Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda 3 1.8 Skyactiv-D
Mazda 3 1.8 Skyactiv-D
Mazda 3 1.8 Skyactiv-D
Mazda 3 1.8 Skyactiv-D
39 Fotogalerie

Mazdu 3 s naftovým motorem už nekoupíte, CX-30 bude následovat. Důvod je prostý

Hned dva modely japonské automobilky se na českém trhu loučí s dieselovými agregáty. Mezi zákazníky o ně byl jen minimální zájem.

Kompaktní hatchback Mazda 3 a crossover Mazda CX-30 k sobě mají hodně blízko, stojí na stejné technice, a tudíž nabíjejí i shodnou nabídku pohonných jednotek. Trojka nám aktuálně dělá společnost v rámci dlouhodobého testu, větší crossover jsme zase pořádně proklepli závěrem loňského roku, kdy jsme kromě jiného vyrazili měřit spotřebu i na německý autobahn.

Pod kapotami obou exemplářů přitom pracovala nekonvenční technika v podobě motoru Skyactiv-X o výkonu 132 kW. O ní se v souvislosti s těmito modely mluví nejvíce, nešetří se slovíčkem revoluční, stejně jako zjednodušeným výrazem „diesel na benzin“. Zatímco v Mazdě 3 zkoušíme variantu s pohonem všech kol a manuální převodovkou, v crossoveru CX-30 to byla předokolka s automatem. Sky-X totiž nabízí konfiguraci dle vlastní libosti.

Vyjma motorového crossoveru však Mazda nezanevřela ani na tradiční zážehové a vznětové motory. V obou vozech nějaký čas nabízela benzinový Skyactiv-G s výkony 90 a 110 kW, alternativu pak tvořilo naftové Skyactiv-D o síle 85 kW. Pro trojku i CX-30 přitom platilo, že klasický nafťák se pároval pouze s pohonem předních kol, zákazník měl na výběr jen mezi manuální a samočinnou převodovkou.

To už ale tak úplně neplatí. Z ceníku Mazdy 3 totiž motor Sky-D zmizel a objednat lze nanejvýš ze skladových zásob. A podle českého zastoupení značky čeká diesel podobný osud i v útrobách CX-30: „Jediným vozem, kde je o naftový motor zvýšený zájem, je model CX-5. U menších aut se bavíme o jednotkách procent,“ vysvětluje Markéta Kuklová z tuzemského zastoupení automobilky.

A pohled do prodejních statistik Svazu dovozců automobilů to jen potvrzuje. Za celý loňský rok prodala japonská značka 3955 benzinových aut, avšak pouze 122 naftových. V crossoveru CX-30 se naftový motor neprodal jediný, ve trojce byly pouze dva. Nejvíce vznětových motorů se opravdu prodalo v Mazdě CX-5, konkrétně 62 kusů (ve srovnání s 1083 kusy benziňáků je to však zanedbatelné číslo). Zvýšený zájem je patrný ještě u Mazdy 6 – 54 dieselů oproti 440 motorům na benzin.

Video: Mazda má multimediální systém, který nikde jinde nenajdete

Video placeholder
Mazda a její multimediální systém bez dotykové obrazovky • Auto.cz