Malá auta zůstávají nejoblíbenějším segmentem v Evropě. Naopak padají MPV a velké vozy
V Evropě nadále roste zájem o SUV. Konkrétně nejvíce jsou žádaná ta kompaktní, která loni přesáhla hranici dvou milionu prodaných kusů.
SUV je trend, který se minimálně v Evropě zdá jako nezastavitelný. Jestliže celkové prodeje na starém kontinentu loni meziročně vzrostly o 1,4 % na 15,3 milionu automobilů, kategorie SUV za stejnou dobu vyskočila o 13 % na výsledných 5,7 milionu prodaných kusů. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
V loňském roce tak SUV na evropských trzích tvořily už 37 % celkových prodejů, zatímco ještě v roce 2017 to bylo 29 %. Když je však rozdělíme podle velikosti jako konvenční automobily, v čele segmentů zatím stále nejsou.
Nejžádanější kategorií totiž v Evropě nadále zůstávají malá auta. Za rok 2019 si sice meziročně pohoršily o 5,4 %, výsledných 2.685.294 prodaných kusů je ale stále s přehledem nejvíce ze všech kategorií osobních aut. Na pokles navíc měla vliv mezigenerační proměna nejžádanějších modelů jako Renault Clio a Peugeot 208, která naznačuje, že letos bude v kategorii lépe. Jejich alternativa v podobě malých SUV a crossoverů za loňský rok hlásí 1.922.692 prodaných kusů.
Malá SUV dokonce nejsou ani nejžádanější velikostní kategorií segmentu SUV. Vedou totiž kompaktní SUV a crossovery typu Škody Karoq nebo VW Tiguan s 2.090.173 prodanými exempláři.
Naopak velkoprostorovým vozům se dlouhodobě nedaří, na což má nepochybně vliv postupně se zužující nabídka takových modelů. Malá MPV se loni propadla o 33 % (nepochybně i kvůli konci výroby Hyundaie ix20), kompaktní MPV o 26 % (konec Fordu C-Max). Naopak velká MPV se stále drží, díky zájmu o Seat Alhambra nebo Mercedes V. To dokazuje, že tato kategorie má zkrátka svoji jistou klientelu, pro níž není jiná alternativa.
Propadají se i velké automobily. Kategorie velkých SUV a crossoverů (typu Toyoty Land Cruiser) meziročně spadla o 31 %, vyšší střední třída pak o 22 %. Zájem však klesá také třeba o kupé a kabriolety (-16 %).
Evropský trh v roce 2019: Nejoblíbenější segmenty | ||
Segment | Prodeje (ks) | Typický zástupce |
Malé vozy | 2.685.294 | Renault Clio |
Nižší střední třída | 2.163.768 | VW Golf |
Kompaktní SUV a crossovery | 2.090.173 | Nissan Qashqai |
Malá SUV a crossovery | 1.922.692 | Renault Captur |
Minivozy | 1.101.778 | Toyota Aygo |
Prémiová nižší střední třída | 746.612 | Mercedes-Benz A |
Prémiové kompaktní SUV a crossovery | 614.349 | Audi Q3 |
Prémiová střední třída | 540.175 | BMW 3 |
Prémiová středně velká SUV a crossovery | 515.155 | Mercedes-Benz GLC |
Střední třída | 403.922 | VW Passat |