Nejprodávanější auta v Evropě: Detailní pohled do jednotlivých segmentů
Nejžádanějším segmentem v Evropě zůstávají malé vozy, a to přestože jejich prodeje klesly, stejně jako kompaktním vozům nebo MPV. Miniauta se naopak drží.
O prodejích na evropském trhu vás pravidelně informujeme. Jen málokdy se nám však dostane do ruky detailní pohled na trh včetně výsledků v jednotlivých kategoriích. Díky přehledu Automotive News Europe se nám to však tentokrát podařilo, a tak přinášíme přehled evropských prodejů v jednotlivých segmentech, a to za první pololetí roku 2019. A je to pohled více než zajímavý!
Nejprodávanější minivozy
O minivozech se v posledních letech často říká, že je čeká konec – kvůli vyšším cenám způsobeným potřebou nákladné techniky pros plnění norem, jenže letošní prodeje ukazují, že je o ně v Evropě stále zájem. Prodalo se jich vlastně stejně jako před rokem, pokles o 0,4 % je bezvýznamná odchylka.
Na čele se drží modely Fiatu – za Pandou následuje 500, přičemž oba za první letošní pololetí přesáhly hranici 100.000 registrovaných kusů, a to jako jediná miniauta. I proto překvapí, že Fiat chce tento segment opustit. Třetí mimochodem následuje v Kolíně vyráběná Toyota Aygo, s 51.479 prodanými kusy (meziročně +1,5 %). Její výsledek je mnohem lepší než u ostatních modelů TPCA, což je možná důvodem, proč Toyota koupila podíl PSA v tomto závodě. Škoda Citigo se pak mimochodem v prvním pololetí roku nevešla do top 10.
Nejprodávanější miniauta v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Fiat Panda | 105.534 | +14,5 |
2. | Fiat 500 | 100.150 | -9,1 |
3. | Toyota Aygo | 51.479 | +1,5 |
4. | Renault Twingo | 44.374 | -7,6 |
5. | VW Up! | 43.732 | -14,2 |
6. | Kia Picanto | 41.497 | +8,9 |
7. | Hyundai i10 | 38.375 | -12,4 |
8. | Peugeot 108 | 31.349 | +0,1 |
9. | Opel Karl/Vauxhall Viva | 30.030 | +15,4 |
10. | Citroën C1 | 28.993 | +4,0 |
- | CELKEM | 603.925 | -0,4 |
Nejprodávanější malá auta
Malá auta jsou v rámci Evropy stále nejžádanější kategorie, ani tolik populární malá SUV na ně nestačí, a to přestože od ledna do června prodeje v segmentu meziročně klesly o 5,9 %.
Nejvýše se s velkým náskokem drží Renault Clio, 185.517 prodaných kusů bylo o 0,9 % více než před rokem, a to se přitom v prvním pololetí ještě neprodávala jeho nová generace. Následovali tradiční soupeři v podobě VW Polo a Fordu Fiesta, oba modely si přitom silně pohoršily, o 10,1 %, respektive o 19,9 %. Škoda Fabia obsadila devátou příčku, s 86.485 prodanými kusy, což byl meziroční pokles o 9,9 %. Lépe tak dopadla třeba Dacia Sandero, se 121.442 registracemi v rámci segmentu šestá.
Nejprodávanější malá auta v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Renault Clio | 185.517 | +0,9 |
2. | VW Polo | 146.344 | -10,1 |
3. | Ford Fiesta | 125.795 | -19,9 |
4. | Peugeot 208 | 124.730 | -5,5 |
5. | Opel/Vauxhall Corsa | 122.277 | +4,6 |
6. | Dacia Sandero | 121.442 | +5,8 |
7. | Citroën C3 | 118.799 | +2,3 |
8. | Toyota Yaris | 116.469 | +1,3 |
9. | Škoda Fabia | 86.485 | -9,9 |
10. | Mini* | 65.354 | -6,7 |
- | CELKEM | 1.620.187 | -5,9 |
*Včetně kabrioletu |
Nejprodávanější kompaktní auta
Kompakty si nadále drží pozici druhého nejžádanějšího segmentu v Evropě, ostatně i nejprodávanější auto vůbec, Volkswagen Golf, spadá do kategorie nižší střední třídy. Pozici jedničky v segmentu si drží neochvějně, a to přestože se kvůli čekání na novou, osmou generaci, jeho půlroční prodeje propadly o 16,2 %.
Na druhé příčce drží Ford Focus, který naopak díky stále relativně nové aktuální generaci roste o 9,3 %. Nejlepší trojku pak uzavírá Škoda Octavia, u ní čekání na čtvrtou generaci znamenalo meziroční pokles o 2,7 %. Mezi nejlepší se pak dostala i jedna prémiovka, Mercedes-Benz A, celkově čtvrtý. Není tak divu, že právě jím se nový Golf inspiroval.
Nejprodávanější kompaktní auta v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 206.785 | -16,2 |
2. | Ford Focus | 128.087 | +9,3 |
3. | Škoda Octavia | 118.425 | -2,7 |
4. | Mercedes-Benz A | 100.631 | +43,9 |
5. | Peugeot 308 | 78.832 | -11,2 |
6. | Audi A3 | 73.012 | -12,9 |
7. | Seat Leon | 72.729 | -9,2 |
8. | Opel/Vauxhall Astra | 70.839 | -20,1 |
9. | Renault Mégane | 70.122 | -10,7 |
10. | Toyota Corolla | 51.959 | - |
- | CELKEM | 1.596.309 | -8,0 |
Nejprodávanější auta střední třídy
Střední třída v Evropě dlouhodobě klesá, což je na výsledcích za prvních šest měsíců roku 2019 jasně patrné, 500.600 prodaných aut je o 6,4 % méně než před rokem.
Důvodem však byl životní cyklus jedničky segmentu, Volkswagenu Passat. Ten se hlavně z důvodu čekání na příchod modernizované verze propadl o 29,2 %. Stejný důvod můžeme hledat také u výsledků Audi A4 (-25,6 %) nebo Škody Superb (-10,3 %).
Pořadí za Passatem nicméně dokazuje, že se střední třída už stala záležitostí luxusních značek – druhý v segmentu je Mercedes-Benz C, následují Audi A4 a BMW 3. Celkově pátá Škoda Superb je tak druhý nejlepší model mainstreamového výrobce. Porazila tak Ford Mondeo i Peugeot 508. Na dosah jí ale mimochodem byla Tesla Model 3 s 37.227 registrovanými kousky.
Nejprodávanější auta střední třídy v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Passat | 65.646 | -29,2 |
2. | Mercedes-Benz C | 60.475 | +0,9 |
3. | Audi A4 | 56.265 | -25,6 |
4. | BMW 3 | 56.222 | -1,7 |
5. | Škoda Superb | 37.842 | -10,3 |
6. | Tesla Model 3 | 37.227 | - |
7. | Volvo S60/V60 | 34.056 | +24,8 |
8. | Opel/Vauxhall Insignia | 26.175 | -36,5 |
9. | Ford Mondeo | 20.829 | -21,5 |
10. | Audi A5 | 17.700 | -19,3 |
- | CELKEM | 500.600 | -6,4 |
Nejprodávanější auta vyšší střední třídy
To segment vyšší střední třídy už je plně záležitostí prémiových výrobců. Na první příčce se drží BMW 5, a to přestože si meziročně pohoršilo o 19,3 %. Následuje Audi A6, které si naopak polepšilo o 13,5 %, zřejmě díky rozjetí se prodejům aktuální generace. Boduje Mercedes-Benz CLS, celkově pátý, s meziročním skokem o 44,5 %. Do výsledku patrně promluvila loňská mezigenerační výměna.
Nejprodávanější auta vyšší střední třídy v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | BMW 5 | 47.363 | -19,3 |
2. | Audi A6 | 45.263 | +13,5 |
3. | Mercedes-Benz E | 45.202 | -8,9 |
4. | Volvo S90/V90 | 20.442 | -43,1 |
5. | Mercedes-Benz CLS | 5.354 | +44,5 |
Nejprodávanější luxusní auta
Mercedes-Benz třídy S je symbolem luxusu, a tak není tolik divu, že vládne evropským prodejům v kategorii luxusních aut. Meziroční propad prodejů o 23 % za první pololetí však dokazuje, že zákazníci už pomalu čekají na novou generaci, která má dorazit v roce 2020. Kleslo ale i druhé BMW 7, o 7,2 %, jehož výsledek letos ovlivnil příchod faceliftu a s ním související výpadek v dodávkách. Zajímavý je pak propad Tesly Model S o 44,7 %, že by zájemci o elektromobil začali hledat jinde?
Nejprodávanější luxusní auta v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Mercedes-Benz S | 5.226 | -23,0 |
2. | BMW 7 | 5.175 | -7,2 |
3. | Porsche Panamera | 4.391 | -28,2 |
4. | Tesla Model S | 4.242 | -44,7 |
5. | Audi A8/S8 | 2.748 | -18,3 |
Nejprodávanější superauta
Podívali jsme se i na zoubek supersportům, které jsou i v dnešní době snahy o co nejnižší spotřebu paliva žádaným zbožím. Nejvýše se za první pololetí udrželo ještě Ferrari 488, které letos bylo nahrazeno modelem F8 Tributo, představeným na březnovém autosalonu v Ženevě. I proto si 488 meziročně pohoršila o 27,5 %. Následuje další Ferrari, kupé-kabriolet Portofino. Díky nové generaci bodoval Aston Martin Vantage, který s 445 registracemi skončil v rámci segmentu pátý. Před rokem měl přitom na svém kontě jen 10 udaných kousků. Lamborghini Huracán se propadlo o 24 % na 387 kusů, což je způsobeno výpadkem v dodávkách kvůli letošní modernizaci, naopak Lamborghini Aventador rostlo o 19,4 % na výsledných 344 kusů.
Nejprodávanější superauta v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Ferrari 488 | 803 | -27,5 |
2. | Ferrari Portofino | 606 | - |
3. | Audi R8 | 517 | -37,9 |
4. | Ferrari 812 | 511 | +62,2 |
5. | Aston Martin Vantage | 445 | - |
Nejprodávanější MPV
Automobilky segment MPV postupně opouštějí a pohled do prodejních statistik dokazuje, proč to dělají. Ta první pololetí roku bylo na starém kontinentu registrováno 289.988 MPV, o 27,9 % méně než před rokem. Klesají přitom malá, kompaktní i velká MPV.
Jedničkou segmentu nicméně zůstává Renault (Grand) Scénic, jehož 45.748 prodaných kusů je však o 20,2 % méně než před rokem. Podobně klesá i druhý v pořadí, Volkswagen Touran. Klesá naprostá většina modelů, mezi výjimky patří méně významné modely jako Toyota Prius+ (5.709 registrací byl nárůst o 24,9 %) a Ford Galaxy (7.871 kusů, +24,3 %).
Nejprodávanější MPV v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Renault (Grand) Scénic | 45.748 | -20,2 |
2. | VW Touran | 42.364 | -22,1 |
3. | Citroën C4 SpaceTourer | 28.459 | -40,5 |
4. | Fiat 500L (Living) | 24.112 | -28,8 |
5. | Ford (Grand) C-Max | 20.950 | -34,3 |
6. | Dacia Lodgy | 15.849 | -11,7 |
7. | Mercedes-Benz V | 14.443 | -7,7 |
8. | Seat Alhambra | 13.430 | -5,7 |
9. | VW Sharan | 12.553 | -4,6 |
10. | Ford S-Max | 12.188 | -7,6 |
- | CELKEM | 289.988 | -27,9 |
Nejprodávanější osobní dodávky
Praktické rodinné vozidlo ale zákazníci stále chtějí, a tak část z nich z MPV přesedá do osobních dodávek. Tento segment si totiž meziročně polepšil o 6,2 % na 287.192 prodaných aut, v prodejích tak dohání právě typické velkoprostorové vozy.
Silnou pozici v této kategorii si drží Volkswagen. Jedničkou v prodejích je řada T5/T6 /alias modely Multivan, Caravelle, Transporter a California), následuje Caddy. Zabodoval nový Rifter, nástupce Partnera, který předstihl i svého koncernového bratra, Citroën Berlingo, který skončil čtvrtý, s meziročním skokem o 28,1 % díky mezigenerační proměně. Vysoko se drží také Dacia Dokker, s 23.388 registracemi celkově pátá.
Nejprodávanější osobní dodávky v Evropě | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW T5/T6 | 38.782 | +2,7 |
2. | VW Caddy | 29.742 | -10,4 |
3. | Peugeot Rifter | 27.109 | - |
4. | Citroën Berlingo | 23.612 | +28,1 |
5. | Dacia Dokker | 23.388 | +2,8 |
6. | Fiat Ducato | 23.106 | -12,6 |
7. | Ford Transit Custom | 18.134 | +19,3 |
8. | Ford Transit Courier | 10.820 | +28,9 |
9. | Opel/Vauxhall Combo | 9.363 | - |
10. | Citroën Traveller | 7.857 | +18,3 |
- | CELKEM | 287.192 | +6,2 |