Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazdu 3 s naftovým motorem už nekoupíte, CX-30 bude následovat. Důvod je prostý

Stanislav Kolman
Diskuze (103)

Hned dva modely japonské automobilky se na českém trhu loučí s dieselovými agregáty. Mezi zákazníky o ně byl jen minimální zájem.

Kompaktní hatchback Mazda 3 a crossover Mazda CX-30 k sobě mají hodně blízko, stojí na stejné technice, a tudíž nabíjejí i shodnou nabídku pohonných jednotek. Trojka nám aktuálně dělá společnost v rámci dlouhodobého testu, větší crossover jsme zase pořádně proklepli závěrem loňského roku, kdy jsme kromě jiného vyrazili měřit spotřebu i na německý autobahn.

Pod kapotami obou exemplářů přitom pracovala nekonvenční technika v podobě motoru Skyactiv-X o výkonu 132 kW. O ní se v souvislosti s těmito modely mluví nejvíce, nešetří se slovíčkem revoluční, stejně jako zjednodušeným výrazem „diesel na benzin“. Zatímco v Mazdě 3 zkoušíme variantu s pohonem všech kol a manuální převodovkou, v crossoveru CX-30 to byla předokolka s automatem. Sky-X totiž nabízí konfiguraci dle vlastní libosti.

Vyjma motorového crossoveru však Mazda nezanevřela ani na tradiční zážehové a vznětové motory. V obou vozech nějaký čas nabízela benzinový Skyactiv-G s výkony 90 a 110 kW, alternativu pak tvořilo naftové Skyactiv-D o síle 85 kW. Pro trojku i CX-30 přitom platilo, že klasický nafťák se pároval pouze s pohonem předních kol, zákazník měl na výběr jen mezi manuální a samočinnou převodovkou.

To už ale tak úplně neplatí. Z ceníku Mazdy 3 totiž motor Sky-D zmizel a objednat lze nanejvýš ze skladových zásob. A podle českého zastoupení značky čeká diesel podobný osud i v útrobách CX-30: „Jediným vozem, kde je o naftový motor zvýšený zájem, je model CX-5. U menších aut se bavíme o jednotkách procent,“ vysvětluje Markéta Kuklová z tuzemského zastoupení automobilky.

A pohled do prodejních statistik Svazu dovozců automobilů to jen potvrzuje. Za celý loňský rok prodala japonská značka 3955 benzinových aut, avšak pouze 122 naftových. V crossoveru CX-30 se naftový motor neprodal jediný, ve trojce byly pouze dva. Nejvíce vznětových motorů se opravdu prodalo v Mazdě CX-5, konkrétně 62 kusů (ve srovnání s 1083 kusy benziňáků je to však zanedbatelné číslo). Zvýšený zájem je patrný ještě u Mazdy 6 – 54 dieselů oproti 440 motorům na benzin.

Video: Mazda má multimediální systém, který nikde jinde nenajdete

Video se připravuje ...

Stanislav Kolman
Diskuze (103)

Doporučujeme

5. 6. 2020 16:00
Re: Mazda 3
Mazda se líbí hlavně manželce a i já musím uznat, že ta jejich červená je nádherná. Bohužel chybí kompaktní kombík. Chápu však, že je to evropská záležitost a Mazda má jiné priority.
5. 6. 2020 15:12
Re: Mazda 3
V podstate si ako ja, resp. mnoho iných verných zakaznikov mazdy, ktori zaradili spiatocku, a novi sa nehrnu, maju svoje bmw alebo hyundaie, ci v USA toyoty a hondy.


Nova 6 zadny pohon a sestvalec je podla mna do dnesnej doby nezmysel - bude hviezdou diskusii a recenzentov, ale tato skupina si to nekupi. A ti, co kupuju za 50t a viac, si kupia bmw ci mercedes. Opakujem, v aute problem nie je, produkt je fajn, ale nema cieloveho zákazníka...
Avatar - palix
5. 6. 2020 15:09
Re: Mazda 3
Veď CX5 vyšla nedávno úplne nová. Podľa mňa vyzerá nádherne - možno zadné svetlá sú trochu menšie. (Staré je Mitsubishi ASX)
Skúšal som 1,4 TGDI v i30 a išlo to naozaj veľmi dobre. 2,0 / 88 kW v Mazde nejde zďaleka tak dobre, aj keď tiež dokáže byť poriadne živá. Navyše i30 bola lacnejšia, lepšie vybavená, výkonnejšia, priestrannejšia...
Čo vlastne bolo lepšie na Mazde 3? celkový pocit z auta - to ako sa v nej sedí (posed+ergonómia), ako jazdí (podvozok) - toto Hyundai i30 nemal (=výborné auto bez emócii), aj keď sa mi tiež veľmi páčil. Veľmi som zvažoval i30, nakoniec prispela aj neochota predajcu a nemožnosť doviezť skladovú i30 od iného dealera (u Mazdy sa to dalo). Ak by som vtedy i30 kúpil, tak by som sa dodnes so "slzou v oku" obzeral za Mazdami :).
Výkon motora nie je všetko. Keď idem napr po alpských cestách, aj napriek výkonu "len" 88 kW vždy dobehnem vodiča, ktorý ide pomalšie - akoby sa bál. Ono nie každé auto má rovnaký podvozok.
5. 6. 2020 14:00
Re: Mazda 3
S tím kombíkem je to pravda. 3 je pro mě malá a 6 moc velká. CX5 je zase stará. Momentálně bych si nevybral. Také malá turba jako 1.5 TSI, 1,4 GDI nebo TCe140 jsou lepší než dvoulitr od Mazdy.
Avatar - palix
5. 6. 2020 13:28
Re: Mazda 3
Hlavne v naších končinách máme tak trochu problém s Mazdou. Je tu veľa radcov, ktorý poradia Škodu, alebo VW - lebo má lacný a dostupný servis a je to TOP kvalita :). Naproti tomu tí ístí ľudia budú tvrdiť, že Mazda / "Japonec" má drahý servis, nedostupné diely, nemá voliteľné výbavy, je to drahé, hrdzavie to...
A ešte Mazde 3 chýba kombi verzia - hneď by sa predávala lepšie :). Už pri predošlej verzii som často čítal povzdych "keby tak bola vo verzii kombi".

Samozrejme si každý kúpime, čo sa nám páči - len je niekedy škoda, že niektorí ľudia sú prehovorení na niečo, čo sa im pôvodne ani nepáčilo.
Mazda nie je o priestore, cene, nemá výkon ako podobne veľké turbomotory... ale to ako jazdí - mňa to presvedčilo :yes: Samozrejme sa budeme baviť o autách v istej cenovej kategórii.