Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malá auta zůstávají nejoblíbenějším segmentem v Evropě. Naopak padají MPV a velké vozy

David Bureš David Bureš 2. 3. 2020 • 14:24
44
38
Zobrazit náhledy (44)
Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130 Renault Clio TCe 130

V Evropě nadále roste zájem o SUV. Konkrétně nejvíce jsou žádaná ta kompaktní, která loni přesáhla hranici dvou milionu prodaných kusů.

SUV je trend, který se minimálně v Evropě zdá jako nezastavitelný. Jestliže celkové prodeje na starém kontinentu loni meziročně vzrostly o 1,4 % na 15,3 milionu automobilů, kategorie SUV za stejnou dobu vyskočila o 13 % na výsledných 5,7 milionu prodaných kusů. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.

V loňském roce tak SUV na evropských trzích tvořily už 37 % celkových prodejů, zatímco ještě v roce 2017 to bylo 29 %. Když je však rozdělíme podle velikosti jako konvenční automobily, v čele segmentů zatím stále nejsou.

Nejžádanější kategorií totiž v Evropě nadále zůstávají malá auta. Za rok 2019 si sice meziročně pohoršily o 5,4 %, výsledných 2.685.294 prodaných kusů je ale stále s přehledem nejvíce ze všech kategorií osobních aut. Na pokles navíc měla vliv mezigenerační proměna nejžádanějších modelů jako Renault Clio a Peugeot 208, která naznačuje, že letos bude v kategorii lépe. Jejich alternativa v podobě malých SUV a crossoverů za loňský rok hlásí 1.922.692 prodaných kusů.

Malá SUV dokonce nejsou ani nejžádanější velikostní kategorií segmentu SUV. Vedou totiž kompaktní SUV a crossovery typu Škody Karoq nebo VW Tiguan s 2.090.173 prodanými exempláři.

Naopak velkoprostorovým vozům se dlouhodobě nedaří, na což má nepochybně vliv postupně se zužující nabídka takových modelů. Malá MPV se loni propadla o 33 % (nepochybně i kvůli konci výroby Hyundaie ix20), kompaktní MPV o 26 % (konec Fordu C-Max). Naopak velká MPV se stále drží, díky zájmu o Seat Alhambra nebo Mercedes V. To dokazuje, že tato kategorie má zkrátka svoji jistou klientelu, pro níž není jiná alternativa.

Propadají se i velké automobily. Kategorie velkých SUV a crossoverů (typu Toyoty Land Cruiser) meziročně spadla o 31 %, vyšší střední třída pak o 22 %. Zájem však klesá také třeba o kupé a kabriolety (-16 %).

Evropský trh v roce 2019: Nejoblíbenější segmenty
Segment Prodeje (ks) Typický zástupce
Malé vozy 2.685.294 Renault Clio
Nižší střední třída 2.163.768 VW Golf
Kompaktní SUV a crossovery 2.090.173 Nissan Qashqai
Malá SUV a crossovery 1.922.692 Renault Captur
Minivozy 1.101.778 Toyota Aygo
Prémiová nižší střední třída 746.612 Mercedes-Benz A
Prémiové kompaktní SUV a crossovery 614.349 Audi Q3
Prémiová střední třída 540.175 BMW 3
Prémiová středně velká SUV a crossovery 515.155 Mercedes-Benz GLC
Střední třída 403.922 VW Passat

Související články

Témata
3. 3. 2020 15:51
Re: najviac mizne
Co si ale ja neviem predstavit...
cca. 20 tisíc das za jazdenu premiu rad, ked zistis, ze je to 2-3rocne zanovne auto priamo z dealerstva a stoji cca. polovicu ceny noveho. Ked ho o 3-4 roky vymenis za dalsie zanovne, tvoja "ujma" na cene hodnoty bude minimalna. Este vies mat aj original zaruku, akurát havarijna bude draha.

Dat 20+ za uplne novy mainstream - ak ho chces mat 10+ rokov, tak to este dava zmysel, ale ak ho predas po styroch, akurát pre niekoho urobis dobry skutok a zaplatis tu najvacsiu stratu hodnoty...
3. 3. 2020 06:37
Re: najviac mizne
To je maly rozptyl. Kompakt za 20+ je uplne standardna cena a po aktualnych zmenach cenikov by som povedal, ze az vyborna ak je auto slusne vybavene. 18 za male auto by som nedal ani ja, ale viem si predstavit, ze svojich zakaznikov si najde. Naviac staci aj u maleho auta mat poziadavku automat a cena ide velmi rychlo hore.
Co si ale ja neviem predstavit je dat ~20k za jazdene auto, ked mozem mat nove. Chapem, ze vzdy plati rovnaky princip, ale v tejto cenovej kategorii mi to pride pozerske. Hrat sa na to, ze mam na premiu (aj ked nemam), ked mozem mat slusny novy kompakt.
2. 3. 2020 19:48
Re: najviac mizne
Já myslím, že tam nic nechybělo (senzory, kamera, led, navigace, ad. tempomat, 1.5 TSI,...). Momentálně je se slevou 200 000,- Kč.
2. 3. 2020 19:42
Re: najviac mizne
su to len dojmy, nemam statistiky, v mojom okoli je to bud luxusna 3-4 rocna jazdenka, vacsinou audi ako a4, a6, Q5, Q3 alebo nove lacnejsie auto ako i30, ceed, rio, mazda2, 208, aj tuscon/sportage, z SUV/crossover je asi najviac Suzuki Vitar - tie su doslova na kazdom rohu. Ked som bol rok v BA, tam samozrejme jazdilo vsetko, ale najviac som si vsimal, kolko mestkych aut tam bolo - aygo, swift, tipo, mazda2, co vnimam velmi pozitivne, pricom na vychode som najnovsieho swifta ci aygo snad ani nevidel.

P.S.
existuje nejaka psychologicka hranica, napr. clanky ako "rodinne auto do 300000 Kč", ja osobne si fakt neviem predstavit kupit kompakta za 20+, alebo male auto za 18...
2. 3. 2020 18:51
Re: najviac mizne
Asi mame rozdielny nazor na to, co je to dobre vybaveny. Leon som pod 25 nedal a to hovorime o dobe pred emisnym zdrazovanim.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku