Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elise definitivně končí. Značka vstupuje do nové éry

David Bureš
Diskuze (0)

Montážní linka pro výrobu Elise, odvozeného Exige a modelu Evora bude rozmontována. Nahradí ji prostoru pro výrobu nadcházejícího sporťáku Emira.

Lotus definitivně uzavírá jednu z kapitol své historie. Ukončil totiž sériovou výrobu populárního sporťáku Elise, jehož historie se datuje do roku 1996 - od té doby byl vlastně vůz jen postupně inovován, prostřednictvím tří sérií. Spolu s tím byla ukončena také výroba odvozeného, ostřejšího modelu Exige a modelu Evora, které se vyráběla na stejné montážní lince.

Poslední vyrobené kousky Elise, Exige a Evory přitom zůstanou v majetku automobilky. Konkrétně jde o žluté Elise Sport 240 Final Edition, zelené Exige Cup 430 Final Edition a Evora GT430 Sport v metalické tmavě šedé. Stávají se totiž součástí postupně se rozšiřující historické sbírky továrny.

"Rád bych také vyjádřil obrovskou vděčnost všem zákazníkům Elise, Exige a Evora za posledních 26 let, za jejich vášeň, nadšení a podporu. Tito zákazníci dali našim „třem E“ opravdový kultovní status – obvykle vyhrazený pro už dlouho nevyráběné klasiky," říká k ukončení produkce výkonný ředitel automobilky Matt Windle.

"Účinek těchto tří vozů byl za ta léta velkolepý, technicky, konstrukčně i dynamicky. Ale všechny technologie a inovace jdou dál," doplňuje šéf koncepce vozidel Richard Rackham, který se podílel na vzniku Elise.

Celkem za 26 let výroby bylo postaveno 51.738 kusů těchto tří modelů, dohromady tak tvoří takřka polovinu celkové produkce Lotusu za 73 let jeho existence. Nejvíce připadlo logicky na Elise, postavené v 35.124 kusech. Na Exige připadlo 10.497 exemplářů a Evoru 6.117 kusů. Stejný technický základ v minulosti použily i někdejší speciality 340R, Europa, 2-Eleven a 3-Eleven.

Vedle toho tu na stejném základu vzniklo také 9.715 aut se stejnou technikou pro externí zákazníky, americké automobilky General Motors a Tesla. První základ Elisu druhé série použil pro Opel Speedster, respektive Vauxhall VX220 pro britský trh, které vznikly v 7.200 kusech mezi lety 2000 až 2005. Tesla zase na bázi Elise nabídla elektrický Roadster, zhotovený v 2.515 kusech mezi lety 2007 až 2012.

Vůbec první série Elise a Exige se mezi lety 1996 a 2000 vyráběla v malé montážní hale v Hethelu, po boku slavného Espritu. Na začátku nového milénia však vznikly nové, současné prostory, spolu s nástupem druhé generace vozu. Ta se musela přizpůsobit novým bezpečnostním standardům, kvůli kterým byla navázána právě spolupráce s GM, pro rozložení vývojových nákladů.

Současná montážní linka nyní bude rozmontována a nahrazena novými prostory potřebnými pro výrobu nadcházejícího sporťáku Emira. Její sériová produkce odstartuje na jaře, po dokončení aktuálně probíhajících jízdních testů prototypů. Tím Lotus zahájí novou éru, výroba novinky bude mnohem modernější než dosud, poloautomatická, což pomůže zvýšit výrobní kapacitu na 5.000 aut ročně při jedné směně.

S novou érou a novou generací vozů souvisí i vstup do nových segmentů. Emira je totiž poslední uvedené auto Lotusu se spalovacím motorem. Už předním dorazil čistě elektrický hypersport Evija, na jaře 2022 pak má debutovat dlouho avizované SUV, zatím interně nazývané Typ 132. Pro další léta se počítá také třeba se sporťákem Typ 135, využívající zcela novou architekturu LEVA přizpůsobenou elektrickému pohonu, sdílenou s budoucí Alpinou A110.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme