Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malá auta zůstávají nejoblíbenějším segmentem v Evropě. Naopak padají MPV a velké vozy

Renault Clio TCe 130
Renault Clio TCe 130
Renault Clio TCe 130
Renault Clio TCe 130
44 Fotogalerie
Diskuze (38)

V Evropě nadále roste zájem o SUV. Konkrétně nejvíce jsou žádaná ta kompaktní, která loni přesáhla hranici dvou milionu prodaných kusů.

SUV je trend, který se minimálně v Evropě zdá jako nezastavitelný. Jestliže celkové prodeje na starém kontinentu loni meziročně vzrostly o 1,4 % na 15,3 milionu automobilů, kategorie SUV za stejnou dobu vyskočila o 13 % na výsledných 5,7 milionu prodaných kusů. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.

V loňském roce tak SUV na evropských trzích tvořily už 37 % celkových prodejů, zatímco ještě v roce 2017 to bylo 29 %. Když je však rozdělíme podle velikosti jako konvenční automobily, v čele segmentů zatím stále nejsou.

Nejžádanější kategorií totiž v Evropě nadále zůstávají malá auta. Za rok 2019 si sice meziročně pohoršily o 5,4 %, výsledných 2.685.294 prodaných kusů je ale stále s přehledem nejvíce ze všech kategorií osobních aut. Na pokles navíc měla vliv mezigenerační proměna nejžádanějších modelů jako Renault Clio a Peugeot 208, která naznačuje, že letos bude v kategorii lépe. Jejich alternativa v podobě malých SUV a crossoverů za loňský rok hlásí 1.922.692 prodaných kusů.

Malá SUV dokonce nejsou ani nejžádanější velikostní kategorií segmentu SUV. Vedou totiž kompaktní SUV a crossovery typu Škody Karoq nebo VW Tiguan s 2.090.173 prodanými exempláři.

Naopak velkoprostorovým vozům se dlouhodobě nedaří, na což má nepochybně vliv postupně se zužující nabídka takových modelů. Malá MPV se loni propadla o 33 % (nepochybně i kvůli konci výroby Hyundaie ix20), kompaktní MPV o 26 % (konec Fordu C-Max). Naopak velká MPV se stále drží, díky zájmu o Seat Alhambra nebo Mercedes V. To dokazuje, že tato kategorie má zkrátka svoji jistou klientelu, pro níž není jiná alternativa.

Propadají se i velké automobily. Kategorie velkých SUV a crossoverů (typu Toyoty Land Cruiser) meziročně spadla o 31 %, vyšší střední třída pak o 22 %. Zájem však klesá také třeba o kupé a kabriolety (-16 %).

Evropský trh v roce 2019: Nejoblíbenější segmenty
SegmentProdeje (ks)Typický zástupce
Malé vozy2.685.294Renault Clio
Nižší střední třída2.163.768VW Golf
Kompaktní SUV a crossovery2.090.173Nissan Qashqai
Malá SUV a crossovery1.922.692Renault Captur
Minivozy1.101.778Toyota Aygo
Prémiová nižší střední třída746.612Mercedes-Benz A
Prémiové kompaktní SUV a crossovery614.349Audi Q3
Prémiová střední třída540.175BMW 3
Prémiová středně velká SUV a crossovery515.155Mercedes-Benz GLC
Střední třída403.922VW Passat

Vstoupit do diskuze (38)