chod motoru má kořeny jednak v samotné konstrukci šestiválce do V a navíc výrazně pomáhá aktivní tlumení vibrací motoru, které reaguje na změnu podtlaku v sacím potrubí a následně upraví podmínky v hydraulickém lůžku uložení motoru. Sametový rozjezd si bere na starost 5stupňový automat (s možností manuální volby převodových stupňů) a vy si rychle zvykáte na vytříbený komfort na palubě. Větší nebo menší nerovnosti, to je autu v podstatě jedno. Na silnici jste stále opečováváni vzduchovým odpružením. To má již zmíněnou nástupní polohu, která se k normálu automaticky vrací při rychlosti 12 km/h. Manuálně lze nastavil polohu „LOW", která je 15 mm „pod normálem a je určena pro rychlou jízdu. Druhým extrémem je poloha „HIGH" (+30 mm) určená do terénu. Překročíte-li rychlost 50 km/h nebo jedete-li déle než 10 s 30 km/h (jízda v koloně), systém se vrací na normální světlou výšku. Přirozenou vlastností vzduchového odpružení je zachování konstantní světlé výšky bez ohledu na zatížení. Současně vlastnosti (vlastní frekvence) pružení zůstávají nezměněny. To je velká výhoda oproti klasickému odpružení ocelovými pružinami, či ve srovnání s hydropneumatickým odpružením (používá Citroën)

.

Výkonové parametry moderního 24ventilového třílitru (150 kW, 280 Nm) umožňují 1,9 tuny těžkému vozu zrychlení z klidu na 100 km za 9 sekund. To je v naprosto klidném prostředí interiéru RX300 vnímáno jako zcela nová zkušenost. Rychlou jízdu na dálnici si můžete vychutnávat v obdobném duchu. Maximální rychlost má podle údaje výrobce činit 200 km/h. Nevyzkoušeli jsme, ale příkladný klid se kterým RX300 překonává nástrahy našich dálnic při běžných cestovních rychlostech, dává tušit, že ovladatelnost bude i ve vysokých rychlostech velmi dobrá.

Možná, že právě motor nesplní požadavky zákazníků, kteří se nakonec obrátí na prodejce BMW nebo Mercedesu. Řešení snad časem přijde. V motorovém regále Toyoty leží zbrusu nový motor 4.0 V6 montovaný do Land Cruiseru, nebo osmiválec z limuzíny LS 430. Nejvíce však schází turbodiesel…

Mezi sadou zkratek, které jsou v seznamu sériové výbavy (ABS + EBD + BA + TRC + VSC) můžeme pomoci identifikovat stabilizační systém VSC (Vehicle Stability Control), který má na svědomí vhodné rozdělení brzdných sil na jednotlivá kola v případě smyku. Hnací ústrojí lze i tentokrát v evropské verzi charakterizovat znakem 4x4 (v USA je prodáván i Lexus 4x2), ale uzávěrky diferenciálů nahrazuje hbitá a přesná elektronika. Její výhodou je také hmotnostní úspora. Lexus je o 200 kg až 300 kg lehčí, než nejtěžší konkurenti ve třídě. Spolupráce systémů VSC a TRC (Traction Control) pomáhá v dříve neřešitelných situacích. Ve chvíli kdy prokluzují všechna kola by byl mezinápravový diferenciál neúčinný. Elektronika sledující prokluz kol však dokáže odhalit alespoň minimální trakci na každém kole a přitom rychleji a přesněji individuálně dávkovat sílu tam, kde je použitelná.

Automobil vybavený nízkoprofilovými pneumatikami 235/55 R18 bude využívat tuto elektroniku zřejmě více na silnici a zejména při nepříznivém počasí bude vhodným doplňkem vysokého bezpečnostního standardu tohoto vozu. Na palubě je mj. zabudováno celkem 9 airbagů (včetně kolenního pro řidiče).

V dlouhém interiéru by se po sklopení zadních sedadel dalo pohodlně přenocovat. Vybízí k tomu čalounění vysokým světlým kobercem a zcela rovná plocha. Pod falešnou podlahou zavazadelníku je několik dalších objemných schránek, kam lze umístit mnoho věci, které stále vozíte s sebou, ale v kufru zbytečně překáží. K 439 litrům zavazadlového prostoru se dostanete samočinně - elektromotory otevíranými pátými výklopnými dveřmi. Jejich ovládání se děje pomocí tlačítka z místa řidiče nebo dálkovým ovládáním. Po otevření se automaticky shrne roleta zakrývající zavazadlový prostor, takže lze rovnou nakládat. Abyste se neušpinili při zavírání, je na místě, kde byste hledali poutko nebo madlo, pouze tlačítko, které aktivuje samočinné zavření víka (lze i dálkově).

Další pomocník se ukrývá v zadním víku, v hraně nad místem pro SPZ. Malá barevná CCD kamera zachycuje obraz za vozem, jakmile zařadíte zpětný chod. Inteligentní elektronika nabízí řidiči pomocné čáry například pro parkování do řady vozidel. Pravda, občas výpočty selžou, to vám auto na obrazovce výrazně připomene, ale tento aktivní „návod velmi ulehčuje couvání s velkým vozem, jehož přirozenou vlastností je mizerný výhled těsně za vozidlo. Je to další stupeň na cestě od akustických parkovacích asistentů, přes kamery, až k elektronice, která za vás v budoucnu auto do řady zaparkuje sama.

Musím ze zmínit o aktivních světlometech, které Lexus nazývá AFS. Jejich xenonové výbojky se při rychlostech nad 30 km/h nasměrují v závislosti na úhlu a rychlosti natočení volantu, do příslušného úhlu mimo osu vozidla. Pravé a levé světlo se přitom natáčejí o různý úhel tak, aby osvětlený prostor přímo před vozidlem zůstal dostatečně široký (v levé zatáčce zůstává pravé světlo v přímém směru, levé se natáčí o 5°, v pravé zatáčce zůstává levé světlo v přímém směru a pravé se natáčí o 15°). V praxi to funguje skvěle. Je to skoro jako jízda ve dne. Tam kam do zatáčky jedete, tam se většinou i díváte, a přesně tam svítí také vaše světla. Když na přímém úseku rychle „škubnete volantem sem a tam, je vidět rychlá reakce světel vozidla. Překvapen však může být řidič protijedoucího vozidla, který v prvním okamžiku na vstupu do zatáčky není oslněn, ale v následujícím okamžiku, jakmile vy zatočíte doleva, zacílí vaše světlomety přímo na něj (oslnění je omezeno rozdílným úhlem natočení světlometů pro pravou a levou zatáčku).

Slabinou Lexusu je jediný motor v nabídce, zdvihovému objemu odpovídající vyšší spotřeba paliva (v našem testu 14,6 l/100 km) a možná také horší manévrovací schopnosti (vzhledem k většímu rozvoru). Značka Lexus u nás zatím nemá prvotřídní zvuk, jako tomu je za mořem, a tak majitel utrpí v prvních letech značnou ztrátu hodnoty bez ohledu na to, jak moc bude automobil používat. Lexus RX300 lze u nás koupit již za 1,66 miliónu Kč, naše vozidlo bylo tou nejlépe vybavenou variantou na trhu.

Pozitiva jsou zřejmá: extrémně tichý motor, komfortní a jisté chování vozu a bohatá standardní výbava, za kterou se skrývá promyšlená koncepce celého vozu. Zajímavá technika Lexusu RX300 dělá z tohoto vozidla exotickou alternativu k evropským SUV.

Libor Zezulka
Diskuze (1)
Cena základní sestavy 2 240 000 Kč
Cena testované sestavy 2 240 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 283 / 4500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 9.4 / 12.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 439 / 2130
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1865 / 435
Rozměr pneu: 235/55 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4740
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2720
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
30. 4. 2023 09:40
Spomienky
Mal som toto auto presne v tomto konfigu, bolo extremne pohodlne, dizajnovo nadcasove, extremne spolahlive a rad nanho spominam 🙂