Malým hatchbackům patřilo Česko, teď vymírají. Co s nimi bude dál?
Náš graf mluví jasně: v minulém století jim patřilo v Česku 90 % trhu, před dvaceti lety 48 %, před desetiletím už jen pětina, teď ani ne 9 %. Fabia & spol. se perou s dobou, cenou, nezájmem. Mají ještě šanci?
Před dvaceti lety tvořila dvacítku nejprodávanějších nových vozů v Česku z poloviny malá auta. V první osmičce jich bylo hned šest: fabia, clio, 206, fiesta, getz, logan.
Mnohá z nich tu máme i dnes, stejně jako pola, yarisy, cé-trojky, corsy, ibizy, swifty – ale do dvacítky za loňský rok se vešlo jedno jediné: fabia. Ta fabia, kterou si na začátku 21. století měsíc co měsíc kupovalo čtyři a půl tisíce Čechů. Letos? Už ani tisícovka.
Snad kromě fabie jako by malá auta přestávala v českém rybníku při úvahách o novém autě existovat. Rozklíčujme si příčiny, proč tomu tak je.
Malá zdražila nejvíc
Ve Světě motorů malé vozy představovaly hlavní proud v tématech, ve srovnávacích i samostatných testech, v rubrice Slevy. Ano, tohle všechno jsme dělali… I dnes samozřejmě mnoho Čechů jezdí v malých autech. Ale už je málo kupují jako nová.
„Nová malá auta nejsou a už nebudou cenově zajímavá. Zdražila nejvíc, cenově se přiblížila modelům nižší střední třídy. A když už si člověk na nové auto bere úvěr, rovnou se přikloní k většímu modelu,“ říká Jindřich Topol z AAA Auto, který chování českých zájemců o nová i ojetá auta sleduje pěknou řádku let. A může tak srovnávat.